psychosociale ondersteuning geüniformeerden Hans te Brake

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
De zelfbeoordelingstest
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Bedrijf Opvangteam.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Best practice Doel: voorlichting team
Geluk is een sirene die niet onderweg is naar jou Ingmar Heytze, 2011.
Themabijeenkomst midden- management AZN Sanne van Loon Hanneke ter Beek Peter-Paul Lücker 22 maart 2012.
Kennis is macht? De rol van informatie
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Aan de slag met de BETERapp
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Collega’s voor Collega’s
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
BOT Bedrijfs Opvang Team
Psychosociale begeleiding bij kanker
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing oktober 2015.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Suïcidepreventie Een workshop over het herkennen en bespreekbaar maken van suïcidale gedachtes en de wanhoop die daaraan ten grondslag ligt. Marije Blauen.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
ViaVia Info-presentatie
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Tactus Verslavingszorg
Trauma sensitief lesgeven
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Duurzame inzetbaarheid
Mantelzorgmakelaar Inge van Boxtel.
OP PAD MET INTEGRATIE SOLENTRA voor OCMW Voorstelling van Solentra.
Suïcidepreventie Amsterdam
Duurzame inzetbaarheid
OP PAD MET INTEGRATIE SOLENTRA voor OCMW Voorstelling van Solentra.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
5 valkuilen & Tips.
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
JGZ-richtlijn Opsporen oogafwijkingen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

psychosociale ondersteuning geüniformeerden Hans te Brake 7 juni 2016, IFV congres Mentale Veerkracht Brandweer 1

Waarom deze richtlijn? Wettelijke, economische en morele argumenten. Geüniformeerde hulpverleners worden frequent geconfronteerd met schokkende gebeurtenissen

Noodzaak van een multidisciplinaire aanpak Er bestaan verschillen tussen de organisaties Er bestaan verschillen binnen organisaties, tussen verschillende regio’s/korpsen

Hoe komt een richtlijn tot stand? Vaststaande methodiek Systematisch literatuuronderzoek Wetenschappelijk onderzoek Best-practices: focusgroepen Bruikbaarheidstest Methodiek: multidisciplinaire richtlijnontwikkeling in de Geestelijke Gezondheidszorg. Vgl. richtlijnen over het behandelen van depressies bijv. Er is een landelijke stuurgroep die dit soort richtlijnontwikkeling begeleid. 5 BIG beroepsverenigingen, en 13 andere organsiaties en verenigingen die zich bezighouden met vroegtijdige psychosociale interventies vormeden een werkgroep. Die kwam 8 keer bijeen. De bevindingen zijn voorgelegd aan getroffenen en hulpverleners (consultatie rondes) De richtlijn is besproken in de achterbannen van de werkgroepleden. Naast bewijskracht zijn er soms ook andere aspecten van belang, zoals voorkeuren van getroffenen, kosten, beschikbaarheid of organisatorische aspecten evidence based

Ontwikkeling richtlijn 6

Veerkracht als uitgangspunt Centraal staat de geüniformeerde en zijn eigen herstelmogelijkheden Meeste mensen zijn in staat op eigen kracht de ‘draad weer op te pakken’ na een schokkende gebeurtenis  mensen zijn veerkrachtig Wel is een steunende context daarbij van groot belang: collega’s, lotgenoten, familie, vrienden Daarnaast is er de eigen verantwoordelijkheid van de geüniformeerde werknemer Signalering van verwerkingsproblemen Juiste en tijdige doorverwijzing 7

Visie ‘Kringenmodel’ Toepasbaar op alle organisaties (Gersons, 2005) Toepasbaar op alle organisaties Ruimte voor eigen invulling Geüniformeerde en de collega’s staan centraal

Collegiale ondersteuning Invulling van de steunende context binnen de geüniformeerde organisatie Ondersteuning door de directe collega’s: goed toegankelijk, laagdrempelig Geen oordeel, commentaar of kritiek, maar openheid, begrip en steun Sluit aan bij bestaande werkwijze: BOT, COG Collega’s (en leidinggevenden!) spelen een belangrijke rol in tijdige signalering van verwerkingsproblemen 9

Georganiseerde collegiale ondersteuning 10

Incident: potentieel schokkende gebeurtenis Incidentenlijst (politie) Geweldsincidenten door of tegen een politieambtenaar Een collega die gewond raakt of overlijdt (ook zelfdoding) Lijkvinding, zelfdoding Reanimatie Ongeval/ incident met overleden of (ernstig) gewonden Lijkschouwing Prik- of bijtincidenten ‘Bizarre’ of ‘uitzonderlijke’ omstandigheden

Constateren Meestal via meldkamer (112-centrale) incidentenlijst  TCO piket TCO maakt overweging om in te zetten Signalering/monitoring leidinggevende bijvoorbeeld na een (operationele) debriefing Eigen initiatief medewerker eigen verantwoordelijkheid psycho-informatie

