LNG met haring 21 juni 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Rijden op aardgas / Groengas
Greenbrothers , grootste aubergine kwekerij in EU,
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Dutch Logistics 2040: designed to last
Een succesvolle samenwerking tussen Overheid, Ondernemer en Onderwijs ter invulling van SROI specifiek voor de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) INFRA-WERKT.
DriversChallenge.
Stadsontwikkeling vooruit
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
De verkeers-en vervoersproblematiek van Voorne-Putten
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Duurzame mobiliteit en transport
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Coalitie Gezond Geweten 14 oktober 2013
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
presentatie ketensamenwerking
EU - Buiten naar Binnen: Voorbeelden voor NL? IPCICO/HKU 24 juni,2010 Giep Hagoort,
Groen goud beter benutten TSC HCA agenda, Delft 26 maart 2014 Visie en ambitie TKI-BBE.
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Up date werkgroepen Robert Goevaers Programma manager
Stadsgas Biogas in de stad.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
Welkom.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders Verduurzaming in de maritieme sector Symposium 30 jaar Stichting De Noordzee 16 december 2010 Tineke Netelenbos.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Circulair denken en doen in de Metropool regio Amsterdam Jacqueline Cramer Ambassadeur Circulaire Economie.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Naar een CO2-arm Groningen in 2035
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Algen als dragers van de circulaire economie
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Els de Wit Ministerie IenW
De actuele toestand op de Nederlandse Energiemarkt
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
The Next Step 21 juni 2018.
“Last-mile” afvallogistiek
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Zero emissie personenvervoer
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Green Deal zeevaart, binnenvaart en havens
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Transcript van de presentatie:

LNG met haring 21 juni 2018

Ondertekening convenant 2018 - 2021

LNG is er klaar voor! Rijden op LNG: CO₂ reductie 10-20% nu al Extra 15 – 25 % in combinatie DRD door geluidsreductie 8 dba. (Beter Benutten)  Basis staat, bewezen techniek: - 25 LNG-tankstations in NL - LNG trucks van Iveco, Scania en Volvo: - voldoende vermogen: tot 460 pk - voldoende bereik: tot 1.600 km Transitie goed ‘opknipbaar’: start met grijs, vervolgens naar groen met 100% CO₂ reductie!

Waarom is BioLNG zo belangrijk? Noodzakelijk: betrouwbare afspraken gedurende transitie fase. Alle sporen nodig WtW is de opgave en niet TtW Bedrijfsleven investeert alleen wanneer economische levensduur te overzien is. Focus: grootste winst voor CO₂ ligt buiten de stad. Met de juiste randvoorwaarden kan snel opgeschaald worden! Bio-brandstoffen cruciaal voor lange afstand en zwaar vervoer

Volgende stap 70-100% CO₂ reductie met Bio-LNG. Uitbreiding naar segment lange afstand. Daar de grote CO2 winst In omringende landen steeds meer LNG-tankstations, internationaal netwerk ontstaat -> snel opschalen is mogelijk!

De uitdaging

CO2 emissie Crisis voorbij  CO2 omhoog

Productie bio-lng: 23 maart 2017 LOI Productie bio-lng: 23 maart 2017

Aantallen Studie CE Delft   Aantallen huidig (2017) Ambitie aantallen 2022 Jaarlijkse groei vanaf 2020 Aantallen 2030 Trucks 430 2500 Laag: +100 Midden: +500 Hoog: +750 Laag: 1814 Midden: 7064 Hoog: 9664 Binnenvaart 8 eind 2019: 27 75 Laag: +6 Midden: +51 Hoog: +121 Laag: 33 Midden: 584 Hoog: 1357 Zeevaart 112, 116 in aanbouw (mondiaal) 50 zeegaande schepen (port gerelateerd) Laag: tot 50% van de Brandstofvisie Midden: Brandstofvisie Hoog: 200% Brandstofvisie Aangenomen dat 1/3 van wereldwijde vloot in Rotterdam bunkert) per truck 30 ton lng per jaar per binnenvaart 500 ton lng per jaar per fery 2000 ton lng per jaar per zeevaartschip 2500 ton lng per jaar

Feedstock HBR- NLP-CE National feedstock available Cor Leguijt en Anouk van Grinsven- 7 maart 2018

Circulaire brandstof Feedstock Methanisation Truck on bio-lng bio bio-lng

Het antwoord Convenant stedelijke distributie Den Haag

Duidelijkheid aan de markt

Contact National LNG Platform p.a. Deltalinqs 0031 6 23656402 info@nationaallngplatform.nl www.nationaallngplatform.nl