Consumenten-gedrag Mondige consument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Risicocommunicatie nVWA Dilemma’s in risicocommunicatie bij rampen
Arnold Lobbrecht Lenvis in het kort Arnold Lobbrecht
Faculteit Sociale Wetenschappen
Sociale media op school
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Kinderen en hun sociale talenten
Social Media Door Dyonne en Yanthe
GLOBE Trainings- en Oriëntatiedag
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Politiek.
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Dossier Empowerment.
Inleiding politieke stromingen
Zeggenschap voor zorgvragers
3.2 Hoe beslis je wat je koopt?
Platformbijeenkomst Excellente gebieden Belang van excellente gebieden voor het Lente-akkoord Albert Koedam, Aedes vereniging van woningcorporaties Namens.
Als consument breng je schade toe aan het milieu. Dat is niet te voorkomen. Maar je kunt de schade wel beperken door verantwoord gedrag. © Noordhoff Uitgevers.
De liberale revolutie in 1848
Iedereen gebruikt social media.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Par. 5: Politieke opvattingen over de verzorgingsstaat
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Management & organisatie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Consumentengedrag Leren I
Gezondheid en leefstijl
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Psychologie Les 1: Introductie.
De Betekeniseconomie in de klas
Management & organisatie
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Direct Juridische aspecten
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Voorlichting, advies en instructie
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Welkom instructeurs!.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Doelgroepen Generatie Z
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Consumenten-gedrag Online consument
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Consumenten-gedrag Het gezin
Economische kringloop
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Doelgroepen Adolescentie
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Leren en toepassen in de praktijk
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
We zijn in het bureau van Mr. Moking.
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Verleiding of misleiding?
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Consumenten-gedrag Mondige consument

“Consumentisme is het streven van burgers, belangenorganisaties, overheid en bedrijven om consumenten te beschermen tegen ondeugdelijke informatie, inferieure producten en onvoldoende nazorg van marktpartijen”

Lesdoel “De leerling heeft, aan het einde van de workshop, inzicht in wat de invloed van mondige consumenten is op het consumentengedrag en kan benoemen hoe men dit inzicht kan toepassen op de IBS De gezonde leefstijl.”

“The best social media online”

Inhoud Stromingen in consumentisme Consumentenorganisaties

Stromingen in consumentisme Liberaal consumentisme Kritisch consumentisme Verantwoordelijk consumentisme Radicaal consumentisme Weber, 2015

Stromingen in consumentisme Liberaal consumentisme Nadruk op kennis en vaardigheid Kennis vergroten Doel: zodat consument tegenwicht kan bieden Weber, 2015

Stromingen in consumentisme Kritisch consumentisme Overheid moet iets doen Producten dienen veilig te zijn Doel: versterken positie consument Weber, 2015

Stromingen in consumentisme Verantwoordelijk consumentisme Verantwoordelijke productie Minder energieverspilling Weber, 2015

Stromingen in consumentisme Radicaal consumentisme Meer politieke aanpak Zoals: een boycot Weber, 2015

Stromingen in consumentisme Westerse consumentisme of overal ter wereld? Consumentisme heeft veel te maken met je welvaartspartoon. Dit is niet overal op de wereld gelijk, of zelfs in Nederland is dit ongelijk.

Benoem voorbeelden van consumenten- organisaties

Consumenten- organisaties Consumentenorganisaties komen op voor de belangen van de consument. Foodwatch Keurmerk Instituut Rover Vereniging eigen huis Consumentenbond ANWB Weber, 2015

Consumenten- organisaties De overheid en consumentisme Autoriteit Consument en Markt (ACM) Autoriteit Financiële Markten (AFM) Nationale ombudsman Kinder ombudsman Reclame Code Commissie Weber, 2015

Opdracht Kijk naar jouw probleemstelling en je doelgroep. Als je deze zou willen beïnvloeden vanuit één van de vier stromingen hoe zou je dit aanpakken? Maak een korte voorzet voor een voorlichting aan je doelgroep aan de hand van een consumentistische stroming Onderbouw je keuze vanuit de theorie

Wat vond je van de workshop? Evaluatie Wat vond je van de workshop?