Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Advertisements

1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Presentatie Henny Knechten
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Gemeentelijk economisch beleid
Het flankerend onderwijsbeleid in de provincie Oost-Vlaanderen
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
3 oktober 2008 Onderwijsbeleid Provincie Antwerpen Van inrichtende macht naar flankerend onderwijsbeleid Inga Verhaert Gedeputeerde van Onderwijs.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
12 december 2014 Syntra West - Kortrijk
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
PPPZ 19 januari Provincie Oost-Vlaanderen - Leden PPPZ in kaart gebracht.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Algemene Vergadering LOP Oudenaarde Basis 1 februari Overzicht activiteiten sept feb Stand van zaken actie kleuterparticipatie &
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
TOELICHTING KDG HOGESCHOOL
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Juridisch kader Het Vlaams parlement keurde het decreet houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies goed op 18.
Evolutie van Nova: Van een zelfregulerend netwerk naar een sturend netwerk De.
Lokaal Sociaal Beleid.
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Building on People Opleiding Welzijn Toeleiding
Armoedebeleid.
100% West-Vlaams werkt samen
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Gemeenteraadsverkiezingen
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos

SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen Netwerkborrel RTC Dinsdag 27 januari 2015 Gedeputeerde voor Onderwijs Carl Vereecke

Invalshoeken Het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen – onbekend is onbemind. 2. Gevolgen van het regeerakkoord. 3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van Provincie West- Vlaanderen onder de loep. 4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Flankerend Beleid.

Provinciaal Onderwijs Vlaanderen POV Cel Onderwijs Een overzicht Inrichtende macht (eigen onderwijs) Flankerend Beleid PTI/TBS PCVO Reglement Eigen initiatieven Organisatie & personeel Organisatie & personeel WIVO SBR WFIV – WOBRA - WPS Adm. begeleiding Adm. begeleiding intern extern werkings-middelen & infrastructuur andere infrastructuur infrastructuur TUA Promotie v/h technisch onderwijs Volwassenen-onderwijs werkingsmiddelen andere werkingsmiddelen & personeel Coördinatie en promotie van alle educatieve initiatieven van de Provincie Platform Volwassenenonderwijs Huis vh. Nederlands 3 voor 1 Basiseducatie/OLAT RTC

2. Gevolgen van het regeerakkoord op heden “De provincies zullen hun rol als inrichtende macht kunnen blijven uitoefenen. Voor wat betreft Flankerend Onderwijsbeleid zullen de provincies initiatieven kunnen blijven nemen die raakvlakken hebben met gewestbevoegdheden “ (bevestigd door zowel Minister Crevits als Minister Homans – modaliteiten nog uit te werken )

3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (1) Beleidsdoelstelling opgenomen in het Meerjarenplan: 12.02 Uitbouwen van een gecoördineerd flankerend onderwijsbeleid rekening houdend met de diversiteit aan reeds bestaande initiatieven op Vlaams en (boven)lokaal vlak.

3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (2) Gebundeld in 3 actieplannen!

3.Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (3) Actieplan 1: Ondersteunen van initiatieven gericht op het basis- ,secundair en hoger onderwijs met specifieke aandacht voor de promotie van het technisch- en beroepsonderwijs.

3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (4) Initiatieven gericht op het secundair en basisonderwijs - Reglement ter ondersteuning van projecten gericht op de promotie van technische opleidingen (cfr. STEM-actieplan – Techniekacademies, …) Eigen initiatieven & samenwerkingsverbanden

3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (5) O.a. samenwerking met het RTC Techniekpromotor (aangeworven in het kader van een subsidieovereenkomst tussen Provincie WVL en RTC WVL) Project Bedrijf + School (databank voor contacten, stages en bedrijfsbezoeken)

3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (6) Actieplan 2: Nemen en ondersteunen van initiatieven in het kader van Levenslang en Levensbreed Leren.

3. Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (7) Op heden ondersteunde initiatieven: - Het Huis van het Nederlands De Leerwinkel Open Leren Achter Tralies (OLAT) 3 voor 1 Muren worden deuren (via reglement flankerende projecten)

3.Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (8) Het Provinciaal Platform Volwassenonderwijs. Een overlegorgaan waarin zetelen: De Consortia (tot aan hun opheffing op 1 januari ll.) & afgevaardigden van CVO’s uit de verschillende netten De Centra voor Basiseducatie - De Provincie (Gedeputeerde & Cel Onderwijs)

3. Het Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (9) Actieplan 3 Coördineren van het provinciaal aanbod aan beleidsdomein overschrijdende onderwijs flankerende initiatieven en deze digitaal ontsluiten voor het brede onderwijsveld.

3.Flankerend Onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen (10) Door het bos de bomen zien! Niet minder dan 9 verschillende provinciale diensten nemen initiatieven naar het onderwijs toe: Welzijn, Communicatie, vzw Ryckevelde, Cultuur, Sport, Mobiliteit, Provinciaal Noord Zuid Centrum, ICT, Externe Relaties

4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Flankerend Onderwijsbeleid (1) Uitgangspunten: Waarde van de ontwikkelde initiatieven (die dikwijls als innovatief voorbeeld dienen voor andere provincies) In het verleden gedane investeringen en opgebouwde expertise Vraag van het werkveld om de regisseursrol verder op te nemen

4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Flankerend Onderwijsbeleid (2) De Provincie West-Vlaanderen wil de onderstaande uitdaging aangaan! Ondersteunen, regisseren & verderzetten van de waardevolle niet in Vlaanderen inkantelbare projecten en deze kaderen in een groter beleid overschrijdend geheel in samenwerking met relevante partners.

- Aftoetsen met het onderwijsveld. Verder verfijnen. 4. Welke rol kan/mag/wil de Provincie WVL nog spelen op het vlak van Flankerend Onderwijsbeleid (3) Een mogelijk nog verder uit te werken scenario op korte en middellange termijn ! - Aftoetsen met het onderwijsveld. Verder verfijnen. Verder aftoetsen met kabinet Minister Crevits & Departement Onderwijs.

„Leren is een sociaal proces; leren is groei; leren is niet een voorbereiding op het leven, maar is het leven zelf.” (John Dewey) Oproep tot positieve creatieve samenwerking! Gebruik maken van de opportuniteiten die zich aanbieden! Denken los van bestaande structuren en gevoeligheden! Expertise doorgeven via netwerking! Inzetten daar waar de provincie een meerwaarde kan betekenen!