Herziening van de barometers Feed-back open raadpleging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structurele effecten in het Heckscher-Ohlinmodel
Advertisements

Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Voorstellen voor aanpassing van het KB heffingen en het KB retributies Raadgevend Comité van.
CONTROLE FAVV SCHAPEN - GEITEN
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële audit geslaagd Certificaat behaald In.
Financiering FAVV heffingen en retributies t. l. v
IKKB Standaard voor de Primaire Plantaardige Productie: meerwaarde voor de andere schakels van de voedselketen Alain Masure Bestuurder Vegaplan.be.
Communicatie- programma 10
EMAS-verordening • Afwijking voor kleine organisaties (art. 7) – Wat? • driejaarlijkse verplichtingen (oa. hernieuwing registratie) • Jaarlijkse verplichtingen.
Milieuseminarie IBR 18 dec 2003
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Het FANC is ISO 9001:2000 gecertifieerd – l’AFCN est certifiée ISO 9001:2000 Formulieren Martine Liebens Expert Invoer & Vervoer Registratieformulier Aanvraagformulieren.
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
DIOXINES en DIOXINE LIKE PCB’S in Stabroek
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Voedingsonderzoek met als doel het evalueren van de maaltijden en formuleren van adviezen op het internaat KA2 te Hasselt met overwegend leerlingen topsportschool.
Strategie FAVV in het kader van de bestrijding van BSE.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Krachtlijnen strategische en operationele doelstellingen DG controlebeleid Herman Diricks, directeur-generaal.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen DIS - PCE OVL Actie Geraardsbergen mei 2009.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingen Raadgevend comité van 25 juni 2008 Véronique Berthot Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Toepassing huishoudelijk reglement en Evaluatie prestatie-indicatoren november 2007 tot oktober.
De Smiley, voorstel RC 19 januari 2007
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële controle geslaagd Attest behaald In.
Introductie OHSAS
JPM 29/09/04 Raadgevend Comité 1 Controleplan 2005  Monsters  Analyses  Audits  Controles  Inspecties.
van medische oorsprong
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
2014 EVALUATIES N+1.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwikkeling van een barometer van de voedselveiligheid Workshop Wetenschappelijk Comité 27.
Knolcyperus – FAVV Infovergadering knolcyperus
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.
Veldenmodel Selectielijst
Parametric release Wat is dat?.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Transformatie Een conceptueel kader STORE Joep Konings Tim Goesaert Stijn De Ruytter Jo Reynaerts EWI Focus: Meten van de Transformatie - Nulmeting 26/09/2012.
Monitoring van bodemvocht- en grondwaterkwantiteit door de Vlaamse Milieumaatschappij Niet alleen eten, maar ook drinken.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
1 MijnABP Ministerie van Defensie. Agenda Gemaakte opmerkingen n.a.v. eerdere presentatie 1.MijnABP geeft weinig specifieke informatie 2.Meetellingswaarde.
Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.
Toelichting jaarrekening 2016
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Twenty-second Conference on Food Microbiology
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Hervorming medefinanciering
Administratieve Vereenvoudiging SVZ & Campagne 2018
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Resultaten 2017.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
De tewerkstellingsbarometer: de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt
Federaal agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Tariefstelling Wmo 2019.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Aanmeldingen schooljaar
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Michiel Kamermans Rob van den Berg Bestuursleden HPF
Transcript van de presentatie:

Herziening van de barometers Feed-back open raadpleging RadCom 24/04/2018

Goedkeuring SciCom voorlopig advies 13/01/2017 20/06/2017 04/09/2017 15/09/2017 20/04/2018 Goedkeuring SciCom voorlopig advies Open raadpleging WIV RadCom ≠ specifieke plantsector stakeholders PLASUR Informatiesessie Reacties ontvangen van: BFA, Fevia, Vlaams Departement Omgeving > barometer VV CODA-CERVA (dienst ERASURV) > barometer DG Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) > barometer PG Definitieve goedkeuring SciCom aangepast advies

Barometer versie 1.0 → versie 2.1 & 2.2 nieuwe indicatorkorven VV: 30 → 23 DierG: 13 → 14 PlantG: 13 → 11 2 benaderingen in functie van wijzigingen (= versie 1.0) versie 2.1 in functie van doelstellingen versie 2.2

