Positie VO-academie-VO-raad-SLP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Bijeenkomst CAO PO OOP dag Ede 19 november 2013
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Workshop Coachend Leidinggeven
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Vertrouwen en Leiderschap. Welkom & Inleiding Het thema : Vertrouwen en Leiderschap  Is de inspectie een engel (geeft feedback op de kwaliteit van onze.
D E F V O V ‘ NET EVEN ANDERS ’ ALV Levende Talen 24 maart 2012.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Het Landelijk Platform GGz heeft van het Ministerie van VWS in 2006 het project Programma Lokale Versterking toegewezen gekregen.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Vakmanschap is Meesterschap
SBL conferentie lerarenregister
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Regelgeving accountancy vanaf 2007 NIVRA Voorlichtingsbijeenkomst.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Vereniging van Apothekersassistenten in het ziekenhuis
Educatie Leeuwarden, 25 mei Educatie Wij richten een Expertisecentrum Educatie in, een gezamenlijk opleidings- en onderzoekinstituut voor alle onderwijsberoepen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Naar een nieuwe bestuurlijke structuur
presentatie Acis onderhandelaarsakkoord cao-po
MIJNPLEIN-LEZING 3 SEPTEMBER 2014 Identiteit en krimp: moet het een onsje méér of een onsje mìnder?
Adviesraad beroepsvereniging
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Netwerkleren in het onderwijs
Workshop Identiteit?.
Opening Vereniging Alternatief Goederenspoor ALGEMENE LEDENVERGADERING VAG.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Nukubu / Nimby De rol van de lastige burger en de lokale democratie Een verhaal van uit de basis.
Excellent leiderschap in Haarlem
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
Van startbekwaam naar …..
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Together one world.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Vereniging NLT: groei naar volwassenheid
Toekomstgericht personeelsbeleid
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Medezeggenschap bij De Eshoek
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Positie VO-academie-VO-raad-SLP LEDEN ALV LAR BESTUUR SLP DB Bureau VO-raad VO-academie

VO-raad / VO-academie / SRVO / NSVO Na 1 januari 2016 Bureau VO-raad VO-academie SRVO Gebruikersraad NVS

Doelen schoolleidersplatform De VO-raad wil tweebenig zijn. Niet alleen de stem van de bestuurder is belangrijk, maar ook die van de schoolleider om te zorgen dat het bestuur nog beter gevoed wordt vanuit de praktijk. Twee successen van het SLP waren: Het aantonen dat de betaalbaarheid van de functiemix, zoals in 2008 bedacht, onhaalbaar was. Het organiseren van protest tegen het idee van het ministerie om de correctie van het CE om te draaien in eerst de tweede en daarna pas de eigen correctie

Waarom een netwerk van schoolleiders? Omdat het SLP adviserend is naar het bestuur van de VO-raad vanuit werkgeverskant, kan het niet de werknemerskant van het schoolleider zijn vertegenwoordigen. De politiek en de samenleving eisen steeds meer van scholen en dus ook de schoolleiders. Die schoolleiders hebben recht op een krachtige vertegenwoordiger in het overleg, omdat de vakbonden bijna uitsluitend opkomen voor de rechten van leraren en alle overige personeelsleden, maar NIET voor die van schoolleiders. Het schoolleidersregister dreigde een bureaucratisch monster te worden.

Doelen netwerk van schoolleiders Zorgen dat het schoolleidersregister niet bureaucratisch wordt, maar pragmatisch en betekenisvol. We formuleren als beroepsgroep samen de norm en laten dat niet aan de politiek over. Zorgen dat er aandacht komt voor arbeidsvoorwaarden, die recht doen aan het vakmanschap van de schoolleider. Het meest schrijnend is het verschil dat gemaakt wordt tussen een teamleider S-12 en een docent LD, zowel in het aantal periodieken als in de veel lagere bindingstoelage. Voor verdere informatie verwijs ik naar de website. www.netwerkvanschoolleiders.nl Via die site kun je ook makkelijk lid worden, want we hebben leden nodig om de positie van schoolleiders te versterken

Doel register https://www.schoolleidersregistervo.nl/ Het register is een ontmoetingsplaats van, voor en door schoolleiders, waar wij samen leren en elkaar inspireren. Het register maakt de beroepsgroep van schoolleiders zichtbaar in de samenleving. Met goede professionele schoolleiders wordt het onderwijs kwalitatief beter.

Het Schoolleidersregister VO helpt ons als schoolleiders om vanuit de ontmoeting met onze collega’s: Nog beter leiding te geven aan leren in scholen zelf verantwoordelijkheid te zijn voor onze voortdurende professionele ontwikkeling onze vakbekwaamheid en professionalisering zichtbaar te maken

Sectorakkoord Het register is onderdeel van het sectorakkoord. Het bestuur van het register en de klankbordgroep zijn erin geslaagd het register zo vorm te geven dat bureaucratie en afvinklijstjes ver weg blijven. Immers een schoolleider is een duizendpoot en dat beroep is niet te protocolleren zoals dat bij notarissen, advocaten en accountants wel kan.

Drie zaken m.b.t. de arbeidsvoorwaarden: De bindingstoelage voor elke leidinggevende € 1.388,12. Maximaal 12 periodieken in elke functie. Een ruimer persoonlijk scholingsbudget, mits geregistreerd in schoolleidersregister. Compensatie in tijd (recuperatieverlof) voor alle inzet in avonden, weekends en vakanties.