Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Observeren en rapporteren
Les 7: het voorbereiden van een les
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
DRIVE! in het beroepsonderwijs
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Taalbeleid.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Aan de slag met competenties beoordelen
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
moderniseren van het curriculum.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
Als je nog geen idee hebt …
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Anders kijken, anders doen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Interactief oefenen, formatief toetsen
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Laaggeletterdheid en de BPV
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Groepsdynamica Forming
Interactief oefenen, formatief toetsen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Havo-examen nascholing 2017
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Lesgeven zonder cijfer?
Formatieve strategieën in de klas
Formatief toetsen in de dagelijkse onderwijspraktijk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Met behulp van formulieren
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus Wat is het doel van deze toolkit? Judith Gulikers & Liesbeth Baartman Gefinancierd door NRO Kennisbenutting Plus Dossiernummer: 405-17-835

Doel = Kritisch en doelgericht formatief toetsen (FT) in de les verbeteren Altijd vanuit de gehele formatieve toetscyclus In teamverband Uitgaande van waar je nu staat, wat je leerbehoeften zijn Doelgericht experimenteren met formatieve toetspraktijken in de lessen Effecten / ervaringen in kaart brengen Op docent, studenten en team

Doelgroepen Opleidingsteams en / of individuele docenten Onderwijskundigen Tools zijn bruikbaar om: Kritisch te kijken naar je eigen/elkaars FT-praktijken in de les Gezamenlijke taal en begrip te creëren Krachten en ontwikkelprioriteiten in kaart brengen liggen Inspiratie op te doen via voorbeelden en prikkelende werkvormen Actieplannen te maken, te experimenteren in de les, effecten in kaart te brengen Steeds vanuit het perspectief van de

Hoe te gebruiken..... Tools kiezen Losse tools met bijbehorende werkvormen Suggesties voor logische combinaties van tools Zelf combinaties maken Wat is je doel? Hoeveel tijd heb je? Deelbaar maken Formats om plannen / ervaringen vast te leggen en te delen Delen via platform leren van toetsen Bijdragen aan verbetering toolkit en collega HBOs inspireren!

Succes! We horen graag jullie ervaringen!