Introductie Engaging Dynamics

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatief Leiderschap
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Zorg Beter mét Vrijwilligers
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Vraaggericht werken.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Organisatie en beheer Week 1.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Slim Vakmanschap. Beter Blauw 2009ESFN808 mede gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds Slim Vakmanschap - Beter Blauw Slimmernetwerk Café 2 maart.
Nationaal Innovatie Event
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Organisatie en beheer Week 2.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Participatie en een Klantenraad
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Reorganisatie = (tijd)verspilling
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Communicatie in organisaties
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Omgaan met dilemma’s April, Strategieën 1.Ontkennen 2.Een van de twee kanten kiezen 3.Balanceren tussen de twee kanten 4.Vanuit een ander perspectief.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Vormgeven van de HRM-functie
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Eerstejaarsproblemen
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Groepsdynamica wc 5
Geïntegreerde schoolverbetering
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Hoe pedagogisch handelen?
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Besturen met Burgerkracht
Leer weer jezelf te zijn
ZESC – Situationeel leiderschap
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Een vergadering organiseren
Visieontwikkeling Les
Toekomstgericht personeelsbeleid
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
SHEQ SHQ.
Vergadering Personeelsdienst
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Slim Vakmanschap - Beter Blauw
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Sociaal / ethisch ondernemen
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Introductie Engaging Dynamics 1 januari 2019

Engaging Engaging, als organisatie-benadering, ontstond uit: De behoefte aan een nieuw commitment De inzet van talent en competentie De behoefte aan verbindend management 1 januari 2019

Volwassen organisaties In een volwassen organisatie zie je: Gespreid leiderschap: ieder neemt initiatief Gespreide regie: ieder is in control Gedeeld eigenaarschap: ieder werkt vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid 1 januari 2019

Engaging Dynamics Engaging behelst de uitnodiging tot deelname Doorslaggevend is de mate van wederzijds commitment Wederzijdse betrokkenheid, zowel in ‘verticale’ relaties, als in ‘horizontale’ relaties 1 januari 2019

Engaging Dynamics Wederzijds commitment ontstaat: wanneer het leiderschap actief de actoren initiëert en de actoren op hun beurt effectief worden ondersteund Zo ontstaat een betrokken dynamiek 1 januari 2019

Gedeelde verantwoordelijkheid Het resultaat is een cultuur van samen werken Wat je dan ziet, zijn processen waarin in verschillende combinaties wordt samengewerkt. Daarin wordt verantwoordelijkheid gedeeld. 1 januari 2019

Bureaucratisch-hiërarchisch probleem Bureaucratie Onpersoonlijk Verkokerd Regelgericht/procedureel Hiërarchie Eenzijdig Van boven Niet erkennend Het geheel Verwarring tussen verantwoording afleggen en verantwoordelijkheid nemen Verlammend Eilandjes Via de backoffice de frontoffice werk laten doen 1 januari 2019

Gebrek aan engagement Hier ontstaat het bureaucratisch-hiërarchisch probleem: De vervanging van mede-verantwoordelijkheid door verantwoording leidt tot bureaucratie en vermindering van dynamiek Dan vermindert deelname en betrokkenheid. Dan vermindert het engagement 1 januari 2019

Engage! Het enig antwoord op gebrek aan engagement is opnieuw verbinden. Engage: verticaal en horizontaal Ga de verbinding aan. Zorg voor wederzijdse aantrekkelijkheid. Dan kan ieder zich weer mede-verantwoordelijk voelen 1 januari 2019

Dynamisch Verbinden® Als je verantwoordelijk werkt dan ben je in verbinding, zowel met je leidinggevende als met je ondersteuning Wanneer je verantwoordelijkheid hebt genomen, dán wil je je daarop verantwoorden In een verbonden - engaged - werkcultuur staan deze dingen in verbinding en staat het ene naast het andere, nevengeschikt, congruent 1 januari 2019

Dynamisch Verbinden® Je manier van werken naast je manier van verantwoorden Manier van werken; dynamisch verbinden Organisatiewijze; dynamisch verbinden inrichting; organisatiestructuur (hark) Manier van werken Manier van verantwoorden 1 januari 2019

