Ex-okanner Euh, ne wadde?!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Portfolio
Effectieve instructie
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
School-als-organisatie en schoolcultuur
De dag van respect 10 november Respect Wat betekent respect voor u? Wat is respect? Hoe kan je respect geven aan iemand? Waarom is dat zo belangrijk?
Een haperend geheugen.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Instroom en doorstroom AN-ers in het Gentse secundair onderwijs Omgevingsanalyse door Greet Habraken Netwerker Onderwijs Kom-Pas.
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
Doorstroomgegevens Gentse OKAN-scholen schooljaar , doorstroom
Doorstroomgegevens leerlingen van de OKAN scholen Gent, Aalter, Eeklo. Schooljaar , doorstroom
Het motiveren van leerlingen in het VO
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Praktijkervaring en reflectie
Afscheid.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Dilemma’s.
Kennis delen.
EEN VEILIGE THUISHAVEN
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Omgaan met meerdere talen
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Een BSO-klas in het Antwerpse
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Het succes van de taalbewuste docent
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Transcript van de presentatie:

Ex-okanner Euh, ne wadde?!

OKAN Onthaal Klas voor Anderstalige Nieuwkomers

Anderstalige Nieuwkomers Jongeren tussen 11 en 18 jaar Minder dan 1 jaar in België Minder dan 9 maanden onderwijs in het NL NL is niet thuis- of moedertaal

Anderstalige Nieuwkomers Moeilijke, soms traumatische ervaringen Onzekere verblijfssituatie Precaire financiële situatie Andere schoolcultuur Cultuurverschillen en andere evidenties

Anderstalige Nieuwkomers Bewuste keuze?

OnthaalKlas 26u NL – 2u godsdienst 4 scholen in Gent: VISO, Toren van Babel, PM en KTA (1 per net) DOEL = Nederlands leren functioneren in maatschappij deelnemen aan regulier onderwijs

Onthaalleerling… …ook na het OKAN-jaar Weg uit veilige OKAN-nest Nieuwe vakken Nieuwe vakinhouden Schooltaal… Hoge verwachtingen

In de klaspraktijk Cultuur- en leeftijdsverschillen Instructietaal vaak probleem Uitdrukkingen zijn niet evident Verleden en toekomst moeilijker Spreken gaat beter dan schrijven Samengestelde zinnen

In de klaspraktijk Vaktaal ongekend Moeilijk abstract denken in NL Grote achterstand ex-analfabeten Vakantie betekent soms regressie Lichamelijke klachten

Wat kan je doen?

wees geduldig gebruik je creativiteit noteer op bord spreek duidelijk herhaal geef opdrachten vooraf mee visualiseer help structureren humor geef positieve feedback stimuleer tot vragen stellen