Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman
Doel: De gevolgen van een scheiding voor kinderen beperken. Door: Conflicten tussen ouders duurzaam verminderen.
Hoe? Vroegtijdig signaleren. Nadrukkelijk samenwerken. Doen wat nodig is. Expliciete aandacht voor kinderen. Expliciete aandacht voor netwerk.
In samenwerking met: (Familierecht) advocaten. Mediators. Kinderhulpverleners deskundig op het gebied van complexe scheiding. Hulpverleners deskundig op het gebied van complexe scheiding.
Instroom en bekendheid Heldere toeleiding. Heldere doelstelling. Helderheid over financiële gevolgen. Medewerking van beide ouders. Expliciete toestemming om met de kinderen te praten. Nadrukkelijke uitnodiging om netwerk te betrekken.
In het destructieve proces raken kinderen gevangen en beschadigd, voor sommigen houdt dit nooit op en loopt de schade door in hun volwassen leven. Hoe ernstiger de conflicten van de ouders, hoe ernstiger de psychosociale gevolgen. Angsten, concentratie problemen, hyperactiviteit, schoolproblemen, over aangepast gedrag, eenzaamheid, depressie, agressief gedrag, suïcidaliteit etc.
70.000 kinderen maken per jaar mee dat hun ouders uit elkaar gaan. 70% van deze scheidingen verlopen redelijk, tot goed. Kinderen kunnen weliswaar last hebben van de scheiding maar het gaat na verloop van tijd goed.
30% van de kinderen komt terecht in een complexe scheiding 30% van de kinderen komt terecht in een complexe scheiding. 15% in de zeer ernstige destructieve scheidingen.
Onderzoek leidt tot de conclusie dat bij de ouders het zwaartepunt van verandering moet liggen. Klachten die kinderen kunnen ontwikkelen, een korte opsomming: concentratie problemen, hyperactiviteit, somatische klachten, depressie, eenzaamheid, angst, over aangepast gedrag, schoolproblemen, zelfmoordneigingen, agressie, oppositioneel gedrag.
Niet jou taak! Ben jij in de zomer al bezig met de feestdagen? Troost je je verdrietige ouders? Voel je je verantwoordelijk voor hun geluk? Denk je soms dat de scheiding jouw schuld is? Moet je zelf regelen wanneer je bij wie bent? Luister je naar de negatieve dingen die ze over elkaar zeggen
Thema’s voor contact met kinderen -Verlangen en vermogen om rekening te houden met beide ouders. -Zichzelf begrijpen -Eigen invloed ervaren. -Weerbaarheid ontwikkelen. -Grip krijgen op gebeurtenissen.
-Oplossingsvermogen aanspreken. -Belasting versus: betutteling en afhankelijkheid. -Valideren van pijn en onmacht. -Kwaadheid en te kort gedaan voelen erkennen -Mogelijkheden van invloed aandragen.
-Uitleg en informatie over proces en re- organisatie. -Leren denken over ouderschap en partnerschap. -Onderscheid leren maken in betekenisniveaus waardoor houvast gegeven kan worden.
Tips voor leerkrachten. >Houd beide ouders op de hoogte van de ontwikkelingen van hun kind. >Kies bij conflicten geen partij. >Zorg dat je goed op de hoogte bent van wanneer het kind naar welke ouder gaat.
>Leer andere kinderen omgaan met verschillende gezinsvormen >Leer andere kinderen omgaan met verschillende gezinsvormen. >Laat ze respect en begrip tonen voor andere thuissituaties. >Geef het kind extra persoonlijke aandacht. >Luister goed naar het kind maar dwing het niet over de scheiding te praten. >Accepteer het wanneer er sprake is van (tijdelijk) mindere leerprestaties.