Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso 2007-2008 2008-2009
Studierichtingsprofiel Boekhoudkundige/informatica studierichting – doorstroomgericht Algemene vorming Talen: Nederlands, Frans, Engels Bedrijfsgerichte vorming: Boekhoudkundig gedeelte: dubbele boekhouding, kostprijsberekening, jaarrekeninganalyse, investeringsanalyse Bedrijfseconomisch gedeelte: beleid van de onderneming en boekhoudkundige repercussies Gedeelte toegepaste informatica: analyse en ontwikkeling bedrijfsadministratieve problemen Twee vakken: Bedrijfseconomie en Toegepaste informatica 31-12-2018
Lessentabel 30-36 Godsdienst 2 Aardrijkskunde 1 Natuurwetenschappen 1 Engels 2-3 Frans 3-4 Duits 0-2 Geschiedenis 1 Lichamelijke opvoeding 2 Nederlands 3 Wiskunde 4 Bedrijfseconomie 6-8 Toegepaste informatica 5-6 31-12-2018
Bedrijfseconomie: integratie Toelichting vakken Bedrijfseconomie: integratie Economische aspecten (micro/macro) Boekhoudkundige aspecten Juridische aspecten Zakelijk-communicatieve aspecten (Nederlands) ICT- aspecten Toegepaste informatica Gegevensbeheer en programmeren 31-12-2018
Toegepaste informatica: visie Ronde tafel informatica (RTI): visievorming Twee polen: ICT: gebruik toepassingsgerichte software als middel om leerplandoelstellingen te bereiken Informatica: ontwikkelen van een informatiesysteem (ontwerpen en beheren gegevensbank/netwerk, programmeren …) Leerplannen BI: Bedrijfseconomie: gebruik van ICT bij realisatie bedrijfseconomische doelstellingen Toegepaste informatica: gegevensbeheer en programmeren 31-12-2018
Bevoegdheidsbewijs Toegepaste informatica TV Toegepaste informatica (blijft hetzelfde) 31-12-2018
Vakopbouw: raamdoelstellingen 37 raamdoelstellingen = verplicht te behalen Elke raamdoelstelling: onderliggende doelstellingen als hulp om raamdoelstelling te realiseren 31-12-2018
Deel 1: Overkoepelende doelstellingen Delen Deel 1: Overkoepelende doelstellingen Deel 2: Elektronische communicatie Deel 3: Databanken Deel 4: Toepassingssoftware 31-12-2018
Algemeen-pedagogisch didactische wenken (1) Inhoudstafel met richtinggevende lestijden Samenwerking tussen de delen: Deel 1: raamdoelstellingen grotendeels gerealiseerd in samenhang met delen 2, 3 en 4 Samenwerking met Bedrijfseconomie: Raamdoelstelling 10: e-mail Raamdoelstelling 24: rekenbladsoftware Mogelijkheid tot projectmatige realisatie doelstellingen: Naast ‘Boekhoudkantoor’(Bedrijfseconomie) ‘automatiseringsdienst’ aanbieden (minionderneming/oefenfirma) Projectwerk Verwijzing in pedagogisch-didactische wenk 31-12-2018
Algemeen-pedagogisch didactische wenken (2) BIN-normen Stages In minimumvork geen expliciete plaats – kan wel mits goede afspraken realisatie leerplandoelstellingen In maximumvork geen probleem Kan: combinatie van beide Kan voor de boekhoudpijler in een boekhoudkantoor; kan voor de informaticapijler in een informaticabedrijf 31-12-2018
Algemeen-pedagogisch didactische wenken (3) Geïntegreerde proef Geïntegreerd leerplan = volop GIP-kansen Deels realiseren op school, deels thuis In lestijdenverdeling: kans om 25 lestijden te besteden aan GIP, zowel binnen de bedrijfseconomische kant als de informaticakant van de opdracht. Inhoud zo ‘geïntegreerd’ mogelijk bepalen door leraar(s) Bedrijfseconomie en Toegepaste informatica, aangevuld met leraars algemene vakken 31-12-2018
Vaardigheden en attitudes 3e graad Boekhouden-informatica tso = doorstroomgericht: Professionele bacheloropleidingen Associatie KULeuven: begintermen = startersvoorwaarden om succesvol bachelor te doorlopen = Ideaal als richtsnoer om vaardigheden en attitudes te meten en te evalueren Ook, in functie van tewerkstelling, voor leerlingen die niet verder studeren Leerplan Bedrijfseconomie/toegepaste informatica: kans tot herbekijken evaluatie 31-12-2018
Cfr algemene pedagogisch-didactische wenken: Evaluatie Cfr algemene pedagogisch-didactische wenken: Warme oproep tot evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes Door projectmatig werken in beide vakken volop kansen!! In leerplan sleutelpunten voor evaluatie vaardigheden en attitudes opgenomen 31-12-2018