Begeleiden Les 7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
“In balans” met sociale netwerken
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Vraag 1: Wat is mantelzorg?
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 3
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Filmpjes
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Beleid en regelgeving Les 2.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie 16september
Opvoedingssymposium JBGG
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Doelen behalen met activiteiten
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Ouderinformatie avond
LOB Waar ben je trots op?.
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Begeleiden Les 8.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Welkom bij de Stage-informatieavond
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
BOM-model PV 25/03/2014.
Edward de bono; 6 denkhoeden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Begeleiden Les 3.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Observeren Les 7.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Begeleiden Les 7

Lesindeling Terugkoppeling vorige les College Thema 12 Documentaire kijken en een opdracht maken.

Mogelijkheden van de cliënt Welke vaardigheden en kwaliteiten van de cliënt zijn handig om in te zetten bij het verbeteren van zijn situatie? Je kunt de volgende vier gebieden bekijken: 1) fysieke toestand en fysiek functioneren. 2) cognitief functioneren. 3) emotioneel functioneren 4) gedragsmatig functioneren

Autonomie Autonomie betekent dat mensen hun eigen keuzes kunnen maken. Cliënten worden steeds meer partner en medebeslisser in de zorg en hulpverlening. Ze willen n toenemende mate zeggenschap over wat er met hen gebeurt. Niet autonoom: er zijn cliënten die niet autonoom willen of kunnen zijn (dementerende ouderen, pasgeboren kinderen, mensen in coma). Sociaal netwerk: niet alleen de cliënt wil eigen keuzes maken, de omgeving wil dat ook. Zorg dat je als begeleider oog hebt voor diverse partijen.

Zelfstandigheid bevorderen Zo zelfstandig mogelijk functioneren, dat vinden de cliënten erg belangrijk. Veel cliënten hebben door verschillende oorzaken de vaardigheid om zelfstandig te functioneren verloren of nooit ontwikkeld. Zelfvertrouwen is de mate waarin iemand vertrouwt op eigen kunnen, besluiten en meningen. Zelfbeeld is het beeld dat iemand over zichzelf heeft.

Zelfvertrouwen stimuleren Hoe kan je zelfvertrouwen stimuleren?

Opdracht We gaan zo een fragment bekijken uit de documentaire “het beste voor Kees”. Jullie gaan Kees observeren om zo een goede beginsituatie te krijgen. Volgende week gaan de documentaire af kijken en beschrijven jullie welke doelen je op wilt stellen voor Kees. Naast het stellen van de doelen beschrijven jullie hoe je Kees zou begeleiden.