B&O
Do’s en Dont’s bij invoering van autonome teams Kootje Stronkhorst 22 april 2015
Wie ben ik Kootje Stronkhorst Transitiemanager Lid en vicevoorzitter geweest van de OR (2000-2005) Veranderkundige Manager Culture/Change Afstudeeronderwerp: In welke mate kan zelforganisatie de motivatie van medewerkers beïnvloeden en welke rol speelt de leiderschapsstijl van de leidinggevende hierin? Pb&O/BV 1-1-2019
Carintreggeland B&O
Kerncijfers Circa 4500 medewerkers Intra-, extramuraal en maatschappelijke diensten Sinds 2011 autonome teams Van ca. 150 naar ca. 30 managers Ca. 400 teams van 8-12 medewerkers Flexpool met ca. 200 medewerkers B&O
Autonome teams Teams wel autonoom maar niet volledig zelfsturend Besturingsreglement Rol wijkmanagers Coaches Autonomie vooral op uitoefening van hun vak(inhoud) B&O
Kaders, Kaders, Kaders Facilitering teams Willen teams autonoom kunnen functioneren dan moeten er duidelijke afspraken zijn over; Kaders, Kaders, Kaders Zowel management als medewerkers moeten weten waar ze aan toe zijn. B&O
Facilitering teams (2) Afspraken maken over; Teamgrootte Bij CR 8-12 medewerkers Teamsamenstelling; Functiemix Teamrollen B&O
Basis is besturingsreglement vaststellen Facilitering teams (3) Basis is besturingsreglement vaststellen (presentatie besturingsreglement) Zorg voor goede monitoring en bijstelling B&O
Naast al het voorgaande zorgen voor goed toegankelijke teaminformatie Facilitering teams (4) Naast al het voorgaande zorgen voor goed toegankelijke teaminformatie Bij CR in de vorm van caremonitor B&O
Facilitering teams (4) B&O
Aandachtspunten medezeggenschap Argumentatie invoering autonome teams Inhoudelijk of “bezuiniging” Tijdspad Opleidingen Cultuur en Bewustwording Alle voorgaande zaken gerealiseerd? B&O
B&O