Bijeenkomsten toegangen november 2018 Inkoopafspraken 2019 Bijeenkomsten toegangen november 2018
Opbouw presentatie Doorontwikkeling op thema’s: Overige arrangementen Begeleiding Verblijf Crisis Gecertificeerde Instellingen: JB en JR Sturen op resultaten Overige arrangementen Nieuwe DVO: wijzigingen Pilot Uniform Hulpaanbod
Wijzigingen inkoop Begeleiding Jeugd 2019-2020 (Voor 14 gemeenten ZL)
Door open inschrijving sinds 2015: 128 aanbieders begeleiding in ZL, veel dubbelingen in aanbod Versnippering arbeidsmarkt en hulpverlening in de regio ZL> kwaliteit komt onder druk bij specialistische voorzieningen Moeilijk om zicht te krijgen op kwaliteit Moeilijk om te sturen op samenwerking met voorliggende voorzieningen (afschalen begeleiding)
Doelen begeleiding Meer inzicht in wat er inhoudelijk geboden wordt binnen een arrangement begeleiding en meer sturing op kwaliteit en resultaat Meer normaliseren: afschaling naar het voorliggend veld en versterken sociale netwerk Betere afbakening wat begeleiding onder de Jeugdwet is Efficiëntere markt: door meer sturing op de markt, waardoor er minder dubbelingen zijn in aanbod en minder versnippering. Betere aansluiting vraag en aanbod: door sturing op het behalen van doelen. Terugdringen uitgaven aan begeleiding/groei aan begeleidingsarrangementen
Aanpassingen inkoop nodig! Terugdringen aantal aanbieders tot beheers-baar aantal, passend bij de vraag in ZL Extra kwaliteitseisen stellen om samenwerking voorliggend veld te stimuleren Meer sturing op kwaliteit en doelrealisatie via accountmanagement per subregio tijdens looptijd contract
Inkoop begeleiding jeugd 2019-2020 Vanaf 2019 aparte DVO begeleiding Jeugd Arrangementen blijven zoals ze zijn Begeleiding individueel: met onderverdeling naar complexiteit/intensiteit en duur Begeleiding groep: met onderverdeling naar complexiteit/intensiteit en duur Tarieven herijkt (bijstelling of indexatie) Looptijd: 2019 + 2020 Ondergrenzen >30 cliënten (BGI+BGG) 2017: inschrijven voor hele regio ZL (14 gemeenten) > 15 cliënten (BGI+BGG)2017: inschrijven op 1 subregio naar keuze (3 percelen) Uitzondering voor verblijf + begeleiding!
Inkoop begeleiding Jeugd 2019-2020 Specifieke kwaliteitseisen Hulp nabij kind: in thuissituatie of < 10 km Acties voor overdracht naar voorliggend veld Doelrealisatie: meten via 1G1P1R Flexibele ureninzet (ook buiten kantoortijd) Samenwerking onderwijs volgens regionale afspraken Inzet bij crisissituaties Resultaatsturing: op doelen binnen 1G1P1R Bij onvoldoende bereiken doelen: overstap naar reguliere aanbesteding (met selectie) per 2021
Gevolgen? Aanbieders worden gestimuleerd om samen te werken Meer PGB aanvragen? Kijk in je verordening! Weigeringsgronden: Client niet in staat PGB te beheren Kwaliteit zorgaanbieder niet voldoende (wettelijke eisen Jeugdwet) Minder aanbieders per subregio om mee samen te werken: contractmanagement samen met inkoop op inrichten!
Aanbieders die misschien uitvallen dan..
Vragen?
Pilot Verblijf 2019
Pilot ‘leefhuizen’ Doel: Onderzoek naar de mogelijkheden om verblijf per 2020 meer lokaal, kleinschalig en integraal te organiseren. Looptijd pilot: 12 maanden (van 1-1 t/m 31-12) Bij voorkeur in iedere subregio één pilot Bij voorkeur verschillende partijen, zodat verschillende werkwijzen vergeleken kunnen worden Vooruitlopend op de nieuwe aanbesteding van Verblijf per 2020.
