Bijeenkomsten vakdidactiek Wat is vakdidactische kennis, positie vak geschiedenis, verhalen vertellen Formatieve en summatieve toetsing Historisch redeneren en taalgericht vakonderwijs Differentiatie en digitiek
Terugkijken op historisch redeneren
Differentiatie Hanneke Tuithof Met voorbeelden van Wouter Meijer Roxanne Elt
Doel van dit onderdeel Dat je enkele vormen en voorbeelden van differentiatie kent Dat je ideeën opdoet voor een vorm van differentiatie in je eindproduct Dat je vormen van differentiatie kunt verantwoorden
Definities Differentiatie: doelgericht inspelen op verschillen tussen leerlingen binnen een klassensituatie (interne differentiatie) Leeropbrengst proberen te optimaliseren gebaseerd op een selectie buiten de klas (externe differentiatie) Gebaseerd op differentieren kun je leren 2014
Definities Convergente differentiatie: het minimale lesdoel is hetzelfde en de les start en eindigt voor alle leerlingen hetzelfde Divergente differentiatie: doelen kunnen verschillend zijn per leerling, individuele leerwegen Gebaseerd op differentieren kun je leren 2014
Welke vormen van differentiatie ken je en hanteer je?
Soorten differentiatie Tempo Niveau Keuze mogelijkheden Instructie Beoordeling
Voorbereiding Zodra je een indruk hebt van het verschil in niveau, capaciteit, gedrag, etc. —> kun je leerlingen in groepen categoriseren Maak groepjes of tweetallen —> Vorm = leerlingen van hetzelfde ‘niveau’ Kleur = leerlingen van verschillend ‘niveau’
Steigers Je biedt mondeling of schriftelijk extra hulp aan voor leerlingen die moeite hebben met taal of het zelfstandig uitvoeren van een opdracht
VB1 / twee niveau’s voor de opdrachten Niveau van de bronnen is hetzelfde, wel visueel + tekst De opgaven bladen zijn gedifferentieerd (stoplicht kleuren): Basis Uitdagend Het is belangrijk te benadrukken dat het basisniveau geen ‘laag’ niveau is.
VB 2 twee vragen Bron 3: (…) Na het verlies van Nederlands-Brazilië in 1654, wordt het kleine eiland Curaçao de belangrijkste bestemming voor de Nederlandse slavenschepen. Het eiland was droog en dor, ongeschikt voor grootschalige plantagelandbouw. Er waren geen edelmetalen en de zoutpannen leverden geen hoge opbrengst op. (…) Curaçao was een droog en dor eiland. Waarom koos de WIC dit eiland om slaven naartoe te brengen? Waarom was Curaçao de ideale plek voor de WIC om slaven te leveren?
VB 3 verschil in vraagstelling Discussie! (basis) Welk land is volgens jou meer schuldig als we het hebben over slavenhandel: - Nederland, omdat ze de slaven van Afrika naar Amerika verscheepten. - Spanje, omdat ze de slaven kochten en op eigen plantages lieten werken. Geef 1 argument om je mening ondersteunen: Discussie! (uitdagend) - Nederland - Spanje Geef argumenten om je mening te ondersteunen:
Bespreek welke manieren van differentiatie bruikbaar zijn voor jou
Voorbeeld Vathorst
Hoe kun je een rubric inzetten bij differentiatie?
Conclusies?
Tips Geef leerlingen autonomie/zeggenschap over bijv. inhoud, vorm of werkwijze Aanbieden van keuzes en/of steigers is voor veel docenten een goeie start Bereid voor vanuit je doelen Een sterke instructie is essentieel en kan voor wie het nodig is uitgebreid worden met steigers en/of een verlengde instructie (bijvoorbeeld d.m.v. instructietafel) Geef sterkere leerlingen geen extra werk, maar ander werk (vervang een onderdeel i.p.v. een onderdeel toe te voegen) Durf de ruimte te nemen om aanpassingen te doen voor een individuele leerling (vb: schrap een element of geef ruimte voor een koppeling met actualiteit) M. Berben en M van Teeseling, Differentiëren is te leren CPS 2014 Filmpje van Jasper Rijpma voor collega’s https://www.youtube.com/watch?v=jNf2jGvHFJA
Digitiek Wat verstaan jullie onder digitiek of digitale didactiek?
Presenteer je digitale tool Welke? Waarom? Hoe te gebruiken? Tip?
Maak een voornemen
VMBO-conferentie Afspraken maken
Gammadidactiek 22 november