Samenwerking Huizen van het Kind en Uitbetalingsactoren Groeipakket Traject voorjaar 2017 - 2018
31 mei 2016 - Groeipakket Conceptnota Vlaamse Regering januari - februari 2017 31 mei 2016 - Groeipakket Conceptnota Vlaamse Regering 19 april 2017 - Kennismakingsdag Uitbetalingsactoren en enkele Huizen vh Kind Voorjaar 2017 - Workshops met Uitbetalingsactoren en selectie van Huizen vh Kind Zomer 2017 – Eindresultaat - Presentatie Samenwerkingskader Najaar 2017 – Uitwerking toelichtend document en filmpje Januari 2018 - Informatie over Samenwerkingskader naar alle Huizen vh Kind Voorjaar 2018 - Provinciale Ontmoetingsdagen Roadshow Famifed - Transitie kinderbijslag Vlaanderen
citaten uit conceptnota… 31 mei 2016 Verwijzing naar de Huizen van het Kind in de conceptnota Groeipakket door Vlaamse regering citaten uit conceptnota… In de overeenkomst wordt ook bedongen dat de EVA met de vergunde uitbetalingsactoren afspraken maakt over een goed uitgewerkte loketfunctie. Deze functie is fysiek (via Huizen van het Kind), waarnaast ook contact op afstand (via telefoon, chat, mails, website, enz.) mogelijk zal zijn. En wat mag dit dan betekenen…? => Traject voorjaar 2017 De EVA maakt met de uitbetalingsactoren afspraken over voldoende geografische bereikbaarheid en spreiding. Hierbij is er ook aandacht voor aanwezigheid, en ondersteuning van de ouders, in de Huizen van het Kind. Dit zijn citaten uit de conceptnota… Roept bij velen vermoedelijk heel wat vragen en weerstand op Ook bij ons… Vandaar dat we dit traject ook samen zijn gestart…
19 april 2017 Kennismakingsdag HvhK – GP actoren 2 werelden die elkaar leren kennen Heel wat dynamiek en openheid Van redelijk wat ??? tot een sterke wil om er samen wat van te maken Diverse opportuniteiten… maar ook wel wat aandachtspunten deze dag leverde heel wat input en een GO! om samen een traject te gaan met als doel het uitwerken van een samenwerkingskader HvhK-Groeipakket 19 april 2017 Kennismakingsdag HvhK – GP actoren Kader moest een antwoord bieden op de diverse aandachtspunten en vragen & de mogelijkheden en opportuniteiten
Opportuniteiten Financiële component bovenop psycho-sociale en pedagogische ondersteuning van gezinnen = kans, zeker bij kwetsbare gezinnen Huizen van het Kind zitten goed verspreid in Vlaanderen en dat maakt de info over Groeipakket toegankelijker Uitbetalingsactoren vernemen vaak dat achter de financiële vragen van de gezinnen ook andere ondersteuningsnoden schuilen. In de toekomst kunnen ze gezinnen misschien verder helpen door hen te kunnen doorverwijzen naar de partners en aanbod van Huizen van het Kind De Huizen van het Kind kennen heel wat gezinnen en kunnen voor financiële vragen Groeipakket de gezinnen toeleiden naar de uitbetalingsactoren
Aandachtspunten Grote diversiteit aan Huizen van het Kind, geen enkel Huis is hetzelfde. Huizen van het Kind groeien van onderen uit en Groeipakket komt van bovenaf. Er zijn 5 uitbetalingsactoren (4 private en 1 publieke). Hoe kan een Huis van het Kind neutraal blijven? Groeipakket gaat extra werk meebrengen en de Huizen van het Kind werken nu al met weinig middelen. Opletten met de privacy van de klant bij doorverwijzing naar elkaar. Dossierbeheerders Groeipakket worden vandaag vaak beoordeeld op behandelingstijd dossier. Indien gezinnen vragen stellen en zij hierop ingaan zal dat impact hebben op de verwerkingstijd Dossierbeheerders Groeipakket hebben niet allemaal dezelfde sociale voelsprieten.
