Catelijne van der Hoeven & Randy Spruijt 19 april 2018 Samenwerking tussen leerplicht/RMC en Veilig Thuis bij zorgmijdende/verzuimende leerlingen Catelijne van der Hoeven & Randy Spruijt 19 april 2018
Inhoud Introductie Stellingen Even opfrissen: vormen van HG en KMH Gevolgen KMH/HG Meldcode (met nieuwe afwegingskader) Werkwijze VT Samenwerking
Introductie Wie zijn jullie? Wie zijn wij? Welke ervaring hebben jullie met VT? Zijn er specifieke vragen? Hoe staat het met jullie kennis van HG/KM en de Meldcode?
Stellingen 1. Per jaar zijn meer dan 100.000 kinderen slachtoffer van KMH/HG Juist: 119.000 kinderen per jaar 2. De meest voorkomende vorm van KMH/HG is lichamelijk geweld Onjuist: psychische verwaarlozing
Stellingen 3. Getuige zijn van HG tussen ouders is ook kindermishandeling Juist 4. Per jaar overlijden minstens 50 kinderen aan de gevolgen van KMH Juist: tussen de 80-100
Vormen KMH/HG Verschillende vormen: Per 1000 kinderen Lichamelijke mishandeling 4,7 Lichamelijke verwaarlozing 8,1 Psychische mishandeling 3,6 Psychische verwaarlozing 8,4 Seksueel misbruik 0,8 Getuige van HG 1,8 Wanneer een kind één vorm van KMH meemaakt, is de kans op een tweede vorm 17 keer (!) zo hoog. Ze worden dus vaak op meerdere manieren mishandeld/verwaarloosd.
Lichamelijke mishandeling Slaan, schoppen, krabben, knijpen, aan haren trekken, duwen, snijden, brandwonden maken, vastbinden, opsluiten, vergiftigen, wurgen, opzettelijk laten vallen, Inflicted Traumatic Brain Injury: schudden Vrouwelijk genitale verminking (VGV) PCF (Pediatric Condition Falsification) FAS (Foetaal Alcohol Syndroom)
Lichamelijke verwaarlozing Het structureel nalaten Niet voorzien in de noodzakelijke basisbehoeften: voeding, kleding, onderdak, bescherming, (medische) verzorging of leefruimte
Psychische mishandeling Uitschelden, manipuleren, kleineren, (be)dreigen, pesten, treiteren, vernederen, zelfbewustzijn ondermijnen, isoleren, uitsluiten, opsluiting, dreigen met zelfmoord, kinderen inzetten in conflict/dwingen partij te kiezen, kinderen als getuige van huiselijk geweld, geweld tegen huisdieren, stalking, te hoge eisen stellen; teveel verantwoordelijkheid geven
Psychische verwaarlozing Onvoldoende positieve aandacht, liefde, geborgenheid, steun, ontwikkelruimte en grenzen geven Pedagogische verwaarlozing: onvoldoende pedagogische vaardigheden, ouderlijk gezag of structuur Nalaten of belemmeren van noodzakelijke hulpverlening Educatieve verwaarlozing: bewust toestaan van chronisch “spijbelen”, niet inschrijven op school
Seksueel misbruik/geweld Begluren, dwingen te kijken, ongewenst blootstellen aan pornografisch materiaal, penetratie door vingers/voorwerpen/penis, aanranding (ongepast kussen, strelen), verkrachting, seksuele exploitatie
KMH irt Leerplicht Licht: De ouder staat toe dat het kind zonder opgaaf van redenen 25 schooldagen in een jaar mist Matig: De ouder laat het kind meer dan 25 schooldagen per jaar missen bijvoorbeeld omdat het kind op een jonger kind moet passen Doktersadvies wordt niet opgevolgd Ernstig: De ouder weet dat het kind 25-50% van de schooldagen spijbelt, maar grijpt niet in Een therapie van het kind wordt niet afgemaakt Zeer ernstig: De ouder houdt het kind meer dan 50% van de schooldagen thuis Geen noodzakelijke medische hulp (bijna) fataal: De ouder dringt er bij het kind op aan om niet naar school te gaan of houdt het kind thuis
Gevolgen van KMH Gevolgen voor het kind Gezondheid Gedrag Gevolgen voor de maatschappij Financieel Criminaliteit
Gevolgen van KMH Gevolgen Toxische stress - Achterstand in groei van de hersenen - Communicatie tussen verschillende delen van de hersenen werkt slechter - Stress-systeem ontwikkelt zich afwijkend (over/onderactief)
Meldcode Elke organisatie (en haar professionals) die werkt met kinderen en volwassenen moet werken met de meldcode. Geen meldplicht Geldt voor sectoren: gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie Stappen kunnen worden overgeslagen i.v.m. eigen veiligheid of veiligheid van de cliënt. De volgorde is niet bindend Niet elke discipline doorloopt alle stappen van de meldcode
Meldcode Twijfels over veiligheid Meldcode In kaart brengen van de signalen Collegiale consultatie e/o advies VT Gesprek met cliënt Aard en ernst wegen, zn overleg VT Beslissen: hulp organiseren of melden
Stap 1: in kaart brengen signalen SignalenKaart Wegwijzer (meldcode app) 3 basisvragen: Is er direct fysiek gevaar voor het kind? Belemmert de opvoedsituatie een veilige en gezonde ontwikkeling van het kind? Zijn er risico’s voor de veiligheid van het kind in de nabije toekomst?