Voedselveiligheidsbarometer Algemeen ‘conformiteitsbarometer’: gebaseerd op normen die kunnen veranderen impact op trendanalyse barometerresultaten normen houden rekening met mogelijke risico’s + laten objectieve meting toe wijzigingen evaluatiesysteem hangen samen met waarborgen voedselveiligheid en veranderen in principe niet de “status” van de voedselveiligheid analyse/observatie van trends behelst langere periode aspect blootstelling ? → cf. indicatoren volksgezondheid blootstelling vereist bijkomende berekening biomonitoring: meting van ‘totale’ blootstelling via ≠ routes * verwijzing toegevoegd naar resultaten van 3 HBM voor externe validatie/biologische evaluatie van indicatoren toestand voedselveiligheid wordt relatief uitgedrukt indicatoren werden getoetst aan RACER criteria

Voedselveiligheidsbarometer Indicatoren Gevalideerde ACS: privé-certificatiesysteem mee beschouwd in resultaten? enkel indien privé-certificatiesysteem equivalent is aan het ACS en gevalideerd door FAVV / geaccrediteerd OCI (bv. FCA) quid sectoren zonder sectorgids? indicator = # gevalideerd ACS voor alle activiteiten # met hoofdactiviteit in sector X mogelijkheid om te laten auditeren door FAVV wanneer geen sectorgids → zijn inbegrepen % toeleveranciers PP met gevalideerde ACS is zeer laag t.o.v.% operatoren met verlaagd tarief heffingen ? % zijn gebaseerd op ≠ definities; “geregistreerde” vs. “gefactureerde” hoofdactiviteit (toeleveranciers zoals bv. tuincentra gefactureerd als sector kleinhandel, handel van diervoeders als groothandel en producenten zaaizaden als primaire productie) monitoring als indicator gerelateerd aan preventieve benadering? SBPs leveren inderdaad grote preventieve bijdrage aan voedselveiligheid niet alle SBPs zijn gevalideerd door FAVV: omschrijving / representativiteit dergelijke indicator? niet weerhouden

Voedselveiligheidsbarometer Indicatoren Inspecties: impact verschuiving focus naar opvolgingsinspecties? opvolg% operatoren (-) inspectie 2018 > voorgaande jaren; impact kan zowel (+) als (-) zijn wijzigingen evaluatiesysteem worden gecommuniceerd (+ barometer meet relatieve toestand) ∩ categorie “preventieve benadering”? werd aangepast (→ impact voorstelling resultaten barometer vs. 2.2) resultaten crisismanagement? enkel resultaten controleplan (cf. RACER criteria) resultaten opvolging crisis ∩ niet tot controleplan (zo ook niet: klachten, incidenten); specifiek incident / “opkomende risico’s” zijn niet zichtbaar in finaal barometerresultaat niet weerhouden

Voedselveiligheidsbarometer Indicatoren Controle van producten: acrylamide: wijziging evaluatiekader 2013 – 2014 + interpretatie resultaten ? wijzigingen evaluatiekader worden aangeduid toename conformiteits% bij toepassing lagere ‘indicatieve waarden’ in 2014; grotere alertheid operatoren? (maar ook reeds tussen 2007-2013 positieve trend) invoer producten 3e landen bestemming feed ? niet alle producten worden onder label ‘feed’ ingevoerd producten blijven niet ndz. op Belgische markt intracommunautair handelsverkeer; kan afkomstig zijn van 3e land (i.e. tracering is omslachtig in context van indicatoren) niet weerhouden mycotoxines: aandeel bio-voeding? deze info wordt niet consequent bijgehouden in de databanken

Voedselveiligheidsbarometer Indicatoren Controle van producten: “dioxines en dioxineachtige PCB’s in diervoeders”: relevantie? quid alternatieve contaminanten? indicator is geschrapt andere contaminanten (pesticiden, mycotoxines) in diervoeders als alternatieve indicator werd onderzocht, maar niet weerhouden; relevant gevaar voor consument? (bv. verdunningseffect); vlotte opvolging resultaten? niet weerhouden “dioxines en dioxineachtige PCB's in zuivelproducten & eieren”: behouden in kader van informatie & communicatie? blijvend geschrapt (scope te eng) informatie beschikbaar via bv. FAVV activiteitenverslag + FAQs FAVV website niet weerhouden proportioneel gewicht ‘dioxine-indicator’ zuivelproducten & eieren versus diervoeders (en beide indicatoren behouden)? ± 4x meer analyses in diervoeders > zuivelproducten & eieren hoge conformiteit voor beiden geen gegevens beschikbaar over relatieve aandeel beide productgroepen aan blootstelling