mei-juni 2017 – 3 Workshops met HvhK, GP actoren & K&G Resultaat: Mogelijk kader ivm. de dienstverlening en contactpunten Groeipakket in HvhK dat leidde tot… Kader met de minimale samenwerking tussen HvhK en GP actoren voor de start 2019 In dit samenwerkingskader komt ook de ondersteunende rol vanuit K&G en het nieuwe Vlaams agentschap voor de Uitbetaling van de Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid (het VUTG), aan bod
SAMENWERKINGSKADER AFGESPROKEN Kader voor minimale samenwerking Huizen van het Kind en Groeipakket-uitbetalingsactoren
Samenwerkingskader – what’s in it? Bevat enerzijds voldoende elementen en afspraken, maar biedt anderzijds genoeg ruimte om tegemoet te komen aan de lokale diversiteit Duidelijke rol voor uitbetalingsactoren, HvhK, andere actoren sociale kaart, alsook voor VUTG en K&G Minimale afspraken rond de samenwerking, maar méér mag! Houdt rekening met de aandachtspunten en valkuilen… Maar komt ook tegemoet aan de opportuniteiten die liggen in een wederzijdse toeleiding en samenwerking… samen kunnen we méér betekenen voor ouders en kinderen Doel van dit kader = dat het op initiatief van en in samenwerking met één of meerdere uitbetalingsactoren, in elk Huis van het Kind een eigen, lokale invulling krijgt, zodat er tegen de start van het Groeipakket in 2019 een minimale samenwerking en dienstverlening rond het Groeipakket is opgezet
Samenwerkingskader – minimale afspraken Toelichting minimaal kader voor de Huizen van het Kind – we brengen het verhaal eerst volledig en dan pas vragen Starten met verduidelijking dat titel de lading niet volledig dekt… We verwachten van de HvhK dat: zij in grote lijnen weten wat een Groeipakket is en gezinnen hierover kunnen informeren (adhv folder/brochure) - INFORMEREN zij gezinnen acief kunnen toeleiden naar de website www.groeipakket.be en naar de diverse GP-actoren, zowel websites als loketten - TOELEIDEN Indien zij gezinnen doorverwijzen naar een actor zij opvolgen of de burger ook effectief geholpen werd door deze actor - OPVOLGEN Bij complexe vragen, problemen of bij klachten zij de burger kunnen doorverwijzen naar de uitbetalingsactor of kunnen informeren over het bestaan van de geschillencommissie & klachtendienst - DOORVERWIJZEN Indien zij weten dat gezinnen er nood aan hebben of zich moeilijk fysiek kunnen verplaatsen naar een actor, zij een persoonlijk contact kunnen helpen regelen of faciliteren, al dan niet fysiek in één van de lokalen van een Huis van het Kind of van een partner zoals bijv. CB K&G – PERSOONLIJK CONTACT
Samenwerkingskader – minimale afspraken We verwachten van de UA dat: zij gezinnen informeren over Groeipakket en de rechten van de gezinnen/kinderen; dossiers Groeipakket opstarten en opvolgen; en natuurlijk de toeslagen correct en tijdig betalen - GP AANBIEDEN ze tijdens een gesprek met een klant proberen aan te voelen of er ook ruimere noden/vragen zijn waarbij partners van de HvhK mogelijks kunnen helpen. Zeker bij de meest kwetsbaren proberen oog hebben voor noden naast het financiële - DETECTEREN ze klanten met bepaalde vragen of noden dan ook doorverwijzen naar het aanbod en de partners van het Huis van het Kind, of andere partners die ze kennen – DOORVERWIJZEN ze na de doorverwijzing ook opvolgen of klanten goed terecht zijn gekomen bij de betrokken partners - OPVOLGEN
