Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong Zie mij, begrijp mij Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kennis Vermenigvuldigen Welkom! Kennis Delen = Kennis Vermenigvuldigen Cobi Brouwers Plein 013 Emilie Groot-Ketelaars Ontwikkelkracht in Onderwijs en Opvang Wendy van Beurden Plein 013, Coördinator Talent in Beeld, Steunpunt hoogbegaafde leerlingen, eigenaar praktijk Dubbel-Plus Maartje van den Brand Plein 013, Coördinator Talent in Beeld, leerkracht Intermezzo, coördinator Point
Ondersteuning vanuit Plein 013 Voltijdsvoorziening. Vanaf groep 3. Netwerkbijeenkomsten Jaarlijkse studiedag Deeltijdvoorziening. Elke woensdagochtend. Vanaf groep 1. Talentnetwerk Tilburg Kenniskring Ambulant begeleiders die meedenken over het aanbod op school. Zowel leerlinggebonden als op schoolniveau. Voorwaarde voor deelname aan Intermezzo of Talent Aanbod voor leerlingen op S(B)O
1. Waarnemen Welk gedrag / leerresultaten kun je waarnemen bij jonge kinderen met een ontwikkelings- voorsprong?
1. Overexcitabilities (Dabrowski) Psychomotorisch beweeglijk, impulsief, snel praten Zintuiglijk geluid, licht, labels/naden, geur, textuur Intellectueel nieuwsgierig, veel vragen, doorvragen Imaginair verbeelding, wegdromen, creatief Emotioneel intense emoties
Profielen van begaafde leerlingen https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/profielen-van-leerlingen
1. Waarnemen Manieren om waar te nemen: observeren van het gedrag, in gesprek gaan met de leerling, afnemen van een toets, invullen van een ontwikkelings- of gedragslijst / signaleringsinstrument
Signaleringsinstrumenten Digitaal Handelingsprotocol begaafdheid (DHH) SiDI Knappe kleuters Hoogbegaafdheid in zicht Kijk!
Wat heeft deze leerling nodig? Bepalen van de onderwijsbehoeften 2. Begrijpen Wat heeft deze leerling nodig? Bepalen van de onderwijsbehoeften
1 en 2 Waarnemen en begrijpen casus Oudervragenlijst DHH Leerkrachtvragenlijst DHH Kijk- leerlingrapport Cito gegevens Welke kenmerken zie je? Welke aanvullende informatie heb je nog nodig? Hoe? Wat heeft deze leerling nodig aan materiaal en leerkracht? Wat/wie heb jij als leerkracht nodig?
Heeft ONDERWIJSMATERIALEN nodig die: Onderwijsbehoeften: Heeft ONDERWIJSMATERIALEN nodig die: Open zijn en de mogelijkheid bieden om zelf ontdekkingen te doen Leerlingen grote denksprongen laten maken en/of meerdere kennisgebieden combineren Complex zijn en niet in één keer op te lossen. Er zijn meerdere denkstappen te zetten en er is (enig) doorzettingsvermogen voor nodig De creativiteit en de fantasie prikkelen
Heeft een LEERKRACHT nodig die: Onderwijsbehoeften: Heeft een LEERKRACHT nodig die: Eerlijke en kritische feedback geeft, vooral op proces Het kind laat aansluiten bij kinderen met hetzelfde niveau of dezelfde denkwijze Hen met een volwassen taalgebruik aanspreekt
Leerdoelen bepalen Hoe ZORGEN WE VOOR EEN UITDAGENDE LEEROMGEVING? 3. Plannen Leerdoelen bepalen Hoe ZORGEN WE VOOR EEN UITDAGENDE LEEROMGEVING?
https://talentstimuleren https://talentstimuleren.nl/uploads/Modellen_en_schema_s/Kader_voor_ontwikkeling/Poster_-_Doelen_en_Vaardigheden_voor_Ontwikkeling_-_DVO.pdf
Doelen bepalen http://talent3xl.nl/ LOOD lijst
Hogere orde denkvaardigheden
Bloom en Gardner Voor iedereen een placemat uitdelen en uitleggen!
Literatuurlijst: Kan een kleuter al hoogbegaafd genoemd worden? http://hoogbloeier.be/hoogbegaafde-babys-peuters-en-kleuters/ Hoogbloeiers, laat ze bloeien. Tanya de Kruijff Inspiratie voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong . Groeiboekje. Wendy Brasz en Nelleke Dijkstra. http://docplayer.nl/8015959-Inspriratie-voor-kinderen-met-een- ontwikkelingsvoorsprong-groeiboekje.html Integratiematrix voor kleuters http://www.samenwerkingsverband3006.nl/mind/opdrachtkaarten-2/ http://www.samenwerkingsverband3006.nl/mind/denksleutels/ …