Interpreteren/registreren Hoor de signalen zo objectief mogelijk aan Leg de signalen vast Niet interpreteren (feiten en concrete waarnemingen) Niet oordelen (geen hypothese) Heb oog voor de context Toets je waarneming bij collega’s
Zie je wat je wilt zien?
Overleg met een collega/ AF OF/EN Overleg met VT Stap 2: Consultatie Overleg met een collega/ AF OF/EN Overleg met VT
Stap 3: Gesprek met cliënt Bespreek de signalen (feitelijk: wie, wat, waar, wanneer, waarom) Geef aan dat je je zorgen maakt Vraag door Doe niet aan waarheidsvinding Wees niet oordelend Doe geen uitspraken/beloftes die je niet na kunt komen
Stap 3: Gesprek met cliënt Nodig de cliënt uit om te reageren Staan ze open voor hulpverlening? Probeer samen een plan te maken. NB: zijn er aanwijzingen dat door het voeren van het gesprek, de veiligheid van het kind in het geding komt, dan kan worden afgezien van een gesprek!
Gespreksvoering Wees een OEN Laat OMA thuis Gebruik LSD Smeer met NIVEA Open, Eerlijk, Nieuwsgierig/neutraal Opvattingen, Meningen en Adviezen Luisteren, Samenvatten en Doorvragen Niet Invullen Voor Een Ander
Wat kan je tegenhouden? Weerstand bij jezelf is heel begrijpelijk! Ik weet er te weinig van af….. In vind het moeilijk om er over te beginnen…… De anderen lossen het wel op….. Signaleren kan ik wel maar hoe weet je het zeker? Angst voor juridische gevolgen….. Ik wil in contact blijven met ouders….. Ik heb het al zo druk en dit kost veel tijd…. Bang voor agressie van ouders….. Weerstand bij jezelf is heel begrijpelijk!
Stap 4: Weeg aard en ernst Baeten en Willems Welke vorm en hoe ernstig is het?
Stap 5: Beslissen Zelf hulp organiseren Organiseer de noodzakelijke hulp Volg de effecten van de hulp Meld alsnog als de KMH niet stopt of opnieuw begint Melden (bespreek vooraf met cliënt) Vermoeden melden bij VT Blijf bij de feiten Overleg met VT wat jij kan doen om gezinsleden tegen geweld te beschermen
Afwegingskader vanaf 2019
Gevolgen nieuwe meldcode Bij acute en/of structurele onveiligheid is een melding bij VT altijd noodzakelijk (ook wanneer je inschat zelf hulp te kunnen organiseren) Het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling wordt minder vrijblijvend Nieuwe meldcode
Tip Meldcode app
Missie Het stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling en het duurzaam borgen van veiligheid van alle betrokkenen
Veilig Thuis als expertisecentrum Voor alle vragen op gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling Aandachtsgebieden oa. Ouderen multiculturele doelgroep (EGG) seksueel geweld complexe (echt)scheidingen LVB WTH; niet overal Voorlichting en trainingen, oa Wet Meldcode
REGIE BLIJFT BIJ DE HULPVRAGER Wat doet Veilig Thuis? Advies: anoniem en eenmalig. Registratie op naam hulpvrager of anoniem. Gegevens betrokkenen worden niet vastgelegd. Ondersteuning: een professionele hulpvrager (wijkteam, zorgaanbieder, school, leerplicht) ondersteunen bij het bespreekbaar maken van HG/KM, veiligheid inschatten, veiligheidsplan maken ed. REGIE BLIJFT BIJ DE HULPVRAGER
Wat doet Veilig Thuis? Meldingen Politiemeldingen Zorgmeldingen (zowel volwassenen als jeugd) Meldingen van professionals, burgers Direct bij binnenkomst: urgentie en gevaar inschatten, Bij (vermoeden van) direct gevaar of hoog risico: ER OP AF Meteen veiligheidsplan met veiligheidsafspraken Zo nodig inzet crisishulp of plaatsing opvang Daarna volgt (altijd) triage REGIE BIJ VEILIG THUIS
Triage instrument A. Screening op acuut gevaar B. Screening op structurele onveiligheid C. Screening op multi-problematische leefsituatie D. Ernstige kwetsbaarheid van het systeem
Wat doet Veilig Thuis? Direct handelen in crisissituaties om de veiligheid te herstellen Zorgen dat het gezin of de volwassene bij de juiste hulp terecht komt Overleg organiseren met alle betrokkenen om de hulp beter te laten aansluiten De regie voeren in complexe zaken Onderzoek doen om de situatie te verhelderen en zn passende hv in te zetten Opschalen (via de beschermingstafel) indien nodig
Wat doet Veilig Thuis nog meer? Monitoring op veiligheidsafspraken na onderzoek en WTH Na 3 en 12 maanden bij hulpverlening en betrokkenen Aware met Versa welzijn en politie Wet tijdelijk huisverbod samen met politie Screening vrouwenopvang samen met de Blijf Groep REGIE BIJ VEILIG THUIS
Bereikbaarheid 24/7 bereikbaar via 0800-2000
Samenwerking Laagdrempelig advies vragen Meedenken over aard en ernst en mogelijkheden die er zijn Zeker als het gaat om langdurig verzuim, zijn deze leerlingen meestal al in beeld bij VT Betrek ook de jeugdarts van de school erbij