Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Ontwikkelingsvoorsprong: waar moet je aan denken?
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
‘t Schrijverke Zoetermeer
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond Groep 4\5
Welkom.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
Talent in Ontwikkeling
Oog voor slimme kinderen?!
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Pass’t Montessorionderwijs ?
Het begint bij het jonge kind
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Talent stimuleren en ontwikkelen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Jaarplan Informatieavond “School Ondernemings Plan ”
Passend onderwijs.
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Presentatie Rode Bosbes
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Een beetje menselijk doen, graag!
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Profiel van een plusleerling
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong Zie mij, begrijp mij Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

Kennis Vermenigvuldigen Welkom! Kennis Delen = Kennis Vermenigvuldigen Cobi Brouwers Plein 013 Emilie Groot-Ketelaars Ontwikkelkracht in Onderwijs en Opvang Wendy van Beurden Plein 013, Coördinator Talent in Beeld, Steunpunt hoogbegaafde leerlingen, eigenaar praktijk Dubbel-Plus Maartje van den Brand Plein 013, Coördinator Talent in Beeld, leerkracht Intermezzo, coördinator Point

Ondersteuning vanuit Plein 013 Voltijdsvoorziening. Vanaf groep 3. Netwerkbijeenkomsten Jaarlijkse studiedag Deeltijdvoorziening. Elke woensdagochtend. Vanaf groep 1. Talentnetwerk Tilburg Kenniskring Ambulant begeleiders die meedenken over het aanbod op school. Zowel leerlinggebonden als op schoolniveau. Voorwaarde voor deelname aan Intermezzo of Talent Aanbod voor leerlingen op S(B)O

1. Waarnemen Welk gedrag / leerresultaten kun je waarnemen bij jonge kinderen met een ontwikkelings- voorsprong?

1. Overexcitabilities (Dabrowski) Psychomotorisch beweeglijk, impulsief, snel praten Zintuiglijk geluid, licht, labels/naden, geur, textuur Intellectueel nieuwsgierig, veel vragen, doorvragen Imaginair verbeelding, wegdromen, creatief Emotioneel intense emoties

Profielen van begaafde leerlingen https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/profielen-van-leerlingen

1. Waarnemen Manieren om waar te nemen: observeren van het gedrag, in gesprek gaan met de leerling, afnemen van een toets, invullen van een ontwikkelings- of gedragslijst / signaleringsinstrument

Signaleringsinstrumenten Digitaal Handelingsprotocol begaafdheid (DHH) SiDI Knappe kleuters Hoogbegaafdheid in zicht Kijk!

Wat heeft deze leerling nodig? Bepalen van de onderwijsbehoeften 2. Begrijpen Wat heeft deze leerling nodig? Bepalen van de onderwijsbehoeften

1 en 2 Waarnemen en begrijpen casus Oudervragenlijst DHH Leerkrachtvragenlijst DHH Kijk- leerlingrapport Cito gegevens Welke kenmerken zie je? Welke aanvullende informatie heb je nog nodig? Hoe? Wat heeft deze leerling nodig aan materiaal en leerkracht? Wat/wie heb jij als leerkracht nodig?

Heeft ONDERWIJSMATERIALEN nodig die: Onderwijsbehoeften: Heeft ONDERWIJSMATERIALEN nodig die: Open zijn en de mogelijkheid bieden om zelf ontdekkingen te doen Leerlingen grote denksprongen laten maken en/of meerdere kennisgebieden combineren Complex zijn en niet in één keer op te lossen. Er zijn meerdere denkstappen te zetten en er is (enig) doorzettingsvermogen voor nodig De creativiteit en de fantasie prikkelen

Heeft een LEERKRACHT nodig die: Onderwijsbehoeften: Heeft een LEERKRACHT nodig die: Eerlijke en kritische feedback geeft, vooral op proces Het kind laat aansluiten bij kinderen met hetzelfde niveau of dezelfde denkwijze Hen met een volwassen taalgebruik aanspreekt

Leerdoelen bepalen Hoe ZORGEN WE VOOR EEN UITDAGENDE LEEROMGEVING? 3. Plannen Leerdoelen bepalen Hoe ZORGEN WE VOOR EEN UITDAGENDE LEEROMGEVING?

https://talentstimuleren https://talentstimuleren.nl/uploads/Modellen_en_schema_s/Kader_voor_ontwikkeling/Poster_-_Doelen_en_Vaardigheden_voor_Ontwikkeling_-_DVO.pdf

Doelen bepalen http://talent3xl.nl/ LOOD lijst

Hogere orde denkvaardigheden

Bloom en Gardner Voor iedereen een placemat uitdelen en uitleggen!

Literatuurlijst: Kan een kleuter al hoogbegaafd genoemd worden? http://hoogbloeier.be/hoogbegaafde-babys-peuters-en-kleuters/ Hoogbloeiers, laat ze bloeien. Tanya de Kruijff Inspiratie voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong . Groeiboekje. Wendy Brasz en Nelleke Dijkstra. http://docplayer.nl/8015959-Inspriratie-voor-kinderen-met-een- ontwikkelingsvoorsprong-groeiboekje.html Integratiematrix voor kleuters http://www.samenwerkingsverband3006.nl/mind/opdrachtkaarten-2/ http://www.samenwerkingsverband3006.nl/mind/denksleutels/ …