Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren Oktober 2018 Tine Van Severen Tine.vanseveren@katholiekonderwijs.vlaanderen Renilde Verhaegen Renilde.verhaegen@katholiekonderwijs.vlaanderen Naam van de spreker of dienst
Doelstellingen Stilstaan bij reflectie: why, what, how Titel samenkomst 10 januari 2019 Doelstellingen Stilstaan bij reflectie: why, what, how Kennismaken met verschillende reflectiemethodieken om op een eenvoudige manier te reflecteren over onze eigen praktijk. Naam van de spreker of dienst
Reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst Pedagogisch raamwerk 10 januari 2019 Goede kinderopvang vraagt reflectieve medewerkers die bereid zijn te leren van en met elkaar, kinderen, gezinnen en de buurt. Ze integreren de verschillende perspectieven in hun handelen en reflecteren over hun eigen praktijk. Zo’n reflectieve houding is een essentieel onderdeel van de professionaliteit van de medewerkers. Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Kwaliteitsvol werken hoe doe je dat ? Titel samenkomst 10 januari 2019 Kwaliteitsvol werken hoe doe je dat ? Pedagogisch raamwerk Stap 1 verken door observatie = bol 1 doe ik de goede dingen en bol 2 doe ik de dingen goed Stap 2 wat stel ik vast ? Door zelfevaluatie en zorginspectie = bol 3+4 = hoe weet ik dat en vinden anderen dat ook Stap 3 wat doe ik ermee ? = bol 5: wat doe ik hiermee Naam van de spreker of dienst
Kwaliteit Reflectie Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
2. Reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Reflecteren en evalueren ? Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteren en evalueren ? Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Reflecteren Evalueren Actor Team kinderdagverblijf Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteren Evalueren Actor Team kinderdagverblijf (pedagogische coaches, kinderbegeleiders,….) (pedagogische coaches, kinderbegeleiders,….) Onderwerp eigen ervaring zes dimensies van zelfevaluatie-instrument waarneembare + niet-waarneembare (gevoel, gedachte, intentie,…) waarneembare subjectief objectief Doel groei stimuleren (professionaliseren) oordeel over de kwaliteit in de kinderopvang nu Naam van de spreker of dienst
Evaluatie = een kans tot reflectie Titel samenkomst 10 januari 2019 Evaluatie = een kans tot reflectie Door gebruik van zelfevaluatie-instrument (6 dimensies) krijg je zicht op de volledige werking en kwaliteit van het kinderdagverblijf Bedoeling reflectie : Waar sta ik? (door evaluatie: wat stel ik vast?) Waar wil ik naar toe? Wat moet ik doen om daar te geraken? De pedagogische coach en kinderbegeleiders kunnen de werking kwalitatief bijsturen. Naam van de spreker of dienst
3. Reflecteren Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Mogelijke onderwerpen reflectie Titel samenkomst 10 januari 2019 Mogelijke onderwerpen reflectie Observeren we op de juiste manier? Sta ik voldoende stil bij mijn eigen handelen? Stimuleer ik de kinderen voldoende? Hoe functioneer ik zelf ? Hoe verloopt de samenwerking ? ……… Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 10 januari 2019 Hoe doen jullie dit in de praktijk? Hoe doen jullie dit nu ? Noteer op een A3-blad. Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 10 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Inspiratiebundel onderwijs Titel samenkomst 10 januari 2019 Inspiratiebundel onderwijs Vanuit onderwijs bundel ontworpen om te reflecteren met allerlei methodieken. Vertrokken vanuit STARR en Korthagen. Kan perfect gebruikt worden om te reflecteren binnen de kinderopvang. Allerlei methodieken volgens eigen classificatie, soms misschien kunstmatig. Niet alle methodieken zijn geschikt voor kinderopvang , maar inspiratiemateriaal en vrij te gebruiken Naam van de spreker of dienst
Reflecteren over een situatie Reflecteren over proces (taak en actie) Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteren over een situatie Reflecteren over proces (taak en actie) Reflecteren over product (resultaat) Reflecteren op je groeiproces Reflecteren over eigen zijnskenmerken Interpersoonlijke reflectie Naam van de spreker of dienst
Inspiratie per ster Je krijgt een aantal reflectiemethodieken Titel samenkomst 10 januari 2019 Inspiratie per ster Je krijgt een aantal reflectiemethodieken Maak kennis met de reflectiemethodieken. Bespreek welke reflectiemethodieken bruikbaar zijn. Haal er 1 topper uit per groep Naam van de spreker of dienst
Geschikte voorbeelden Titel samenkomst 10 januari 2019 Geschikte voorbeelden Naam van de spreker of dienst
Kinderbegeleiders laten groeien Titel samenkomst 10 januari 2019 Kinderbegeleiders laten groeien Kijk positief Leer kinderbegeleiders positief kijken Zorg ervoor dat kinder- begeleiders zich competent voelen Naam van de spreker of dienst
Reflecteer op deze sessie Titel samenkomst 10 januari 2019 Reflecteer op deze sessie Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 10 januari 2019 Vragen Naam van de spreker of dienst