OPeRA : Onderwijspartners Regio Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Hoger onderwijs in Almere Frans Vos Rogier van der Wal Leertraject New Towns 6 juni 2011.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Bétapartnersconferentie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Wiskunde in Technologie
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
REA en kleine gemeenten
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Taal en rekenen Joke van Balen.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een theoretische verkenning
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Ruimte voor verpleeghuizen
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Van startbekwaam naar …..
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Passend onderwijs.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Workshop experimenten in het mbo
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Algemene ledenvergadering
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Regionaal Actieplan Aanpak Tekorten; het proces RAAT Limburg: Samen Doen = Krachtiger! 12 oktober 2018 Informatie t.b.v. bijeenkomst op 9 november 2018.
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

OPeRA : Onderwijspartners Regio Amsterdam Schoolleiders bijeenkomst 16 april 2018

Agenda 16 april 2018 15.30 - 15.40 uur Welkom en stand van zaken, Fred Weerman   15.40 - 16.00 uur Stand van Zaken OPeRA, Mareanne Karssen 16.00 – 16.15 uur Profiel Leraar van de Toekomst, Carlos Reijnen & Nicole Prins  16.15 – 17.00 uur Groepsdiscussie over profiel leraar van de toekomst 17.00 - 17.15 uur Plenaire terugkoppeling, Fred Weerman 17.15 – 17.30 uur Afsluiting, Fred Weerman Vanaf 17.30 uur Borrel

Ambitie & doelen OPeRA De ambitie van OPeRA is een bijdrage leveren aan: het vergroten van het studiesucces van leerlingen en studenten; het verbeteren van de aansluiting tussen vo en ho; het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs zelf.

Stand van zaken Inmiddels hebben 53 scholen zelf of via hun koepel de intentieverklaring ondertekend Contact met Windesheim, HKA, Rietveld Academie 20 november 2017 besproken welke thema’s OPeRA komend jaar gaat oppakken: Docenten: Profiel docent van de toekomst, werkgroep ingesteld Leerlingen: voorstellen lopen nog sterk uiteen, vervolg bespreking nodig Stuurgroep omgevormd tot regiegroep en uitgebreid met vertegenwoordiger HvA en Inholland: Willem Baumfalk en 3e vo-vertegenwoordiger: Merijn Sprenger, Almere

Agenda komend jaar Website OPeRA-educatie vullen met bestaand aanbod april Bestaande aanbod evalueren en waar mogelijk afstemmen en bijstellen, beginnen bij Bèta aanbod, mei Maximaal twee nieuwe thema’s identificeren en werkgroepen instellen om die thema’s uit te werken tot concrete voorstellen juni Voorstel voor een tariefstructuur ontwikkelen, juli Een tweede OPeRA conferentie organiseren oktober 2018 Convenant opstellen en dat door alle betrokken partijen laten ondertekenen oktober 2018 Agenda en begroting 2019 november

Belangrijkste vragen komend half jaar Wat gaan hogescholen en universiteiten aan vo-ho samenwerking ontwikkelen? Welke rol speelt OPeRA daarbij: afstemmen, ontsluiten of zelf aanbieden? Wat betekent dat voor de doelgroep van OPeRA: Vooral bestuurders en schoolleiders? Ook voor vo en ho docenten, beleidsmakers, schooldecanen?  

Voorlopige antwoorden regiegroep Beginnen met inventariseren behoefte nieuw aanbod bij eigen achterban Rol OPeRA bij nieuw aanbod: prioriteren, waar kan samen ontwikkelen en i.i.g. onderling afstemmen Soort organisatie: licht netwerk en gericht op bespreken gedeelde thema’s Organisatie niet alleen voor bestuurders en schoolleiders maar ook om ontmoeting tussen docenten vo en ho en beleidsmakers te faciliteren

Wat is daarvoor nodig?   Gedeeld beeld van wat voor een netwerk OPeRA is bij betrokken scholen en instellingen Duidelijkheid over wat lid van OPeRA zijn inhoudt: wat krijg je ervoor en wat wordt van je verwacht? Duidelijke jaarkalender met bijeenkomsten: welke thema’s en voor welke doelgroep? Duidelijke afbakening van OPeRA en ander netwerken/activiteiten? Stip op de horizon: waar willen we uitkomen?

OPeRA : Onderwijspartners Regio Amsterdam Werkgroep Leraar van de Toekomst

Werkgroep Leraar van de Toekomst Carlos Reijnen, directeur Graduate School Humanities, UvA (voorzitter) Jan Paul Beekman, rector Spinoza Lyceum, Amsterdam Sufayil Dönmez, directeur Lumion, Amsterdam Sandra Niemeijer- ten Vaarwerk, rector, Cartesius Lyceum, Amsterdam Dominicus Kamsma, directeur VU – Lerarenacademie (UCGB) Jacobijn Olthoff, opleidingsdirecteur ILO, UvA Alessandra Corda, lerarenopleiding, HvA Nicole Prins, beleidsmedewerker onderwijs, VU (secretaris) Leraar van de Toekomst Een leraar doceert niet alleen, maar onderwijst, waarbij ruimte is voor persoonsontwikkeling en socialisatie.

Opdracht Een visie op de leraar van de toekomst Aanbevelingen voor wat dit betekent voor scholen en kennisinstellingen in de regio

Een Amsterdams geluid Een metropool in een snel veranderende maatschappij Nog altijd een groeiregio Diversiteit Een perfecte kweekvijver (hub van kennisinstellingen en scholen met een verscheidenheid aan innovatieve onderwijsvormen) OPeRA netwerk, bereidheid tot samenwerking

Leraar van de toekomst kenmerkt zich door leiderschap Eigenaarschap Samenwerken Reflectie Professionaliteit leiderschap Reflecteert op omgeving en zichzelf en neemt op daarbinnen verantwoordelijkheid

De leraar van de toekomst biedt gedifferentieerd en leerlinggericht onderwijs arrangeert kennis en ontwerpt zijn eigen onderwijs kan over de grenzen van zijn eigen vak kijken en vakoverstijgend onderwijs bieden reflecteert op zijn eigen positie en kan zijn leerbehoefte in kaart brengen De leraar van de toekomst neemt én krijgt de ruimte om zich doorlopend professioneel te ontwikkelen

Sterkere focus op complexe didactische vaardigheden in de opleiding Lange(re), beter geïntegreerde stage Verdere uitbreiding van het leertraject naar de scholen Rouleren binnen verschillende onderwijsvormen Traineeship? Aanpassen ingangseisen, faciliteren van meerdere bevoegdheden en uitbreiden mogelijkheden voor het wegwerken van deficiënties. Doorlopende professionalisering na opleiding door opleiding en school gezamenlijk

Herken je je in de visie (leiderschap en 4 punten)? Hoe realiseer je die het beste? De leraar van de toekomst neemt én krijgt de ruimte om zich doorlopend professioneel te ontwikkelen