Engaging Dynamics Initiator (I) I: wil iets en initieert A: neemt verantwoordelijkheid en realiseert het initiatief O: ondersteunt op de relatie tussen I en A, opdat eigenaarschap optimaal kan worden genomen Actor (A) Ondersteuner (O) 1 januari 2019

Overdracht eigenaarschap Basisprincipe 1 I Tussen de Initiator en Actor vindt overdracht van eigenaarschap plaats: wederzijds engagement. Overdracht eigenaarschap I-A Wederzijdse aantrekkelijkheid Focussen Wat is belangrijk Wat zie je als resultaat Wie heeft de A hierbij nodig En wat ga je dan doen (O benaderen) A 1 januari 2019

Overdracht eigenaarschap Basisprincipe 2 I Tussen de Actor en de Ondersteuner vindt de reflectie plaats op de effectuering van het eigenaarschap: verdieping van eigenaarschap door (kennis-)reflectie. Overdracht eigenaarschap I-A Wederzijdse aantrekkelijkheid Reflecteren Wat wil je zien gebeuren Wie moet er dan wat Wie is daarvoor nodig Wat ga jij dan doen Reflectie A-O A O 1 januari 2019

Overdracht eigenaarschap Basisprincipe 3 I De relatie tussen Initiator en Ondersteuner mag niet gesloten worden, want dan wordt de actor uitgesloten en blokkeert het engagement. Overdracht eigenaarschap I-A Perverse relatie I-O Anders staat de Actor buiten spel Deze relatie is pervers omdat ze de dynamiek blokkeert Reflectie A-O A O 1 januari 2019

Overdracht eigenaarschap Basisprincipe 4 I Wanneer wederzijds eigenaarschap tot stand is gekomen en op de effectuering ervan is gereflecteerd, dan zal blijken dat O, in de ondersteuning van A, de relatie tussen A en I faciliteert. De dynamiek van engagement. Overdracht eigenaarschap I-A Perverse relatie I-O Dynamiek Klepel beweging; heen en terug van I naar A naar O Repeterende beweging Deze reflexieve dynamiek is het antwoord op de blokkades van de bureaucratische organisatie Reflectie A-O A O 1 januari 2019

Engaging Dynamics Vanuit deze principes ontstaat: gemotiveerd deelnemen, wederzijds handelen (identificatie) in plaats van doen, routinematig opvolgen (negatie) Manier van werken; dynamisch verbinden Organisatiewijze; dynamisch verbinden inrichting; organisatiestructuur (hark) 1 januari 2019

Engaging tussen processen Het ene proces wordt verbonden met het andere proces. Vanuit één ‘driehoek’ wordt verbonden met een andere ‘driehoek’. De dynamiek van samen werken creëert de synergie tussen processen. 1 januari 2019

Uitvoerings-driehoek Voorbeeld Basisdriehoek Boven: Beleids- of basisdriehoek Onder: Uitvoeringsdriehoek Cruciale overgang: de Actor in de beleidsdriehoek wordt Initiator in de Uitvoeringsdriehoek. Er is in de Uitvoeringsdriehoek een nieuwe Actor die de uitvoering op zich neemt. Dezelfde Ondersteuner ondersteunt. Ook voor de Ondersteuner geldt een rolovergang: van beleidsondersteuner naar uitvoeringsondersteuner. I A O I O A Strategisch; beslissingen en keuzes Tactisch; mensen en middelen Operationeel; actie en productiviteit Uitvoerings-driehoek 1 januari 2019

Dynamisch Verbinden® Kerncompetenties en vaardigheden Focussen: werken op wat echt belangrijk is Verbinden: sturen op samenwerking in processen Communiceren: wederzijds contact maken 1 januari 2019

Engaging Dynamics De driehoek verbeeldt de kleinst mogelijke effectieve manier van samenwerken. Ze verbeeldt tegelijk de principes van alle samenwerking. Initiatie, actie en reflectie vormen de hoekstenen van gedeeld leiderschap. 1 januari 2019