Samenwerkingskader – minimale afspraken Om te kunnen spreken van een goede samenwerking, werd afgesproken dat…: er bij het Huis van het Kind en de ermee samenwerkende uitbetalingsactor elk een aanspreekpunt wordt aangeduid zodat er lokaal goed naar mekaar kan doorverwezen worden – MINIMUM 1 ONDERLING AANSPREEKPUNT iedereen recht kan hebben op het Groeipakket en er zeker ook oog moet zijn voor de moeilijkst bereikbare burgers – ZORG VOOR IEDEREEN een nauwe samenwerking tussen 1 uitbetalingsactor en een Huis vh Kind mogelijk moet zijn… máár dat niet mag betekenen dat andere uitbetalingsactoren worden uitgesloten van samenwerking… willen meerdere uitbetalingsactoren samenwerken met een HvhK dan moet dat mogelijk gemaakt worden. Het doel tegen 2019 is om in elk HvhK met minimaal 1 uitbetalingsactor een samenwerking te zien, maar het streven is dat overal meerdere actoren actief worden – NAUWE SAMENWERKING er als er meerdere uitbetalingsactoren samenwerken met een hvhK, voor afstemming en lokale afspraken moet worden gezorgd, en dit in functie van de lokale situatie en noden van burgers – AFSTEMMING LOKALE AFSPRAKEN EN AANBOD
Samenwerkingskader – wat als? Voor enkele situaties werd een WAT ALS uitgewerkt: WAT ALS er ergens geen HvhK is: dan kan er gekeken worden om voor de burger minimaal 1 aanspreekpunt te voorzien via gemeenehuis, OCMW, of via uitbetalingsactoren WAT ALS er klachten over de samenwerking HvhK-UA GP zijn: de Klachtendienst van VUTG is er voor klachten over de uitbetalingsactoren , en de Klachtendienst van K&G is er voor klachten over de HvhK WAT ALS er geen fysiek HvhK is: dan dient er voor de burger minimaal 1 persoonlijk contactpunt te worden voorzien
Samenwerkingskader – rol VUTG & K&G Het samenwerkingskader bevat ook een aantal elementen die de ondersteunende rol weerspiegelen die K&G en het nieuw agentschap VUTG opnemen: Over het Groeipakket wordt een duidelijke en neutrale brochure opgemaakt met ook de info over de 5 uibetalingsactoren Over het Groeipakket wordt een duidelijke en neutrale website en portaalsite Groeipakket.be opgemaakt Voor de HvhK en de GP uitbetalingsactoren worden infomomenten voorzien (cfr deze provinciale info- en ontmoetingsdagen) Omdat de uitbetalingsactoren nu niet altijd gewend zijn om ruimere noden bij klanten aan te voelen, zou het handig zijn als er een aanbod of een soort tool aangeboden wordt zodat zij ondersteund worden bij het detecteren van zorgnoden Voor de uitbetalingsactoren zou het ifv doorverwijzing ook handig zijn als van een lokaal HvhK minimaal de contactgegevens en het lokale aanbod in een overzicht via brochure of website beschikaar zou zijn
Samenwerkingskader – rol VUTG & K&G De ondersteunende rol van het agentschap VUTG en K&G vanaf 2019 omvat : Zorgen voor een GEBIEDSDEKKENDE AANWEZIGHEID in Vlaanderen, en dit in samenwerking met de 5 GP uitbetalingsactoren Zorgen voor AFSPRAKEN ROND KWALITEIT samen met en voor de uitbetalingsactoren Zorgen voor een zo goed als mogelijke AUOMATISCHE RECHTENTOEKENNING zodat elk kind dat recht heeft op een Groeipakket dit ook krijgt, zelfs als de aanvraag niet door de klant zelf is opgestart. En het ook zoveel als mogelijk van de toelagen waar het recht op heeft automatisch krijgt. Hiervoor wordt maximaal ingezet op gegevensstromen en samenwerking vanuit/met andere overheidsbronnen- en instanties (geboorten rijksregister, FOD financiën, onderwijs, kinderopvang, …) Zorgen voor bekendmaking, sensibilisering en communicatie over het Groeipakket, zowel naar burger als naar uitbetalingsactoren als naar het ruime welzijnslandschap en de partners van de sociale kaart
