OPENINGSCASE: Corrugated Supplies: internet helpt een klein bedrijf ‘groot’ te handelen
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor het delen van informatie hebben de kosten van het bieden van rijke, gedetailleerde informatie aan een groot aantal mensen verlaagd, waardoor de afweging minder polair is geworden.
Het traditionele distributiekanaal heeft verschillende tussenlagen, waarvan elke bijdraagt aan de uiteindelijke prijs van een product, zoals een trui. Het verwijderen van lagen verlaagt de uiteindelijke prijs voor de consument.
E-commercewebsites hebben programma’s waarmee iedere stap bij het online winkelen van een klant kan worden gevolgd. Een nader onderzoek van het klantgedrag op een website in dameskleding leert wat de winkel van elke stap zou kunnen leren en welke acties deze zou moeten ondernemen om de omzet te verhogen.
Ondernemingen kunnen unieke, persoonlijke websites opzetten, die content en advertenties voor producten en diensten weergeven die voor individuele bezoekers interessant zijn, waardoor de ervaring voor de klant beter wordt en er extra waarde wordt gegenereerd.
Ondernemingen kunnen EDI gebruiken om B2Be-commercetransacties te automatiseren en als een systeem voor continue bevoorrading. Leveranciers kunnen de aankopende ondernemingen automatisch gegevens sturen over zendingen. De aankopende ondernemingen kunnen EDI gebruiken voor productie- en voorraadgegevens en om betalingsgegevens met leveranciers te delen.
Een private industrial network, ook wel private exchange genoemd, koppelt een onderneming aan haar leveranciers, distributeurs en andere belangrijke zakenpartners voor efficiënt supply chain management en andere vormen van samenwerking.
Internetmarktplaatsen zijn online marktplaatsen voor verschillende kopers en verkopers.
Er zijn intranettoepassingen ontwikkeld voor elk van de belangrijke functionele gebieden van de onderneming.
Collaboratieve commercie is een verzameling van digitale collaboratieve interacties tussen een onderneming en haar zakenpartners en klanten. Internettechnologie helpt de samenwerkende ondernemingen om gegevens en processen te delen waarvan werd aangenomen dat ze intern waren.