Proces Brainstormsessies werkgroep Verblijf en gemeentelijke toegangen Marktconsulaties aanbieders Besproken in Stuurgroep en G18 (bestuurlijk / ambtelijk) Publicatie subsidietender 18 september jl. Vragenronde voor aanbieders 24-28 september Deadline inschrijven 16 oktober Interviews aanbieders 22 oktober Beoordeling aanbieders 23 oktober
Beoordelingscriteria Integraliteit hulpverlening Plaatsing jeugdigen Relatie ambulante jeugdhulp, voorliggend veld en netwerk Relatie buurt Aanvullende inzet Inverdieneffecten Begroting
Bevindingen Diversiteit in inschrijvingen door verschillende aanbieders Aanpak van inschrijvingen verschilt Alle aanbieders zien kansen en mogelijkheden Ook risico’s zijn benoemd Conclusie: Vertrouwen vanuit de projectgroep dat er kwalitatief goede inschrijvingen liggen die tegemoet komen aan het idee van het ‘leefhuis’
Hoe nu verder? Subsidieverstrekking rond 1 november Twee randvoorwaarden Alle gemeenten moeten de nieuwe centrumregeling hebben vastgesteld Er moet duidelijkheid zijn over de toekenning van de transformatiemiddelen Start: 1 januari 2019 Het gaat vooral om ervaringen opdoen, de tijdsperiode is te kort om daadwerkelijk resultaten te meten. De ervaringen willen we gebruiken bij het aanscherpen van de aanbesteding 2020. het gaat niet om of we het dan wel/niet gaan doen! We gaan verblijf sowieso voor 2020 aanbesteden.
Vragen? Wat heb je nodig om de pilot vorm te geven? Zijn er in de bestaande woningen waar hulp plaatsvindt mogelijkheden voor de pilot? Wat heb je nodig bij de toeleiding van cliënten voor de pilot? Wat zijn de aandachtspunten bij de vormgeving? …vragen van Bianca vanuit de risico analyse die naar voren zijn gekomen….
Doorontwikkeling inkoop 2019 e.v. Integrale Crisishulp
Aanleiding Te veel kinderen in crisisopvang Kinderen verblijven te lang in crisisopvang Crisisopvang is noodoplossing voor beperkte tijd Kinderen bij meerdere organisaties opgenomen Te weinig samenwerking tussen organisaties om integrale aanpak te realiseren Tekort aan verblijfsplekken
Voorgeschiedenis 2016 Uitwerking crisisaanpak door aanbieders Gevolg: Aanbieders gezamenlijk opzet Plan gemaakt onder externe aansturing Strategisch geen gezamenlijke keuze mogelijk Gevolg: Geen gezamenlijke aanpak Overgenomen door gemeenten Zuid-Limburg
Route crisishulp Jeugd
Inkoop strategie: doelen Integrale crisishulp realiseren , met minimaal aantal schakels en overdrachtsmomenten, door aanbieders die samenwerken in een combinatie: inkopen crisishulp proces: fase 1,2 en 3 Veiligheid borgen Het voorkomen of zo vroeg mogelijk signaleren van een crisissituatie Inzet van jeugdhulp zo licht als mogelijk: ambulant, tenzij.. Inzet van jeugdhulp zo duurzaam als mogelijk Ketenstappen in crisishulp lopen optimaal: continuïteit gewaarborgd Er vindt een optimale samenwerking plaats Minder terugval (recidive) Minder instroom
Inkoop strategie: resultaten Eén meldpunt, 24/7 In principe crisis binnen 24 uur gestabiliseerd (crisis voorbij) Crisisverblijf als zeer kortdurende time-out (7 dagen) Crisis ambulant max. 4 weken Eerstvolgende werkdag: Ronde Tafel Overleg, Binnen 1 week perspectief plan Ambulante crisiszorg start – zo nodig – onmiddellijk Duidelijk onderscheid tussen procesregie en casusregie; procesregie ligt bij de toegang, casusregie bij opdrachtnemer Kleine aanbieders worden betrokken in het proces
Inkoopstrategie: aanbesteding SAS aanbesteding (sociale en andere specifieke diensten): flexibele inrichting van het proces mogelijk, hoge mate van sturing mogelijk, zowel vooraf bij contractering als gedurende de overeenkomst Financiering: lumpsum over 3,5 jaar op basis van gegevens 2018, onderschrijding: investeren, overschrijding zelf opvangen. Gunning: 1 januari 2019 Start: 1 juli 2019
Vragen?
Gecertificeerde instellingen Naar een andere verwerving van gecertificeerde instellingen? - Gaat om JB en JR! Waarom? Voordelen? Wat is er dan anders? Stand van zaken?
Waarom andere verwerving? Kwetsbare sector (onderzoek Rebel groep) Onvolkomen markt (gedwongen winkelnering) Voortdurend gedoe Advies VNG Prima, maar….. Verkenning Limburg-breed
Resultaat van de verkenning Inhoudelijk grote overeenstemming. Kunnen alle inhoudelijke accenten ook kwijt in de subsidievorm. Resulterend in een tekst subsidieregeling die in heel Limburg gelijk is, en éénzelfde procedure oplevert in heel Limburg.
