OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
met vallen en opstaan naar een mid-office
netwerk organisatiebeheersing
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Gezondheidsmanagement
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
De case Oostkamp.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Waarden & organisatiecultuur
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
HET MEERJARENPLAN. Het MJP: Een onafscheidelijk duo 2 Het meerjarenplan 2. Financieel deel1. Inhoudelijk deel De beleidsnotaDe financiële nota.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
Verwijzen naar kookboek.
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Samenwerking gemeente-ocmw
Jobbeurzen voor jongeren
Uitdagingen voor lokale overheden
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De case Oostkamp.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Leiderschapsontwikkeling
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp

OostCampus Combinatie van kleur/logo en beeld moest terug te vinden zijn in het gebouw. Ronde vormen Kleur op de loketten, gebouw Beeldmateriaal op de loketten De toepassing van de nieuwe huisstijl is geen oefening voor alleen de dienst Communicatie. Het vraagt inspanningen van alle diensten. Workshops georganiseerd Belang van logo, kleur en beeldmateriaal toegelicht Hoe gebruiken?

Doelstelling - de klant - interne efficiëntie Vernieuwde dienstverlening gericht op: - de klant - interne efficiëntie Komaf maken met het clichébeeld van een overheidsinstelling en de ambtenaar. Niets nieuws, maar hoe begin je eraan?

Samenwerking gemeente /OCMW Hoe kunnen realiseren? Goede verstandhouding (zowel politiek als binnen de administratie) OCMW: weinig ondersteunende diensten (geen diensthoofden) Iedereen blijft juridisch bij eigen werkgever Pragmatische aanpak! Principes vastgelegd in beheersovereenkomst (als kader) Te maken met mensen (goede verstandhouding) en een positieve dynamiek die er heerste. We gaan samen voor iets nieuws. Vooral gefocust op de kansen die er zijn en niet op de struikelblokken.

Samenwerking gemeente /OCMW Verregaande samenwerking 1 gezamenlijk managementteam voor gemeente/OCMW/AGB 1 gelijke rechtspositieregeling (m.u.v rusthuis), gezamenlijk HR-beleid Ondersteunende diensten volledig geïntegreerd (Secretariaat, ICT/Com (incl. Onthaal), Personeel, Financiën, Technische Ondersteuning) Decretale graden vervangen elkaar bij vakantie/ ziekte Juiste persoon op de juiste plaats

Politieke betrokkenheid Inzicht dat OostCampus enorme opportuniteit was voor Oostkamp (bij alle partijen) Werkgroep vanuit Gemeenteraad met alle fracties (ook voorzitter OCMW) Nauwe toelichting op elk moment in dossier (incl. budget) Nauwe opvolging budget Bezoekmomenten Alle belangrijke momenten in dossier unaniem goedgekeurd Workshops met poetspersoneel (onderhoudsvriendelijke materialen, hoeveel ‘opbergruimte’, diverse andere groepen, betrokkenheid bij keuze en opstelling meubilair (testgroep voor stoelen).

Personeel & organisatie Functieprofielen herschreven o.b.v. gedrags- en kenniscompetenties Aanwervingen o.b.v. competenties. Onthaalmedewerkers uit de eigen organisatie Juiste opleidingen voorzien (o.m. voor alle loketmedewerkers) Organogram aangepast aan nieuwe organisatie / nieuwe dienstverlening Juiste persoon op de juiste plaats Evaluatiecyclus: 1e cyclus helemaal achter de rug (functioneringsgesprekken…) Onthaal: goed gewerkt => heel dynamische groep met eigen voorstellen (e-id, fietskaarten). Mensen als Marc helemaal veranderd.

Betrokkenheid creëren Aangenaam gebouw realiseren, zowel voor bezoekers als medewerkers Workshops & inspraakmomenten voor medewerkers (o.a. organisatie dienstverlening, poetsen, meubilair,…) Werkplaatsen door eigen mensen ingericht – Configuratie bureaus zelf kunnen bepalen Diverse bezoek- en infomomenten (zowel tijdens voorbereiding als tijdens hele bouwproces) Grote familiedag voor de opening Workshops met poetspersoneel (onderhoudsvriendelijke materialen, hoeveel ‘opbergruimte’, diverse andere groepen, betrokkenheid bij keuze en opstelling meubilair (testgroep voor stoelen). Uitvoerende diensten mochten de ateliers zelf inrichten (bouwen, schilderen, …) Bezoekmomenten en infomomenten Tijdens opendeurweekend heeft 1/3 van alle personeelsleden spontaan geholpen (parking, rondleidingen, catering, …) Sfeer: zomer (relaxer, mooie binnentuin…)

Interne communicatie

Bezoekmomenten personeel Combinatie van kleur/logo en beeld moest terug te vinden zijn in het gebouw. Ronde vormen Kleur op de loketten, gebouw Beeldmateriaal op de loketten De toepassing van de nieuwe huisstijl is geen oefening voor alleen de dienst Communicatie. Het vraagt inspanningen van alle diensten. Workshops georganiseerd Belang van logo, kleur en beeldmateriaal toegelicht Hoe gebruiken?

eenheid in verscheidenheid Gezamenlijke nieuwe huisstijl kleur: elke cluster of entiteit heeft zijn eigen kleur, de kleur komt dan ook altijd terug (loketten, publicaties ….) Onderschrift dat verwijst naar de entiteit. Het is nog altijd heel duidelijk dat het over Oostkamp gaat. We hebben al het logo gehad, het aspect kleur Daarnaast is er nog een 3de element heel belangrijk in de huisstijl: en dat zijn de beelden eenheid in verscheidenheid

Strategisch belang ICT Volledig nieuwe server- en netwerkinfrastructuur gemeente en OCMW samen Productencatalogus (ook gelinkt met IPDC), momenteel bezig met Mid-Office Eén ‘dataplatform’: Raadsnetten - Personeelsnet Toont duurzame intentie aan van gemeente en OCMW om samen te werken en creëert mogelijkheden tot verregaande integratie (vb. 1 software pakket voor financiële dienst, personeelsdienst…

Interne werking 5 sterren Cultuur van openheid en verbondenheid gebaseerd op 5 organisatiedoelen Resultaatgerichte werking Heldere communicatie Toegankelijke dienstverlening Positief imago Vooruitziende aanpak

Heldere communicatie - Positief imago 5 Sterren Heldere communicatie - Positief imago Resultaatgericht werken - Toegankelijke dienstverlening Vooruitziende aanpak

Succesfactoren bestuur dat durft ! visie gebruik enthousiaste mensen iedereen betrekken gebruik de dynamiek die ontstaat open communicatie investeren in mensen & omkadering (o.a. ICT) Enthousiaste mensen (op elke stoel, hoog – laag, politiek - ambtenaren): zij willen er iets van maken, zien de kansen en mogelijkheden. Zetten de rest in beweging Heel veel draait om mensen. Beslissingen: Aankoop van de site (2006: verkiezingsjaar) Aanstellen architect met futuristisch ogend concept (zal dat wel lukken) OCMW verhuist mee Stap verder: integratie ondersteunende diensten 1 huisstijl 1 server …

Aandachtspunten Positieve benadering – Leer elkaar kennen (zoek de gelijkenissen en erken de verschillen) Investeer in mensen i.p.v. in structuren Betrokkenheid/inspraak gedurende hele proces Proces van integratie vraagt tijd