Inzet collegiale ondersteuning Inschatting situatie overleg tussen TCO en leidinggevende ter plekke: inzet nodig? debriefing met TCO? multidisciplinaire debriefing? Eerste contact met TCO hoe gaat het? praktische hulp nodig? aanbod gesprek, na enkele dagen contact liefst face-to-face, anders telefonisch

Uitvoeren van collegiale ondersteuning Eerste gesprek enkele dagen na het eerste contact, rustige omgeving indien nodig: advies tot doorverwijzing of tweede gesprek Tweede gesprek na vier tot 6 weken indien nodig: advies tot doorverwijzing of derde gesprek Derde gesprek drie maanden na het incident indien nodig: advies tot doorverwijzing geen vervolggesprek binnen TCO !

Aandachtspunten Vertrouwelijkheid geen verschoningsrecht (art. 218 Wetboek van Strafvordering) benoemen aan begin gesprek Psycho-informatie normaliseren, reacties benoemen

Psycho-informatie Erkenning en herkenning van het meegemaakte Het benadrukken van het belang van aspecten als watchful waiting (welke reacties zijn normaal, wanneer wordt het abnormaal) Slechts een minderheid van de getroffenen ontwikkelt langdurige en ernstige klachten De eigen natuurlijke herstelmogelijkheden (veerkracht) zijn doorgaans voldoende Wijs op het beschikbare aanbod van psychosociale ondersteuning en hoe dit te gebruiken Blijf denken en kijken!

(normale?) reacties Gevoelens: somberheid, boosheid, woede-uitbarstingen, angst, hulpeloosheid, alert en waakzaam zijn, wrok, schuld, schaamte, hopeloosheid Gedachten: piekeren, concentreren, vergeetachtig en negatieve gedachten. Je denkt steeds aan de gebeurtenis terug. Vragen blijven rondspoken Lichamelijk: (hoofd)pijn, buikpijn, rugpijn, je voelt je gespannen, je bent erg moe of onrustig Gedrag: slaapproblemen, toenemend gebruik van alcohol, medicijnen of nicotine, afzonderen en terugtrekken, achterdochtiger zijn, kort lontje

Advies tot doorverwijzen TCO kan niet verwijzen, wel adviseren Verwijzing kan wel via BMW, geestelijk verzorging, leidinggevende, of bedrijfsarts

Informeren operationeel leidinggevende en coördinator Tijdens gehele proces op de hoogte houden, in overleg met de medewerker Naam, incident, aanbod TCO en wel/niet accepteren daarvan door medewerker Geen informatie over inhoud van gesprek, zonder toestemming van medewerker

Registratie Inzicht verkrijgen in de collegiale ondersteuning binnen de politieorganisatie Gestapelde incidenten bij een collega te signaleren Kwaliteit bewaken van gevoerde gesprekken en verwijzingen (tijdig, niet te veel) Eenvoudiger kunnen rapporteren naar de leiding van een regionale eenheid Registratiesysteem bevindt zich in een afgeschermde omgeving en is conform de Wet persoonsgegevens

Een ‘zelfscreener’ Instrument om inzicht te krijgen in de eigen weerbaarheid, het helpt om de eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Vragen naar werk gerelateerde stressoren en energiebronnen. Pilot bij KP en zeden-recherche: literatuurstudie; groepsinterviews; vragenlijstafname, expertmeetings. Toegevoegde waarde: Directe feedback: vergelijking met je collega’s Directe feedback: vergelijking met je eigen eerdere score Database: in later stadium -> normgroep groter, meer kennis predictieve waarde afzonderlijke items.

Voorstel zelfscreener Algemen vragen als man vrouw etc. Belamgrijk voor database met normgegevens en achtergrondinfo. Vervolgens linkerkant model schaufeli. Terugkoppeling op elk van de ten minste 3 factoren: stressoren, energiebronnen en persoonlijke hulpbronnen.

Implementatie politie gaat door Observaties en gesprekken met TCO Eenheidscoördinatoren, TCO Operationeel Coördinatoren, TCO-medewerkers en ‘normale’ medewerkers; Kennissessies met Eenheidscoördinatoren; Landelijke Inventarisatie TCO (LIT)-sessies met TCO vertegenwoordiging van alle eenheden. Het resultaat ‘Verschilmatrix’ Obstakellijst – met oplossingen

Verschilmatrix (voorbeeld)

Wat doet de brandweer? ‘Handreiking Opvang en Nazorg Brandweer’ (in ontwikkeling) Steunpunt Brandweer (vgl Nationale Politie, defensie) Waar is nog meer behoefte aan? Zijn jullie klaar voor implementatie?

Dank voor uw aandacht De richtlijn psychosociale ondersteuning geüniformeerden en het eindrapport van de focusgroepen zijn als PDF te downloaden via: www.impact.arq.org Voor meer informatie over de pilot kunt u contact opnemen met de projectleider: Hans te Brake H.te.brake@impact.arq.org