Voordelen? Eenduidigheid en beperking adm. last voor GI’s om aanvraag te doen (1 propositie). Gewenste inhoudelijke accenten in de regeling. Managementinformatie, ontwikkelingen, trends vergelijkbaar Limburg-breed. Leren van elkaar (alle partijen).
Wat is er dan anders? (inhoudelijke accenten) Actieplan gericht op verkleinen kwetsbaarheid GI Exitplan als dreigt dat GI de dienstverlening moet staken Overleggen auditrapport (blijk van certificering). Digitaal berichtenverkeer. Meldplicht bij verslechterende fin. positie, ontstaan wachtlijsten, certificeringsproblemen, inspectierapporten. Doorgaande lijn bij op- en afschalen (1g1p1r). Verkorting doorlooptijd, zonder terugvalrisico. Toekomstplan bij 17,5 jaar (18-/18+). Continuïteit van hulpverlener in elke casus. Aansluiten bij gebruikelijke werkwijzen in gemeenten en ingebed in samenwerkingsrelaties ter plaatse.
Stand van zaken? (1) Subsidieregeling is informeel besproken met de GI’s op 7 juni. Voorschot o.b.v. prognose aantallen en tarief. Definitieve afrekening achteraf. Regeling is gepubliceerd medio juli . Termijn aanvragen medio september. Aanvragen gericht op drie doelgroepen: - reguliere doelgroep - (l)vb - jongere zonder woon- of verblijfplaats.
Stand van zaken? (2) Drie aanvragen, één voor elke doelgroep. Positief beoordeeld. Medio november: beschikking subsidieverlening. To do: - relatie doorontwikkelen (transformatieplan), - afspraken rapportages, - procedure overleg tarief 2020.
Vragen?
Resultaatsturing
Meten van outcome Richtlijnen van NJI “outcome in zicht “ Kwaliteitsmodel ontwikkeld Uitwerking en pilots
Outcome Uitval Clienttevredenheid Doelrealisatie Zonder hulp verder Geen nieuwe start Afname problematiek Overeengekomen doelen gerealiseerd
Proces Pilot 1 (start 2016) Pilot 2 (start 2017) Werkgroep (2017-2018) Uitval Clienttevredenheid Beleidsindicatoren Pilot 2 (start 2017) Doelen en resultaten op cliëntniveau Werkgroep (2017-2018) Uitwerking doelrealisatie indicatoren Inventarisatie valide meetinstrumenten
Doelen en resultaten op cliëntniveau (1)
Doelen en resultaten op cliëntniveau (2)
Doelen en resultaten op cliëntniveau (3)
Doelen en resultaten op cliëntniveau (4)
Vragen?
Arrangementen Bestuurlijke aanbesteding Jeugd
Overige arrangementen: Nieuwe DVO Algemeen: Looptijd 4 jaar, optie verlenging Keuzepakket verwerkt Opgeschoond qua terminologie Bijlagen jaarlijks aan te passen (doorontwikkeling of eruit halen arrangementen ) AVG verwerkt Specifieke wijzigingen: Toekomstplan bij 16,5 jaar Calamiteitenmeldingen Eisen werkwijze 1G1P/Hulpverleningsplan Definities wachtlijsten Resultaatsturing > kwaliteitsmodel Jeugd ZL + meetinstrument
Overige arrangementen: Nieuwe DVO Sancties, ontbinding (ook obv verleden), uitsluiting, opschorten betalingen Plicht informatievoorziening Melden onderaannemers Mediation als optie Klachtenregeling specifieker KMS duidelijker VOG rechtspersoon Aanleveren jaarverslag + spiegelinformatie Opbouwen risicoreserve Geen dubbele financiering Melden onderzoeken instanties Definitie start zorg Declaratieprotocol: uniformering processen toegangen en aanbieders Tarieven: optie om aanbieder maximumtarief op te leggen
Vragen?
Focus 2019 Doorontwikkeling inkoop Verblijf Pilots Implementatie inkoop Crisis Implementatie nieuw contractmanagementplan Begeleiding Gezinshuizen Crisis Verblijf Evalueren overige arrangementen: aanpassingen nodig?
Vragen?
Afspraken Uniform Hulpaanbod Pilot met Rechtbank en RvdK voor 2 jaar Rechtbank dwingt Jeugdhulp af bij ouders in vechtscheiding Uniform hulpaanbod bestaat uit: Kies Begeleide omgangsregeling (BOR) Kinderen uit de Knel (KUK) > behandeling groep Ouderschap na Scheiding (ONS)> begeleiding indiv. RvdK belt met toegangsteam gemeente over mogelijke contra-indicatie Zie stroomschema en werkinstructie op site!