het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
C R E A T I N G V A L U E ING Vastgoed Ontwikkeling B.V. Jac Vries Adjunct-directeur.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Grote en middelgrote steden
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Herontwikkeling Industrieterrein Amerongen
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
EER Economische Effect Rapportage
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Spoorzone, ambitie-niveau
Parkeren en Ruimtelijke Ordening Nationaal Parkeercongres, 2014.
Succesvol fietsparkeerbeleid
Een wereld van verschil
Het einde van lidmaatschaps-relaties oude stijl?
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Woningmarktonderzoek Resultaat 8 oktober. De vraag Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang van de vraag? Wat.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Aanpassing grondprijzen sociale koop en huurwoningen Johan Brands, 15 maart 2016.
Programma 5 verkeer en ruimtelijke ontwikkeling 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor en meicirculaire.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Klankbordsessie 2 december 2015
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Nationaal Parkeercongres 2017
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Omgevingswet en Gezondheid
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Duurzame verstedelijking
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hoe kom ik tot een P+Fiets?
Transcript van de presentatie:

het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen De behoefte versus het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen Stefan Klingens, Universiteit Utrecht Master Thesis Stadsgeografie

Introductie Stefan Klingens, Universiteit Utrecht 2007-2010 KuiperCompagnons 2011-2013 BSc Sociale Geografie & Planologie (UvA) 2013-2014 MSc Stadsgeografie (UU) Onderzoek naar mobiliteitsgedrag woontorenbewoners Autobezit en autogebruik Samenstelling huishoudens Maatschappelijke ontwikkelingen Gedrag beïnvloed door andere factoren Stefan Klingens, Universiteit Utrecht Master Thesis Stadsgeografie

Aanleiding Klerks 2013

Relevantie en doelstelling Onderzoek moet inzicht verschaffen in huidig gebruik Parkeervoorzieningen afstemmen op gebruikers Flexibelere normen en beleid Reductie bouwkosten, efficiënter ruimtegebruik

Onderzoeksgebied KCAP

Onderzoeksgebied Google (edited)

Onderzoek In welke mate beïnvloedt mobiliteitsgedrag uit het verleden het huidige mobiliteitsgebruik onder woontorenbewoners in de binnenstad van Rotterdam en in hoeverre wijkt het mobiliteitsgedrag af van de huidige gehanteerde parkeernormen?

Theorie Time Geography (Hägerstrand 1970) Structuration Theory (Giddens 1984) Dialectiek (Pred) extern-intern levenspad-dagelijks pad Beïnvloeding reisgedrag; de omgeving of voorkeuren? (Schwanen en Mokhtarian 2005) Dijst 2006, Hägerstrand 1970, Pred 1981, 1984, Schwanen en Mokhtarian 2005

Ruimtelijke mismatch Verschil woon- en mobiliteitsvoorkeuren en -gedrag Huishoudens maken keuzes Preferente voorkeuren; leidt tot residentiële zelfselectie Niet het beleid, maar zelfselectie bepaalt gedrag

Verstedelijkingsbeleid Gebundelde deconcentratie (groeikernen) Spreiding van woonkernen Compacte Stad (VINEX) Uitbreiding aan de randen van de stad Verdichting in bestaand stedelijk gebied (centrum Rotterdam nu 30.000 inwoners)

Parkeerbeleid Rotterdam Parkeervoorzieningen op eigen grond Normen gebaseerd op locatie en gebruikersoppervlakte Geen verschillen tussen type woning Geen beleid om autogebruik te ontmoedigen Gemeente Rotterdam

Citylounge bereikt Verkeersplan (2009) Bereikbare binnenstad voor alle verkeerssoorten Aantrekkelijk verblijfsklimaat Klantgerichte parkeerstrategie Impuls duurzaam vervoer Gemeente Rotterdam 2009

Autobezit en autogebruik Verschil tussen autobezit en autogebruik Carsharing Elektrisch rijden

Ontwikkelingen Economische crisis (uitstel of afstel aankopen) Bewustwording duurzaamheid en gezondheid Complexiteit tijd-ruimtepaden Congestie vanwege doorgaand verkeer en toename binnenstedelijk verkeer

Hypothesen Mobililteitsgedrag in hoge mate afhankelijk van gedrag uit het verleden Hoge mate van zelfselectie Verschillen tussen huishoudentypes Gehanteerde parkeernormen te hoog voor binnenstedelijke locaties Duurzame ontwikkelingen en carsharing kunnen mobiliteitsgedrag beïnvloeden

Dank u wel