Een impressie van spel en spelbegeleiding op de Rafael.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
3-jarigen in het basisonderwijs
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Introductiebijeenkomst
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom bij Leefstijl.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Drieslag functioneel rekenen
Goede doel 2013 Boeken voor Zuid-Afrika. Hier ligt Zuid-Afrika Hier ligt Nederland.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Leren leren door spel en beweging Laurens Gantois.
Leren leren…..en het materiaal?
Voorlichtingsavond groep 3
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
PLUSKLAS.
Ouders die al kunnen golfen.
Communiceren met Marloes
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Het syndroom van Asperger
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Presentatie Bijeenkomst 3
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
de functionele reken-wiskundemethode
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE ppt dementie 2
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Wat is DRAMA??.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Beweegpark Ooij Het afgelopen jaar is er vanuit Samen Ooij een werkgroep ontstaan, welke een wens heeft om te komen tot een beweegpark. Een park voor alle.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
De gemiddelde leerling…
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Workshop zondag 29 oktober 2017
Vrijdag 17 februari 2017.
Het 24 spel.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Kwaliteit: Terug naar de kern
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
CKG de kleine parachute
Introductiebijeenkomst ONS Platform
ZWEMMEN SAFE AND SIMPLE
Even onbevangen kijken
JUIST GYM.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Een impressie van spel en spelbegeleiding op de Rafael. 1-1-2019

Wat is spelbegeleiding? Spelbegeleiding is het begeleiden van kinderen waarbij de spelontwikkeling stagneert. 1-1-2019

Voor wie is spelbegeleiding? Kinderen die niet spelen of te weinig spelen. Kinderen met een eenzijdig spelgedrag. Kinderen die moeite hebben met het leren samen spelen.

Het doel van spelbegeleiding is: De voorwaarden voor spel te verbeteren. De (spel)ontwikkeling te ondersteunen. 1-1-2019

Bij spelbegeleiding is: Leren spelen het doel. De belevingswereld van het kind is uitgangspunt. 1-1-2019

Spelbegeleiding wordt individueel maar ook aan kleine groepjes kinderen gegeven. 1-1-2019

Met behulp van kaartjes komt het kind tot een spelkeuze. 1-1-2019

Plezier beleven aan spelen 1-1-2019

Het uitbreiden van de spelkeuze van een kind. 1-1-2019

Het spelen met constructie materiaal. 1-1-2019

Iets maken van het constructie materiaal Iets maken van het constructie materiaal. Er wordt gewerkt met een voorbeeldplaatje. 1-1-2019

Het spel wordt ondersteunt met foto kaartjes 1-1-2019

Het kind leert zo de mogelijkheden van de materialen kennen. 1-1-2019

Met behulp van een grondplaat wordt structuur aangebracht in het spel. 1-1-2019

Het spel wordt stap voor stap opgebouwd. 1-1-2019

Het spelen van fantasie/rollenspel. 1-1-2019

Met behulp van thema boekjes wordt het fantasiespel gestimuleerd. 1-1-2019

Het aanleren van sociale vaardigheden. Elkaar opbellen. 1-1-2019

Voor kinderen die zich moeilijk kunnen uiten worden speelpoppen gebruikt. 1-1-2019

Het leren samen spelen. 1-1-2019

Het samen plezier beleven aan het spelmateriaal. 1-1-2019

De ander helpen bij het spelen. 1-1-2019

Het samen overleggen wat er gespeeld wordt. 1-1-2019

Het samen kunnen spelen van een gezelschapsspel. 1-1-2019

Het leren delen, tegen je verlies kunnen. 1-1-2019

Speltraining is het aanleren van functionele handelingen Naast spelbegeleiding wordt ook speltraining of spelstimulering gegeven. Speltraining is het aanleren van functionele handelingen 1-1-2019

Handelingen worden steeds op dezelfde manier aangeboden. 1-1-2019

Spelstimulering is het kind aanmoedigen om te spelen. 1-1-2019

Ook in de groep wordt het spel gestimuleerd. 1-1-2019

Informatie: Mocht je meer informatie willen over spel of spelbegeleiding neem dan contact op met: Emmy Van de Pol Spelagoog van de Rafaelschool Mail adres: e.vandepol@rafaelschool.nl 1-1-2019