Dierengezondheidsbarometer Algemeen Indicatoren ivm. controles en conformiteiten worden sterk beïnvloed door wetgeving, beleid en economische factoren Akkoord, maar invloed van beleidsaspecten en wetgeving passen volledig in het ‘pressure–state–response’ model FAVV heeft toegang tot informatie gegenereerd door de gewestelijke labo’s: o.a. evolutie bestrijdingsprogramma’s Bij de selectie van de indicatoren werd gekozen voor zeer algemene indicatoren die over de gehele populatie(s) gemeten worden. Geen indicatoren over evolutie van specifieke pathogenen. Niet weerhouden Is het logisch het voorafgaande jaartal te gebruiken, waarom niet meer trends over meerdere jaren bekijken ? In het model van de barometer werd gekozen om de toestand van een bepaald jaar te vergelijken ten opzichte van een voorgaand jaar. De reden hiervoor is dat de toestand van de voedselketen niet absoluut kan gemeten worden. Om de evolutie van de barometer weer te geven wordt het resultaat van jaar X vergeleken met een referentiejaar (2007).

Dierengezondheidsbarometer Indicatoren Meldingen: Ponderatie op basis van morbiditeit en mortaliteit Praktisch moeilijk uitvoerbaar; sterk afhankelijk van ziekte en bestrijdingsprogramma Niet weerhouden Rapporteringsgevoeligheid/meldingsbereidheid zou eveneens moeten worden geïntegreerd/gewogen (gedrag operator) Ponderatie op basis van gevoeligheid of meldingsbereidheid gaat voorbij aan de doelstelling van een indicator. Een indicator dient louter een bepaalde toestand weer te geven. Eventuele significante wijziging van de toestand ten opzichte van een voorgaand jaar kan dan vervolgens uitgelegd aan de hand van beïnvloedende factoren Abortus bij kleine herkauwers dient ook opgevolgd te worden Terechte opmerking: meldingen van abortus bij kleine herkauwers werden toegevoegd aan DGI6 Weerhouden

Dierengezondheidsbarometer Indicatoren Inspecties: Dierenwelzijn: dient behouden te blijven Delegatie van bevoegdheid naar gewesten maakt dat er momenteel geen goede gegevens beschikbaar zijn. Mocht dat in de toekomst wel zo zijn, kan deze indicator terug opgenomen worden. Niet weerhouden (voorlopig)

Dierengezondheidsbarometer Indicatoren Controle van producten: DGI8 (leverletsels bij varkens): registratie afgekeurde karkassen is betere indicator Terechte opmerking: registratie van volledig afgekeurde karkassen geeft een breder en algemener beeld van de dierengezondheid bij varkens Weerhouden DGI9 (AMR resistentie): waarom enkel E. coli? Beste manier van opvolgen AMR gebeurt in indicator bacteriën Niet weerhouden

Dierengezondheidsbarometer Indicatoren Dierengezondheid: Indicatoren ivm. sterfte: geven geen beeld van volledige productieketen Deze indicator meet inderdaad niet de dierengezondheid over de volledige productieketen, zoals ook het geval is voor nagenoeg alle indicatoren. De doelstelling van een indicator is om een indicatie te geven over een bepaalde toestand en geen volledige en allesomvattende meting na te streven. Niet weerhouden Sterfte is het eindpunt van een vergevorderd stadium van de ziekte; men zou zich bij voorkeur moeten baseren op andere criteria, zoals vruchtbaarheidsdata, melkproductie,... moeilijk om op een gecentraliseerde wijze aan deze gegevens te geraken. Bovendien bestaat het risico dat ze slechts informatie geven over een ‘betere’ subpopulatie (bedrijfsafhankelijke data). Diersoortevenwicht Mortaliteitsgegevens bleken in het verleden zeer nuttig DGI15 (gebruik van AB): daling verbeteren DGZ of beleid? Daling kan door beide. Onderzoek in ons omringende landen, waar er een sterke daling van het AB gebruik is gerealiseerd, heeft aangetoond dat een daling van het gebruik van AB geen of zeer beperkte negatieve gevolgen heeft op de diergezondheid.

Plantengezondheidsbarometer > Geen opmerking over de inhoud ontvangen