De verpleegkundige als communicator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erkenningsaanvraag CZO
Advertisements

Ingeborg Kuys Auteur van de boeken: Vreemde kronkels & De wervelwind en Bijzondere ervaringsverhalen ziekte van Crohn & colitis ulcerosa.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
IN DE KLAS Willemijn Gortworst
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Jullie hebben lef... . Welkom H4 M&O!  Les 1   Introductie  lezen aantekeningen bezien boek en werkboek.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
1 Peer Assesment Studenten beoordelen elkaar. 2 Doel  Er wordt je een spiegel voorgehouden  Het ‘beter’ functioneren in een groep waardoor de groep.
Begeleidingsplannen GGZ
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Transdisciplinaire projecten
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Meervoudige intelligentie
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Doorlopende leerlijnen
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Accreditatie Cie Dr Harriette Verwey SBHFL.
Hands On: leren binnen handbereik
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Procesmanagement in de praktijk Boekpresentatie Hugo Hendriks.
Uitgangssituatie, waarop is dit concept advies gebaseerd?
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Pedagogische theorieën
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
PALLIATIEVE ZORG VOOR MENSEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Kwaliteitshappening 2012 Voorstel concept 28 maart 2012.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
INSTRUCTIEBIJEENKOMST 17 DECEMBER ‘Aan de slag met de Triadekaart’
Functiedifferentiatie Mbo- Hbo verpleegkundigen in de GGZ Henk Gloudemans.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bedrijfsadministratie met ERP Het vervolg Landelijke docentendag Dynamics.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Werkwijze telefoon & balie
Communicatie Les1.
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Professionele excellentie en Honours
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Ondernemersvaardigheden
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Programma Welkom! Toelichting op de masterclass Introductie van de gastsprekers Toelichting op Kamerbrief over goed bestuur.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.

Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Transcript van de presentatie:

De verpleegkundige als communicator Auteur Elsbeth ten Have Datum: maart 2016

Auteurs Elsbeth ten Have, AGZ vpk en manager Kwaliteit en Veiligheid in een algemeen ziekenhuis Ruud Gortworst, GGZ vpk en senior docent Communicatie HBO-V Carin de Boer, VGZ vpk en docent Communicatie HBO-V Janneke Willems, vpk en docent Communicatie HBO-V

Onderscheid met andere communicatie boeken Gebaseerd op de dagelijkse praktijk Daadwerkelijk toegepast in de dagelijks praktijk Senior communicatiedocenten van HBO-V als co auteurs, aansluitend bij referentiekader van de HBO-V student Aansluitend bij de eindtermen verpleegkundige Evidenced benadering

Opbouw van het boek Deel 1: Communicatie theorieën Deel 2: Communicatieve vaardigheden Deel 3: Gespreksvormen Deel 4: Doelgroepen en interculturele communicatie

Praktische toepassing Videovignet: https://player.vimeo.com/external/156241908.sd.mp4?s=af00c30b2839deb5200bf0cd3ccf08ab53aca85b&profile_id=112 Scoreformulier Nabespreking Vragen ( interactief): - wat is je algemene indruk? Hoeveel plussen heb je gescoord? Hoeveel minnen heb je gescoord? Hoeveel plus/minnen heb je gescoord?

Deel 4: Doelgroepen en interculturele communicatie GGZ: Ruud Gortworst VGZ: Carin de Boer Interculturele Communicatie: Janneke Willemse