23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Vandaag hebben we een ander soort les dan normaal.
Het doen van onderzoek in klas 4
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
V1 stage - Blok 4.
Vernieuwing verzorging
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Pemprl.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Reflecteren.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Welkom! Informatieve ouderavond mavo 4 11 januari 2016.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Portfoliobegeleiding
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Informatieve ouderavond mavo 4 11 januari 2016
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kiezen voor keuzedelen
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Agressie op de werkvloer
16 november 2017 Centrale Start wpl1 RijnIJssel, Veluwestraat, Arnhem
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Portfolio, Logboek en Casus
startbijeenkomst s4s instellingsprojecten 1 november 2018
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
ADL Les 1.
Procedures aan begin van het jaar
En professioneel handelen
Transcript van de presentatie:

23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede

Programma 15.00 – 15.05 uur Ontvangst/regulatie 15.05 – 15.15 uur Doelstelling les + uitwisseling ervaringen 15.15 – 15.25 uur Vragen 15.25 – 15.40 uur Inventarisatie observatieopdracht 15.40 – 15.55 uur Pauze 15.55 – 16.10 uur Uitleg dossier Leertaak Oriëntatie op het beroep 16.10 – 16.25 uur Reflectiemodellen 16.25 – 16.40 uur Uitleg leeractiviteit reflectie 16.45 – 16.50 uur Check 16.50 – 17.00 uur Afsluiting

Doelstellingen Terugblik observatieopdracht Dossier Leertaak Oriëntatie op het Beroep Leeractiviteit Reflectie 1 Reflectiemodellen

Observatieopdracht Maak op een A4 blad twee kolommen. Schrijf in de eerste kolom zoveel mogelijk activiteiten van de leraar. Wat doet hij of zij allemaal tijdens de les. Schrijf in de tweede kolom zoveel mogelijk activiteiten van de studenten.

Observatieopdracht Activiteiten Docent Activiteiten studenten

Dossier Leertaak Oriëntatie op het beroep staat in het teken van verschillende activiteiten die studenten moeten ondernemen waardoor ze gestructureerd bezig zijn om de verschillende facetten van het beroep te ontdekken. bestaat uit 4 leeractiviteiten die samen een dossier vormen

Vier Leeractiviteiten deel A twee verplichte leeractiviteiten op onderwerp: Reflectie en Instructie (DI) deel B twee vrij in te vullen leeractiviteiten door opleidingsteam en studenten

Beroepshouding: belangrijk onderdeel Feedback op nakomen van afspraken, op tijd komen, fatsoensnormen hanteren, respectvolle communicatie en professioneel handelen.

Overzichtslijst Leeractiviteiten Dossier Taak Beoordeling Toelichting beoordeling Leeractiviteit 1: Reflectie   Leeractiviteit 2: Instructie (DI) Leeractiviteit 3: vul titel in ( i.o.m.. opleidingsteam) Leeractiviteit 4: vul titel in (i.o.m. opleidingsteam) Totaal

Waarom Reflectie? Stilstaan bij positieve en negatieve ervaringen Inzicht in je handelen, gedachten en werkzaamheden door methodische en systematische reflectie (11.4.1 Handboek) Visie op eigen lesgeven en onderwijssituaties PCDA-cyclus (zie spiraalmodel)

Waarom Reflectie? Stilstaan bij positieve en negatieve ervaringen Inzicht in je handelen, gedachten en werkzaamheden door methodische en systematische reflectie (11.4.1 Handboek) Visie op eigen lesgeven en onderwijssituaties PDCA-cyclus (zie spiraalmodel)

Spiraalmodel voor reflectie

Hulpvragen bij spiraalmodel reflectie

ABCD-reflectiemodel Wat is er gebeurd? Aanleiding Wat was daaraan Belangrijk voor mij? Welke Conclusie trok ik daaruit over hoe te handelen? Deed ik dat ook werkelijk of deed ik iets anders? Welk Effect had datgene wat ik deed? F: Ben ik tevreden over hoe ik heb gehandeld? Klopt mijn analyse wel? Wat had ik anders kunnen doen?

Uimodel Korthagen (Handboek 11.4.2) bv. analytisch vermogen, daadkracht, geduld, empathie, flexibiliteit, humor, hulpvaardigheid etc.

Leeractiviteit 1 (periode 2,3): Logboek Elke week 1 leesbaar logboekverslag over waarbij naar beide dagen teruggekeken wordt.. Je logboek heb je altijd bij je en je neemt de groeiende verzameling logboeken mee naar de weekafsluitingen Iedere week laat je de WPB-er een je logboekverslag paraferen. Deze getekende exemplaren zul je als bijlage toe moeten voegen aan je uiteindelijke LWT-verslag.

Leeractiviteit 1 (periode 2): Logboek (vervolg) Wanneer je een situatie bent tegengekomen en hebt beschreven waar je dieper op in wilt gaan, stel je een ABC(D)-tje op. Doe dit gedurende periode 2 tenminste 5 keer, en eveneens in periode 3. (een andere vorm van reflectie is ook toegestaan)

Inleveren Leeractiviteit 1 (per. 2) Inleveren uiterlijk vrijdag 18 januari 2018 (week 2.8) Herkansing uiterlijk vrijdag 23 maart 2018 (week 3.6)

Inleveren Leeractiviteit 1 (per. 3) Inleveren uiterlijk vrijdag 30 maart 2018 (week 3. 7) Herkansing uiterlijk vrijdag 20 april 2018 (week 3.10)

ABCD-opdracht (volgende week) Kies een situatie die je tegenkomen bent tijdens je stage bij RIJ of privé Reflecteer hierop m.b.v. het ABCD-reflectiemodel.

Vragen + Afsluiting