Samenvattend… Een nieuwe opportuniteit Geen regelgeving met verplichtingen Kader dat houvast biedt om de samenwerking HvhK & GP te starten, opgemaakt met enkele HvhK en GP uitbetalingsactoren We verwachten van de HvhK eigenlijk niets anders dan tav andere partners en andere thema's We verwachten van de uitbetalingsactoren niets anders dan dat ze hun potentieel benutten dat ze in handen hebben via het Groeipakket Vertrekken vanuit een nieuwe opportuniteit: financiële en sociale levensdomeinen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden integrale & inclusieve aanpak & benadering om gezinnen om te helpen met het uitputten van hun grondrechten ! Belangrijk bij dat we niets anders verwachten van de HvhK: we verwachten dus NIET dat de partners in een HvhK die geen uitbetalingsactor zijn: gespecialiseerde informatie kennen over Groeipakket antwoorden kunnen geven op dossiergebonden vragen een dossier kunnen opstarten Net zoals we ook niet verwachten dat partners in HvhK consulten van Kind en Gezin kunnen uitvoeren
Take home messages tijdens provinciale infosessies voorjaar 2018 1. Tref elkaar, met vandaag als facilitator 2. Ken elkaar tegen begin 2019 ifv het creëren van meerwaarde - Gerichte toeleiding - Geografische spreiding 3. Communiceer op correcte manier naar burger en organisaties over de samenwerking 4. Piloot gerust om een stapje verder te gaan 1. Tref elkaar, met vandaag als facilitator De afspraak is dat de uitbetalingsactoren zelf contact zullen opnemen met de HvhK. De HvhK hoeven dus niets zelf pro-actief te ondernemen (maar mogen dat natuurlijk wel). Uitbetalingsactoren kunnen contact opnemen individueel met ieder HvhK, of eventueel ook meer regiogebonden afspraken maken met verschillende HVhK tegelijkertijd. 2. Ken elkaar tegen het einde van het jaar ifv van het creëren van meerwaarde Ken elkaar, zodat je effectief goed kan toeleiden naar elkaar. Toeleiden naar 'Jos' is anders dan toeleiden naar 'een dienst waarvan je de mensen niet kent'. Het verhoogt de kans tot opvolging van je doorverwijzing. HvhK, volg waar nodig aanklampend op of het gezin een antwoord krijgt op de vraag, of de toeslag krijgt waar hij recht op heeft. Uitbetalingsactor, volg waar nodig op of het gezin gehoor heeft gevonden bij een partner in HvhK bij gezinsondersteunende vragen. Tegen het einde van het jaar zorgen dat je elkaar kent - en dat er bekeken is hoe er eventueel voor kan gezorgd worden dat er voldoende geografische spreiding is van de loketfunctie van GP met aandacht voor aanwezigheid in de HvhK: niet de verwachting dat er een vaste loketfunctie in ieder HvhK wordt geboden Wel voorstel om samen te bekijken hoe de fysieke toegankelijkheid kan verhoogd worden, bv door gesprek met dossierbeheerder indien nodig te laten doorgaan op verplaatsing, dichtbij woonplaats. 3. Communiceer op correcte manier naar burger en organisaties over de samenwerking groeipakket-HvhK Denk goed na over hoe het HvhK in de markt te zetten tav groeipakket. Au fond heeft het gezin contact met de uitbetalingsactor/ dossierbeheerder nodig. Dus zorg ervoor dat het Huis van het Kind niet voor een omweg zorgt. Want dat verhoogt het risico op non-take-up. Wek niet de indruk bij andere actoren dat gezinnen met allerlei vragen rond het groeipakket bij het Huis van het Kind terecht kan. Houd ook daar de link zo rechtstreeks mogelijk naar de dossierbeheerder. 4. Een stapje verder Er zijn profielen waarvan we weten dat het in de soep draait, bv bij moeders die ambtelijk geschrapt worden (na vechtscheiding, huiselijk geweld, … ). Uitnodiging om te verkennen hoe jullie hierrond samen aan de slag kunnen gaan. Mss zijn er wel HvhK en uitbetalingsactoren die hierrond samen willen piloten. Dit ondersteunen we graag. Kwetsbare zwangeren tijdig toeleiden zodat ze startpremie hebben - diegene die het niet weet, en niet ingelicht is via gynaecoloog, kind en gezin, kinderopvang, … Bedenking die enkele HvhK immers reeds gaven: Het zijn net de doelgroepen die er niet om vragen, en die gezocht moeten worden, waar HvhK energie in moeten steken, en die niet geholpen zullen zijn met dit onthalen. --> andere kanalen daarvoor