het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen De behoefte versus het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen Stefan Klingens, Universiteit Utrecht Master Thesis Stadsgeografie
Introductie Stefan Klingens, Universiteit Utrecht 2007-2010 KuiperCompagnons 2011-2013 BSc Sociale Geografie & Planologie (UvA) 2013-2014 MSc Stadsgeografie (UU) Onderzoek naar mobiliteitsgedrag woontorenbewoners Autobezit en autogebruik Samenstelling huishoudens Maatschappelijke ontwikkelingen Gedrag beïnvloed door andere factoren Stefan Klingens, Universiteit Utrecht Master Thesis Stadsgeografie
Aanleiding Klerks 2013
Relevantie en doelstelling Onderzoek moet inzicht verschaffen in huidig gebruik Parkeervoorzieningen afstemmen op gebruikers Flexibelere normen en beleid Reductie bouwkosten, efficiënter ruimtegebruik
Onderzoeksgebied KCAP
Onderzoeksgebied Google (edited)
Onderzoek In welke mate beïnvloedt mobiliteitsgedrag uit het verleden het huidige mobiliteitsgebruik onder woontorenbewoners in de binnenstad van Rotterdam en in hoeverre wijkt het mobiliteitsgedrag af van de huidige gehanteerde parkeernormen?
Theorie Time Geography (Hägerstrand 1970) Structuration Theory (Giddens 1984) Dialectiek (Pred) extern-intern levenspad-dagelijks pad Beïnvloeding reisgedrag; de omgeving of voorkeuren? (Schwanen en Mokhtarian 2005) Dijst 2006, Hägerstrand 1970, Pred 1981, 1984, Schwanen en Mokhtarian 2005
Ruimtelijke mismatch Verschil woon- en mobiliteitsvoorkeuren en -gedrag Huishoudens maken keuzes Preferente voorkeuren; leidt tot residentiële zelfselectie Niet het beleid, maar zelfselectie bepaalt gedrag
Verstedelijkingsbeleid Gebundelde deconcentratie (groeikernen) Spreiding van woonkernen Compacte Stad (VINEX) Uitbreiding aan de randen van de stad Verdichting in bestaand stedelijk gebied (centrum Rotterdam nu 30.000 inwoners)
Parkeerbeleid Rotterdam Parkeervoorzieningen op eigen grond Normen gebaseerd op locatie en gebruikersoppervlakte Geen verschillen tussen type woning Geen beleid om autogebruik te ontmoedigen Gemeente Rotterdam
Citylounge bereikt Verkeersplan (2009) Bereikbare binnenstad voor alle verkeerssoorten Aantrekkelijk verblijfsklimaat Klantgerichte parkeerstrategie Impuls duurzaam vervoer Gemeente Rotterdam 2009
Autobezit en autogebruik Verschil tussen autobezit en autogebruik Carsharing Elektrisch rijden
Ontwikkelingen Economische crisis (uitstel of afstel aankopen) Bewustwording duurzaamheid en gezondheid Complexiteit tijd-ruimtepaden Congestie vanwege doorgaand verkeer en toename binnenstedelijk verkeer
Hypothesen Mobililteitsgedrag in hoge mate afhankelijk van gedrag uit het verleden Hoge mate van zelfselectie Verschillen tussen huishoudentypes Gehanteerde parkeernormen te hoog voor binnenstedelijke locaties Duurzame ontwikkelingen en carsharing kunnen mobiliteitsgedrag beïnvloeden
Dank u wel