Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Eindwerk zesde jaar.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Het ontwikkelingsperspectief
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Medmec04 les 3 Engagement.
Je wil met een groepje vrienden afspreken?
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
6 stappen in Risico management
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Format indiening casus 1 Toelichting voor invullen  Vul graag op slide 2 en 3 uw persoonlijke casus in en stuur deze graag vóór 1 maart in naar
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Afronding, Conclusies en Afspraken 1.
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Brabant, vernieuwt samen
Keuzethema: differentiatie
De Kwaliteit Verbetercyclus
Loopbaan en burgerschap les 2
Werksessie minoren pedagogiek VU
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Handboek – Train de trainer
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerplanontwikkeling binnen scholen
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Welkom bij DAIly NURSE.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Aanwijzingen: Gebruik deze dia's en notities om uw project te maken.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Rekenen Mevr. Koçak 20 november 2018.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Project gamemarket Les 1.
Ouders in Rotterdam Zuid
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Digitaal raadplegen en gebruiken van regelgeving
‘In veilige handen’ Welkom Wat is je bijgebleven van de vorige keer?
Transcript van de presentatie:

Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 1 Projectonderwijs in de onderbouw vmbo gt Een bijeenkomst van +/- 4 uur.

Doel cursus Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van projectonderwijs in de onderbouw GT, met behulp van de instrumenten uit het handboek projectonderwijs in de onderbouw. Bijeenkomst 1: analyse Bijeenkomst 2: ontwerp Bijeenkomst 3: evaluatie Dia 1 t/m 5: 30 minuten (dit is inclusief inloop van mensen). Vul de datum in

Waarom??? http://www.youtube.com/watch?v=6o0lzaJ2Xrg (precision walking in Japan) http://www.youtube.com/watch?v=bYvbaqfq9mI (100 m hardlopen voor mensen zonder richtingsgevoel). Vul de datum in

Doel bijeenkomst 1 Analyse Het team kan de gewenste situatie voor projectonderwijs in de onderbouw GT in kaart brengen. Hulpmiddel Spinnenwebspel Bij het in kaart brengen van de gewenste situatie ook de huidige situatie in het achterhoofd nemen. Wat gebeurt er nu eventueel en wat willen we daarvan behouden, of juist niet? Vul de datum in

Opzet bijeenkomst 1 Schoolvisie op projectonderwijs in de onderbouw Spinnenwebspel. Toelichting op spel Spel In groepjes spelen van het spinnenwebspel Pauze Vervolg spel Afronden en vooruitblikken Is er een volledig ingevuld en gedeeld spinnenweb? Vul de datum in

Curriculair spinnenweb Toelichting spel en daarmee ook curriculair spinnenweb: 20 minuten (dia 6 t/m 10) Van den Akker (2003) Vul de datum in

Voorbeeldkaartjes Vul de datum in

In groepjes uiteen

Groepsresultaten samen bespreken

Ingevuld spinnenweb Vul de datum in

Spelen van het spel: 30 minuten (elk groepje krijgt 2 draden die zij gaan invullen). Uiteraard mogen ideeën/ervaringen vanuit huidige projecten ook ingebracht worden! Wat goed is gooi je niet weg. Vul de datum in

Pauze Pauze: 20 minuten Vul de datum in

Resultaat: Ingevuld spinnenweb.......... ...... Als richtinggevend kader / ontwerpcriteria voor de te ontwikkelen projecten in de onderbouw. Vervolg spel: Samenbrengen van wat elk groepje heeft bedacht voor de 2 draden. 60 minuten Vul de datum in

Afronden en vooruitblikken Is er sprake van een ingevuld en gedeeld spinnenweb? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig? Aanscherpen en afronden spinnenweb (kartrekkers) Rondsturen naar andere betrokkenen die hierop reageren Definitief maken spinnenweb Definitieve spinnenweb als input en richtinggevend kader voor bijeenkomst 2 30 minuten Waar mogelijk ter plekke aanvullingen, aanscherpingen maken (zie vorige dia) Vervolgens kartrekkers (bijvoorbeeld de 2 teamleiders) de fine tuning laten doen na deze bijeenkomst. Zij sturen het aangescherpte web vervolgens rond aan de andere betrokkenen die eventueel nog feedback geven. Vul de datum in