Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Technieken 3: de-escaleren
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
“Specialistische” zorg
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Brainfloating + Infiltratie Docent: Robert Crain Jaar: 2008/2009 Week 5 Klas: V2.
Motiverend gesprek.
GO/NOGO RAPPORTERING Bij uitwerking van eender welke opdrachten.
Communicatie School- Gezin
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Verbinden van zorg en onderwijs
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Loverboys ♂ Plaatje.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Les voor ♀ Plaatje Loverboys.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Gespreksvaardigheden
Social work Week 2.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Methodiek: Plancyclus
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Verschillende rollen en stijlen
MS, denken en voelen (Naam org
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
PE Adviesvaardigheden Gevorderden
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Begeleiden van een zorgvrager
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
PROEVERIJ.
Gesprekstechnieken Les 3.
Edward de bono; 6 denkhoeden
Sociale problematiek/crisisinterventies
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Bewegingsanalyse.
Gesprekstechnieken Les 6.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Diversiteit en integratie
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Aantekening van: Zorgen voor jezelf Zorgen voor elkaar
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Integrale Arbeidscoach
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4

Lesprogramma Thema 10.3 Methodiek voor wijkgericht werken Thema 10.4 Crisisinterventies Opdracht: Documentaire ‘Lost boys’ Huiswerkopdracht

10.3 methodiek voor wijkgericht werken Sociale wijkteams Eerstelijnszorg Werken a.d.h.v. een wijkanalyse Werkwijze

10.4 Crisisinterventies Wanneer pas je een crisisinterventie toe? Emotionele crisis Situationele crisis Ontwikkelingscrisis

Zevenfasemodel Roberts Inschatting maken van de veiligheidsrisico’s Met respect en acceptatie contact maken met de cliënt Analyse van de situatie maken Actief luisteren, steunen, empathie hebben voor emoties en gevoelens Nadenken over alternatieve reacties en deze samen met je cliënt onderzoeken Samen een plan van aanpak maken om de crisis te overwinnen Concrete vervolgafspraken maken over verdere hulp of betrokkenheid van andere professionals

Opdracht ‘documentaire lost boys’ Je bent ambulant hulpverlener. Het is de bedoeling dat je in contact komt de volgende groep:’Lost Boys’. Welke interventies zou jij hierop loslaten om met ze in contact te komen? ​​ Tevens wil je als ambulant hulpverlener het zevenfasenmodel inzetten. Op welke manier zou jij de stappen doorlopen? https://www.youtube.com/watch?v=BcJyhbNGPJI​​

Huiswerkopdracht Onderzoek de methodiek die binnen jou BPV wordt gehanteerd.  Onderzoek de volgende punten: Welke methodiek wordt toegepast? Wat is de achterliggende gedachte/visie? Wat is de werkwijze? Welke benadering pas je toe? Bijhorende interventies? De onderzochte methodiek ga je de volgende les presenteren