“Weet je nog toen … ?” De tijdslijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Herstel binnen de schoolcontext perspectief van de directeur
Dienst Time Out Projecten
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Didactische werkvormen
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Collectief portfolio groep 3
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
De preventiepiramide Algemeen.
MS Landen Tiensestraat Landen 1. Begeleiders  Directie  Leerkracht voor begeleiding van leerstoornissen  Begeleider huiswerkklas  Leerlingbegeleider.
De Preveniepiramide Johan Deklerck
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
School- en pedagogische psychologie
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Communicatie met ouders
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Lancering Traject
vanuit een herstelgerichte visie!
Onveiligheid integraal aanpakken Johan Deklerck
Groepsdynamica & Interactief communiceren
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Methodiek: Plancyclus
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Pesten op het werk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Informatieavond september 2016
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Samenwerken en communicatie
Doorlichting Evaluatie conferentie en vervolg BOM-model (WG)
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken met plezier en goed presteren
SMART – leerdoelen opstellen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Herstellend handelen – hergo introductie
Leiderschapsontwikkeling
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

“Weet je nog toen … ?” De tijdslijn

De tijdslijn De weg naar mentorschap Van oude naar vernieuwde gebouwen Met medewerking van de minister En ook zonder … Het verloop: van gedruppel naar … (?) Van oude naar vernieuwde gebouwen Ander team, andere ideeën Afscheid en weerzien Een aanslepend dossier Nieuwe opdrachten en functies Een zeer gunstige inspectie Voor een school met visie Voor een school met een driedelig SWP met nuttige inhouden

De tijdslijn en ventilatie 2 belangrijke momenten Extra KT 5, febr. 2012; wankelend basisklimaat WG SEO, nov. 2012; ze lopen vast, iets ontbreekt

Ventileren Ontegensprekelijk belangrijk Stilstaan bij enkele vragen Wanneer spreek ik dingen uit? Hoe spreek ik dingen uit? Bij wie laat ik ze achter? En wat verwacht ik dan? Bij wie spreek ik ze uit? En waarom? Wat verwacht en wat wil ik? Ik zou … DE GEWOONTES? DE CULTUUR? HET KLIMAAT?

100% ventilatie, 15% actie Alleen ventilatie? Of Ventilatie én idee? “Er is een idee! Een Aanknopingspunt. “ “Let op jullie directeur, hij is een denker.” “Hij holt in zijn hoofd…” “Daarmee wordt je niet de slimste mens”

Aanzet tot idee 1 Wat vertellen we aan nwe collega’s? Hoe hangt alles hier samen? Wat eerst, wat dan? Mag ik dat, mag ik dat niet? Is het OK, is het fout? Ik bedoel het goed maar is het professioneel? Handel ik naar het project en de visie?

Idee 1 EEN BASISSTRUCTUUR …

Wat je moet weten inzicht Wat je moet kunnen vaardigheden Een basisstructuur Om onze handelingen een plaats te geven Om onze handelingen te ordenen Om onze handelingen bewust te doen Om onze handelingen te kunnen afstemmen op elkaar Om onze blik te kunnen verruimen Om nascholingsbehoeften in kaart te brengen Om (nieuwe) collega’s te begeleiden Om te kunnen (zelf)reflecteren Om te kunnen oriënteren Om schoolevaluatie mogelijk te maken Om tijd te winnen Wat je moet weten inzicht Wat je moet kunnen vaardigheden

Aanzet tot idee 2 BASISSTRUCTUUR Duidelijke en éénduidige Afspraken Instructies Handelingsadviezen

Duidelijk en éénduidig Vertrekken we vanuit dezelfde afspraken? Kunnen we consequent handelen? Spreken wij dezelfde taal? Een leerling wandelt door de school en wordt onderweg aangesproken door verschillende medewerkers. Kreeg hij steeds dezelfde boodschap te horen of is hij in de war als hij toekomt? Of ook… “Ik mocht dat van mijn leerkracht” “En nu zeg jij dat…”

Basisstructuur: De bronnen De nascholing colloquium Bubao 2012 Het boek Een veelkleurig verhaal van probleemgedrag in het onderwijs Het hoofdstuk “Er is meer aan de hand, er is meer aan te doen De preventiepiramide voor probleemgedrag in het onderwijs” Johan Declerck (red.) De school een boeiend en inhoudelijk sterk SWP MAAR … zonder verbondenheid (of kapstok) De BSA zie tijdslijn De referenties Een groot enthousiasme bij mensen die het reeds lazen

Maatregelen die gericht zijn op welzijn Maatregelen die genomen worden als het onheil is geschied. De ‘schade’ moet hersteld worden. Herstel is preventief: het neemt de inspiratie weg bij anderen Maatregelen op dit niveau voorkomen op een directe manier probleemgedrag. Zowel de analyse van het probleem (hoe zit het probleem in elkaar?) als de geformuleerde antwoorden (wat kan eraan gedaan worden?) zijn probleemgericht Maatregelen die gericht zijn op welzijn en niet op het probleem. Een + antwoord Het probleem verdwijnt snel naar de achtergrond

Specifieke preventie Algemene preventie Curatieve preventie “verzorgend” Specifieke preventie Algemene preventie

Probleem Toenemende Probleem- gerichtheid Welzijn Uiteindelijk doel: algemeen welzijn

Aanpak gericht op welzijn Probleem Aanpak gericht op het probleem Aanpak gericht op herstel Aanpak gericht op welzijn Welzijn

Aanpak gericht op welzijn Probleem Aanpak gericht op het probleem Aanpak gericht op herstel Aanpak gericht op welzijn Welzijn

voorbeelden

Dagelijkse praktijk en je vaardigheden Een leerling wordt Fysiek begrensd Herstelgericht gesprek Straf geven strafdreiging preventieve time-out klasgesprek rond spanningen in de groep gecontracteerde afspraken met lln Strategie kiezen “Ik ben blij dat je terug bent” Rustmomenten in het lesprogramma groepsvorming een leerling krijgt een compliment

Je inzicht en kennis, je nood tot nascholing Procedure kennen LSCI Vormen van agressie Emoties controleren Fysieke en seksuele weerbaarheid Leerstof functioneel aanbieden Basisprincipes en handelingsadviezen Kennis van leerlingendossiers

De organisatie, het beleid Lessen trekken voor de toekomst Herstellen van schade Coaching door CLB Stevige infrastructuur Een goede communicatie tussen leerkachten en directie Opvolgen van afspraken Werken aan een positieve schoolcultuur Groene heraanleg van de speelplaats

herstellen Re-mediëren mediëren

PREVENTIEPIRAMIDE Welbevinden, rust, houvast en + zelfbeeld Functioneel- en HGW Leerstof als middel Trainen van Sociale vaardigheden Leerstof als doel PREVENTIEPIRAMIDE