Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Taghon Geert 2011.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Opvoeden van drukke kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Welkom op onze thema-avond
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Kinderen en hun sociale talenten
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Crisis en het domino-effect
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
Talent in Ontwikkeling
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Talent in Ontwikkeling
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Voorlichting leerplicht
Coaching.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
5 valkuilen & Tips.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Omgaan met verschillen
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Inspelen op innovaties
Online workshop relatieverslaving en codependentie
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
In de vuurlinie van een pos
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman

Doel: De gevolgen van een scheiding voor kinderen beperken. Door: Conflicten tussen ouders duurzaam verminderen.

Hoe? Vroegtijdig signaleren. Nadrukkelijk samenwerken. Doen wat nodig is. Expliciete aandacht voor kinderen. Expliciete aandacht voor netwerk.

In samenwerking met: (Familierecht) advocaten. Mediators. Kinderhulpverleners deskundig op het gebied van complexe scheiding. Hulpverleners deskundig op het gebied van complexe scheiding.

Instroom en bekendheid Heldere toeleiding. Heldere doelstelling. Helderheid over financiële gevolgen. Medewerking van beide ouders. Expliciete toestemming om met de kinderen te praten. Nadrukkelijke uitnodiging om netwerk te betrekken.

In het destructieve proces raken kinderen gevangen en beschadigd, voor sommigen houdt dit nooit op en loopt de schade door in hun volwassen leven. Hoe ernstiger de conflicten van de ouders, hoe ernstiger de psychosociale gevolgen. Angsten, concentratie problemen, hyperactiviteit, schoolproblemen, over aangepast gedrag, eenzaamheid, depressie, agressief gedrag, suïcidaliteit etc.

70.000 kinderen maken per jaar mee dat hun ouders uit elkaar gaan. 70% van deze scheidingen verlopen redelijk, tot goed. Kinderen kunnen weliswaar last hebben van de scheiding maar het gaat na verloop van tijd goed.

30% van de kinderen komt terecht in een complexe scheiding 30% van de kinderen komt terecht in een complexe scheiding. 15% in de zeer ernstige destructieve scheidingen.

Onderzoek leidt tot de conclusie dat bij de ouders het zwaartepunt van verandering moet liggen. Klachten die kinderen kunnen ontwikkelen, een korte opsomming: concentratie problemen, hyperactiviteit, somatische klachten, depressie, eenzaamheid, angst, over aangepast gedrag, schoolproblemen, zelfmoordneigingen, agressie, oppositioneel gedrag.

Niet jou taak! Ben jij in de zomer al bezig met de feestdagen? Troost je je verdrietige ouders? Voel je je verantwoordelijk voor hun geluk? Denk je soms dat de scheiding jouw schuld is? Moet je zelf regelen wanneer je bij wie bent? Luister je naar de negatieve dingen die ze over elkaar zeggen

Thema’s voor contact met kinderen -Verlangen en vermogen om rekening te houden met beide ouders. -Zichzelf begrijpen -Eigen invloed ervaren. -Weerbaarheid ontwikkelen. -Grip krijgen op gebeurtenissen.

-Oplossingsvermogen aanspreken. -Belasting versus: betutteling en afhankelijkheid. -Valideren van pijn en onmacht. -Kwaadheid en te kort gedaan voelen erkennen -Mogelijkheden van invloed aandragen.

-Uitleg en informatie over proces en re- organisatie. -Leren denken over ouderschap en partnerschap. -Onderscheid leren maken in betekenisniveaus waardoor houvast gegeven kan worden.

Tips voor leerkrachten. >Houd beide ouders op de hoogte van de ontwikkelingen van hun kind. >Kies bij conflicten geen partij. >Zorg dat je goed op de hoogte bent van wanneer het kind naar welke ouder gaat.

>Leer andere kinderen omgaan met verschillende gezinsvormen >Leer andere kinderen omgaan met verschillende gezinsvormen. >Laat ze respect en begrip tonen voor andere thuissituaties. >Geef het kind extra persoonlijke aandacht. >Luister goed naar het kind maar dwing het niet over de scheiding te praten. >Accepteer het wanneer er sprake is van (tijdelijk) mindere leerprestaties.