Bijeenkomsten vakdidactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Portfolio
Al doende leren training docenten
DALTON compleet?.
Informatie- avond groep 6
Symposium Differentiatie
Actieonderzoek instructietafel.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Lezen: doe het goed voor
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Vaco’s
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Differentiatie Hanneke Tuithof Roxanne Elt Wouter Meijer.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Differentiëren & klassenmanagement
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Differentiatie.
Virtual Reality in de les
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Paspoort griekse goden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Dide Breuer.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Curriculumontwerp AVO
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Schoolgroepbijeenkomst Differentiëren
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
taal speelt een rol in alle vakken
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Communicatie 7e les.
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Graphic novel: Friend or foe?
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Robuust (woordenschat)onderwijs
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomsten vakdidactiek Wat is vakdidactische kennis, positie vak geschiedenis, verhalen vertellen Formatieve en summatieve toetsing Historisch redeneren en taalgericht vakonderwijs Differentiatie en digitiek

Terugkijken op historisch redeneren

Differentiatie Hanneke Tuithof Met voorbeelden van Wouter Meijer Roxanne Elt

Doel van dit onderdeel Dat je enkele vormen en voorbeelden van differentiatie kent Dat je ideeën opdoet voor een vorm van differentiatie in je eindproduct Dat je vormen van differentiatie kunt verantwoorden

Definities Differentiatie: doelgericht inspelen op verschillen tussen leerlingen binnen een klassensituatie (interne differentiatie) Leeropbrengst proberen te optimaliseren gebaseerd op een selectie buiten de klas (externe differentiatie) Gebaseerd op differentieren kun je leren 2014

Definities Convergente differentiatie: het minimale lesdoel is hetzelfde en de les start en eindigt voor alle leerlingen hetzelfde Divergente differentiatie: doelen kunnen verschillend zijn per leerling, individuele leerwegen Gebaseerd op differentieren kun je leren 2014

Welke vormen van differentiatie ken je en hanteer je?

Soorten differentiatie Tempo Niveau Keuze mogelijkheden Instructie Beoordeling

Voorbereiding Zodra je een indruk hebt van het verschil in niveau, capaciteit, gedrag, etc. —> kun je leerlingen in groepen categoriseren Maak groepjes of tweetallen —> Vorm = leerlingen van hetzelfde ‘niveau’ Kleur = leerlingen van verschillend ‘niveau’

Steigers Je biedt mondeling of schriftelijk extra hulp aan voor leerlingen die moeite hebben met taal of het zelfstandig uitvoeren van een opdracht

VB1 / twee niveau’s voor de opdrachten Niveau van de bronnen is hetzelfde, wel visueel + tekst De opgaven bladen zijn gedifferentieerd (stoplicht kleuren): Basis Uitdagend Het is belangrijk te benadrukken dat het basisniveau geen ‘laag’ niveau is.

VB 2 twee vragen Bron 3: (…) Na het verlies van Nederlands-Brazilië in 1654, wordt het kleine eiland Curaçao de belangrijkste bestemming voor de Nederlandse slavenschepen. Het eiland was droog en dor, ongeschikt voor grootschalige plantagelandbouw. Er waren geen edelmetalen en de zoutpannen leverden geen hoge opbrengst op. (…) Curaçao was een droog en dor eiland. Waarom koos de WIC dit eiland om slaven naartoe te brengen? Waarom was Curaçao de ideale plek voor de WIC om slaven te leveren?

VB 3 verschil in vraagstelling Discussie! (basis) Welk land is volgens jou meer schuldig als we het hebben over slavenhandel: - Nederland, omdat ze de slaven van Afrika naar Amerika verscheepten. - Spanje, omdat ze de slaven kochten en op eigen plantages lieten werken. Geef 1 argument om je mening ondersteunen: Discussie! (uitdagend) - Nederland - Spanje Geef argumenten om je mening te ondersteunen:

Bespreek welke manieren van differentiatie bruikbaar zijn voor jou

Voorbeeld Vathorst

Hoe kun je een rubric inzetten bij differentiatie?

Conclusies?

Tips Geef leerlingen autonomie/zeggenschap over bijv. inhoud, vorm of werkwijze Aanbieden van keuzes en/of steigers is voor veel docenten een goeie start Bereid voor vanuit je doelen Een sterke instructie is essentieel en kan voor wie het nodig is uitgebreid worden met steigers en/of een verlengde instructie (bijvoorbeeld d.m.v. instructietafel) Geef sterkere leerlingen geen extra werk, maar ander werk (vervang een onderdeel i.p.v. een onderdeel toe te voegen) Durf de ruimte te nemen om aanpassingen te doen voor een individuele leerling (vb: schrap een element of geef ruimte voor een koppeling met actualiteit) M. Berben en M van Teeseling, Differentiëren is te leren CPS 2014 Filmpje van Jasper Rijpma voor collega’s https://www.youtube.com/watch?v=jNf2jGvHFJA

Digitiek Wat verstaan jullie onder digitiek of digitale didactiek?

Presenteer je digitale tool Welke? Waarom? Hoe te gebruiken? Tip?

Maak een voornemen

VMBO-conferentie Afspraken maken

Gammadidactiek 22 november