De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toegankelijke communicatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toegankelijke communicatie"— Transcript van de presentatie:

1 Toegankelijke communicatie
Annelies Roelandt & Jana Delagrange Interactieve workshop: toegankelijke communicatie.

2 Leren op de werkvloer Toegankelijke kinderopvang
Foto’s vlagskes 11u15: Onthaal, welkom Welkom! Thema kaderen: zie tekstje vorming toegankelijke communicatie. Wie zijn wij? Annelies en Jana, VCOK: vormingscentrum opvoeding & kinderopvang.  Kennis VCOK: trajecten leren op de werkvloer – toegankelijke communicatie. VCOK iov VVSG, Steunpunt Kinderopvang 20 voorzieningen – juni 2017 – dec 2018

3 Kennismaking 11u20: Korte kennismaking Methodiek: Wie is wie?
We stellen enkele profielen voor. Deelnemers staan recht wanneer ze zich in een profiel herkennen. Begeleider in de kinderopvang Buitenschoolse 0-3 jaar? Verantwoordelijke in de kinderopvang Coördinator Huis van het Kind Beleidsmedewerker Andere?

4 Programma Toegankelijkheid voor en na de deur
Toegankelijke communicatie We spelen een spel !

5 Toegankelijkheid voor/ na de deur.
Bereikbaar, bruikbaar, begrijpbaar, betaalbaar, beschikbaar, … NA: Hoe zorgen we ervoor dat elke ouder, elk kind, elk gezin zich welkom voelt in onze opvang? Toegankelijkheid vóór de deur gaat bijvoorbeeld over een evenwichtig opnamebeleid. Het kader van de 5B’s kan helpen om af te toetsen of het aanbod geschikt is voor een zo ruim mogelijk publiek. Door na te gaan of het aanbod Bereikbaar, Bruikbaar, Begrijpbaar, Betaalbaar en Beschikbaar is, worden mogelijke drempels zichtbaar en bespreekbaar. (schetsen aan de hand van voorbeelden) Dit staat natuurlijk niet los van wat we kunnen benoemen als ‘toegankelijkheid na de deur’. Hoe kan je elke ouder, elk kind, elk gezin zich welkom laten voelen in je voorziening? Het is niet voldoende om te zorgen voor een diverse instroom om drempels voor allerlei doelgroepen zoveel mogelijk weg te werken. Eens mensen je voorziening kennen en er gebruik van (willen) maken, moet je er voor zorgen dat eenieder ook het gevoel heeft er echt bij te horen en zich gewaardeerd te voelen.  = focus voor dit traject. Kinderopvang en voorschoolse voorzieningen zijn plaatsen waarin iedereen: - het gevoel heeft dat hij/zij er bij hoort; - ervaart dat alle aspecten van zijn/haar identiteit erkend en gewaardeerd worden; - van elkaar kan leren over culturele en andere grenzen heen; - kan participeren als actieve burger; - bewust omgaat met vooroordelen via een open communicatie en leergierigheid/ nieuwsgierigheid; - samenwerkt om institutionele vormen van vooroordelen en discriminatie te bestrijden.

6

7 1. Iedereen heeft het gevoel dat hij/zij erbij hoort. 2
1. Iedereen heeft het gevoel dat hij/zij erbij hoort. 2. We stimuleren iedereen om alle aspecten van zijn/haar identiteit te ontwikkelen. 3. Iedereen kan van elkaar leren over culturele en andere grenzen heen. 4. Iedereen kan participeren als actieve burger Iedereen gaat bewust om met vooroordelen via open communicatie en leergierigheid. 6. Iedereen werkt samen om institutionele vormen van vooroordelen en discriminatie te bestrijden.

8 Een opwarmertje! 11u30: Opwarmertje Methodiek: Scheuroefening
Doel? Belang van communicatie duiden. Stap 1: Iedereen krijgt vel papier. Pak het velletje papier en hou het voor je. Doe nu je ogen dicht en volg de instructies exact. Niet stiekem kijken, en geen vragen stellen: Stap 2: Instructies: Vouw het papier dubbel. Vouw het nog een keer dubbel Scheur de linkerbovenhoek van het papier af. Vouw het nogmaals dubbel Scheur nu de rechter onderhoek van het papier af. Doe hetzelfde met uw eigen blad en geef tijd na elke aanwijzing om de instructie uit te voeren. Stap 3: Nadat het scheuren gebeurd is vraag je iedereen om de ogen open te doen, en het papier uit te vouwen. En kijk wat het resultaat is. Zeg: "Als ik goed gecommuniceerd heb, en jullie hebben goed geluisterd, dan zou het resultaat vergelijkbaar moeten zijn." Hou het vel papier omhoog. Weinig kans dat iemand hetzelfde resultaat heeft. Bekijk de verschillen. Wat is er fout gelopen? U krijgt waarschijnlijk reacties zoals: "Maar we mochten geen vragen stellen" of "Uw aanwijzingen klopten niet".

9

10 Toegankelijke communicatie
Begrijpbaarheid? Weten ouders waarvoor ze in de kinderopvang terechtkunnen? Begrijpen ze waarom kinderopvang belangrijk is? Is de gebruikte taal en terminologie afgestemd op de gezinnen?

11 We spelen een spel !  Methodiek: Drempellijst, taartspel en thematische fiche verknippen & we maken een cirkel met de verschillende vragen. (zie ped raamwerk spel), elk om de beurt dobbelen we een vraag. Na het voorlezen van de vraag, zet iedereen zijn sleutel in, je legt je sleutel op één van de 3 deurtjes die in het groot, naast de cirkel liggen. Iedereen denkt na op welke deur zijn sleutel ligt. Nabespreking: waarom ligt jouw sleutel op welke deur? Misschien heeft iemand al een deur geopend, misschien staat iemand nog voor een gesloten deur? Doel: van elkaar leren, concreet maken van …

12 Uitsmijter – Alles kan beter …
Een filmpje als uitsmijter? Route 98 – in de Gloria Obusios – Iedereen beroemd Speaking English – Iedereen beroemd

13 Enkele interessante bronnen
Steunpunt Kinderopvang VVSG vzw. Pictogrammen. Woordenboekje. Voor ouders & kinderopvang. Politeia: Brussel.

14

15


Download ppt "Toegankelijke communicatie"

Verwante presentaties


Ads door Google