Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
John Vaupell Justin van der Steen
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Reflectie.
Het opleidingsprofiel:
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Netwerk coördinatoren VZ
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Praktijkervaring en reflectie
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Reflecteren.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Evaluatie Cursus.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Anders kijken, anders doen
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Het loopbaangesprek.
Freekids Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
WELKOM! 5.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
UITGANGSPUNT.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Voorstelling Spel Kwaliteit Troef
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Observeren Les 7.
Toegankelijke communicatie
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren Oktober 2018 Tine Van Severen Tine.vanseveren@katholiekonderwijs.vlaanderen Renilde Verhaegen Renilde.verhaegen@katholiekonderwijs.vlaanderen Naam van de spreker of dienst

Doelstellingen Stilstaan bij reflectie: why, what, how Titel samenkomst 10 januari 2019 Doelstellingen Stilstaan bij reflectie: why, what, how Kennismaken met verschillende reflectiemethodieken om op een eenvoudige manier te reflecteren over onze eigen praktijk. Naam van de spreker of dienst

Reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst Pedagogisch raamwerk 10 januari 2019 Goede kinderopvang vraagt reflectieve medewerkers die bereid zijn te leren van en met elkaar, kinderen, gezinnen en de buurt. Ze integreren de verschillende perspectieven in hun handelen en reflecteren over hun eigen praktijk. Zo’n reflectieve houding is een essentieel onderdeel van de professionaliteit van de medewerkers. Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Kwaliteitsvol werken hoe doe je dat ? Titel samenkomst 10 januari 2019 Kwaliteitsvol werken hoe doe je dat ? Pedagogisch raamwerk Stap 1 verken door observatie = bol 1 doe ik de goede dingen en bol 2 doe ik de dingen goed Stap 2 wat stel ik vast ? Door zelfevaluatie en zorginspectie = bol 3+4 = hoe weet ik dat en vinden anderen dat ook Stap 3 wat doe ik ermee ? = bol 5: wat doe ik hiermee Naam van de spreker of dienst

Kwaliteit Reflectie Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

2. Reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Reflecteren en evalueren ? Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteren en evalueren ? Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Reflecteren Evalueren Actor Team kinderdagverblijf Titel samenkomst 10 januari 2019   Reflecteren Evalueren Actor Team kinderdagverblijf (pedagogische coaches, kinderbegeleiders,….) (pedagogische coaches, kinderbegeleiders,….)  Onderwerp eigen ervaring zes dimensies van zelfevaluatie-instrument waarneembare + niet-waarneembare (gevoel, gedachte, intentie,…) waarneembare subjectief objectief Doel groei stimuleren (professionaliseren) oordeel over de kwaliteit in de kinderopvang nu Naam van de spreker of dienst

Evaluatie = een kans tot reflectie Titel samenkomst 10 januari 2019 Evaluatie = een kans tot reflectie Door gebruik van zelfevaluatie-instrument (6 dimensies) krijg je zicht op de volledige werking en kwaliteit van het kinderdagverblijf Bedoeling reflectie : Waar sta ik? (door evaluatie: wat stel ik vast?) Waar wil ik naar toe? Wat moet ik doen om daar te geraken? De pedagogische coach en kinderbegeleiders kunnen de werking kwalitatief bijsturen. Naam van de spreker of dienst

3. Reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Mogelijke onderwerpen reflectie Titel samenkomst 10 januari 2019 Mogelijke onderwerpen reflectie Observeren we op de juiste manier? Sta ik voldoende stil bij mijn eigen handelen? Stimuleer ik de kinderen voldoende? Hoe functioneer ik zelf ? Hoe verloopt de samenwerking ? ……… Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 10 januari 2019 Hoe doen jullie dit in de praktijk? Hoe doen jullie dit nu ? Noteer op een A3-blad. Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Inspiratiebundel onderwijs Titel samenkomst 10 januari 2019 Inspiratiebundel onderwijs Vanuit onderwijs bundel ontworpen om te reflecteren met allerlei methodieken. Vertrokken vanuit STARR en Korthagen. Kan perfect gebruikt worden om te reflecteren binnen de kinderopvang. Allerlei methodieken volgens eigen classificatie, soms misschien kunstmatig. Niet alle methodieken zijn geschikt voor kinderopvang , maar inspiratiemateriaal en vrij te gebruiken Naam van de spreker of dienst

Reflecteren over een situatie Reflecteren over proces (taak en actie) Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteren over een situatie Reflecteren over proces (taak en actie) Reflecteren over product (resultaat) Reflecteren op je groeiproces Reflecteren over eigen zijnskenmerken Interpersoonlijke reflectie   Naam van de spreker of dienst

Inspiratie per ster Je krijgt een aantal reflectiemethodieken Titel samenkomst 10 januari 2019 Inspiratie per ster Je krijgt een aantal reflectiemethodieken Maak kennis met de reflectiemethodieken. Bespreek welke reflectiemethodieken bruikbaar zijn. Haal er 1 topper uit per groep Naam van de spreker of dienst

Geschikte voorbeelden Titel samenkomst 10 januari 2019 Geschikte voorbeelden Naam van de spreker of dienst

Kinderbegeleiders laten groeien Titel samenkomst 10 januari 2019 Kinderbegeleiders laten groeien Kijk positief Leer kinderbegeleiders positief kijken Zorg ervoor dat kinder- begeleiders zich competent voelen Naam van de spreker of dienst

Reflecteer op deze sessie Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteer op deze sessie Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 10 januari 2019 Vragen Naam van de spreker of dienst