Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

Globaal geformuleerde examenprogramma’s vmbo Jacqueline Kerkhoffs Programmamanager beroepsonderwijs (vmbo en mbo) Henny Jacobs Senior.
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
SYSTEEM AARDE VWO.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De nieuwe syllabus scheikunde
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
‘Het nieuwe examenprogramma: ervaringen uit het klaslokaal’
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Maatschappijwetenschappen
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
havo wiskunde A Tom Eitjes
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Concept examenprogramma
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren doen Middelen : –Een didactische lijn en.
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Leerlingen Ervaring met maatschappijwetenschappen
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Hoofdconcepten en eindtermen
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Maatschappij Wetenschappen
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
POWL, Domeinspecifiek Leren
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Nieuw examenprogramma vwo maatschappijwetenschappen een feit
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
een PTA voor Maatschappijwetenschappen nieuwe programma
Ondernemersvaardigheden
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Pilot maatschappijwetenschappen
Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
MAW §1.3.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Product van TU Delft, SEC
Maatschappij wetenschappen
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Product van TU Delft, SEC
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Het Keuzevak maatschappijkunde
Transcript van de presentatie:

Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen Docentendag maatschappijleer 5 februari 2010 Lieke Meijs (l.meijs@slo.nl) Rob van Otterdijk

Indeling presentatie 2. Vragen en reacties 1. Rapport “Maatschappijwetenschappen Vernieuwd Examenprogramma” 2. Vragen en reacties 3. Pilot: wat moet beproefd worden?

Opdracht aan de vervolgcommissie Verband tussen contexten en domeinen verhelderen; Differentiatie tussen havo en vwo gestalte geven; Keuze maken voor de domeinen voor het schoolexamen en het centraal examen (vast!).

Uitgangspunten eerste commissie gehandhaafd keuze voor concept- contextbenadering; basis vanuit sociologie en politicologie; concepten hetzelfde, slecht kleine wijzigingen; karakteristiek van het vak: theoretisch, empirisch, maar wel met link naar maatschappijleer.

Wat is een domein? Domein = samenhangende beschrijving van een deel van een examenprogramma. Vanuit een thematische benadering in het vak, worden de domeinen Thema’s. Bijvoorbeeld domein F: Criminaliteit en rechtsstaat. Vanuit de concept- contextbenadering worden de domeinen brede terreinen, waarbinnen concepten op verschillende contexten kunnen worden toegepast Bijvoorbeeld domein D: Binding: Staat en samenleving (context Veiligheid op havo).

Wat is een context? Context = concreet maatschappelijke thema, problematiek of proces, waar de concepten op toegepast kunnen worden. Verschil tussen huidige thema’s en de contexten in het nieuwe examenprogramma maatschappijwetenschappen: - contexten zijn direct gelinkt aan de concepten. Dat levert andere eindtermen op. - contexten voor vwo zijn theoretischer en abstracter i.v.m. het aanscherpen van de verschillen havo en vwo.

Illustratie van dit verschil Thema massamedia (huidige havo programma C1-8): De kandidaat kan soorten massamedia vergelijken en uitleggen welke functies ze hebben voor mens en samenleving. Context Media bij Domein E Verandering: Maatschappelijke ontwikkelingen: De kandidaat kan de functies uitleggen en uitleggen hoe die veranderd zijn door maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in het medialandschap zelf.

Welke soorten concepten zijn er? Hoofdconcepten(vorming, verhouding, binding en verandering) Zij vormen de basis van ieder CE domein en verbinden sociologische en politicologische kernconcepten. Kernconcepten sociologische en politicologische begrippen die een nadere uitwerking zijn van de hoofdconcepten Contextspecifieke concepten begrippen om de specifieke aard van de context te begrijpen.

Voorbeeld van de 3 soorten concepten, bij havo domein E hoofdconcept verandering kernconcept sociologische kernconcepten: individualisering, modernisering e.a. politicologische kernconcepten: democratisering, globalisering e.a. Contextspecifieke concepten(context media) beeldvorming, selectieve perceptie e.a.

Drie hoofdverschillen tussen vwo en havo Andere contexten vwo: meer theoretische contexten die gaan over complexe maatschappelijke verschijnselen; voorbeeld: Wording van de westerse moderne samenleving. havo: meer toepassingsgerichte contexten die gaan over minder complexe verschijnselen; Voorbeeld:Samenlevingsvormen. Ander beheersingsniveau vwo: kernconcepten kunnen toepassen havo: kernconcepten kunnen herkennen en vergelijken Extra schoolexamen domein voor vwo Onderzoek waarbij de kernconcepten herkend moeten worden in informatie.

Andere vwo- dan havocontexten domeinen concepten havocontext vwo-context Cultuur en socialisatie vorming Samenlevings- vormen Religie Sociale verschillen verhouding Maatschappelijke verschillen Machtsverhou-dingen in de wereld Staat en samenleving binding Veiligheid Natievorming en de rol van de staat Maatschappelijke ontwikkelingen verandering Media De wording van de moderne westerse samenleving

Domeinen voor centraal examen en voor het schoolexamen Opdracht voor vaste domeinen voor centraal examen, noodzaakte tot 4 domeinen vanuit 4 hoofdconcepten; Keuze voor domeinen schoolexamens: mogelijkheden van schoolexamens benutten: ruimte voor de actualiteit. Domein F: Analyse van een sociale actualiteit ruimte voor actuele verkiezingen Domein G: Analyse van een politiek actualiteit Voorstel voor vernieuwde analysevragen vanuit hoofd- en kernconcepten.

Pilot voorstel NVLM aan Ministerie Onderzoeken of nieuw examenprogramma niet te moeilijk is met name voor havo en tè theoretisch voor vwo; Tijdpad van pilot: start van voorbereiding in 2010-2011 2011-2013 uitvoering havo- pilot (2013 eerste pilot examen havo) 2011-2014 uitvoering vwo- pilot (2014 eerste pilot examen vwo); Onderzoek naar realiseren concept- contextbenadering; Verhouding hoeveelheid stof centraal examen en schoolexamen; Verkennen van mogelijkheden gebruik informatieboekje.

Voorbeeld opzet pilot maatschappijwetenschappen in navolging economie 10 havo en 10 vwo scholen (combinatie mag) Schijfgroepen b.v. in drie regio’s gecentreerd rond lerarenopleidingen Voorscholing voor pilotdocenten en materiaalontwikkelaars