23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede
Programma 15.00 – 15.05 uur Ontvangst/regulatie 15.05 – 15.15 uur Doelstelling les + uitwisseling ervaringen 15.15 – 15.25 uur Vragen 15.25 – 15.40 uur Inventarisatie observatieopdracht 15.40 – 15.55 uur Pauze 15.55 – 16.10 uur Uitleg dossier Leertaak Oriëntatie op het beroep 16.10 – 16.25 uur Reflectiemodellen 16.25 – 16.40 uur Uitleg leeractiviteit reflectie 16.45 – 16.50 uur Check 16.50 – 17.00 uur Afsluiting
Doelstellingen Terugblik observatieopdracht Dossier Leertaak Oriëntatie op het Beroep Leeractiviteit Reflectie 1 Reflectiemodellen
Observatieopdracht Maak op een A4 blad twee kolommen. Schrijf in de eerste kolom zoveel mogelijk activiteiten van de leraar. Wat doet hij of zij allemaal tijdens de les. Schrijf in de tweede kolom zoveel mogelijk activiteiten van de studenten.
Observatieopdracht Activiteiten Docent Activiteiten studenten
Dossier Leertaak Oriëntatie op het beroep staat in het teken van verschillende activiteiten die studenten moeten ondernemen waardoor ze gestructureerd bezig zijn om de verschillende facetten van het beroep te ontdekken. bestaat uit 4 leeractiviteiten die samen een dossier vormen
Vier Leeractiviteiten deel A twee verplichte leeractiviteiten op onderwerp: Reflectie en Instructie (DI) deel B twee vrij in te vullen leeractiviteiten door opleidingsteam en studenten
Beroepshouding: belangrijk onderdeel Feedback op nakomen van afspraken, op tijd komen, fatsoensnormen hanteren, respectvolle communicatie en professioneel handelen.
Overzichtslijst Leeractiviteiten Dossier Taak Beoordeling Toelichting beoordeling Leeractiviteit 1: Reflectie Leeractiviteit 2: Instructie (DI) Leeractiviteit 3: vul titel in ( i.o.m.. opleidingsteam) Leeractiviteit 4: vul titel in (i.o.m. opleidingsteam) Totaal
Waarom Reflectie? Stilstaan bij positieve en negatieve ervaringen Inzicht in je handelen, gedachten en werkzaamheden door methodische en systematische reflectie (11.4.1 Handboek) Visie op eigen lesgeven en onderwijssituaties PCDA-cyclus (zie spiraalmodel)
Waarom Reflectie? Stilstaan bij positieve en negatieve ervaringen Inzicht in je handelen, gedachten en werkzaamheden door methodische en systematische reflectie (11.4.1 Handboek) Visie op eigen lesgeven en onderwijssituaties PDCA-cyclus (zie spiraalmodel)
Spiraalmodel voor reflectie
Hulpvragen bij spiraalmodel reflectie
ABCD-reflectiemodel Wat is er gebeurd? Aanleiding Wat was daaraan Belangrijk voor mij? Welke Conclusie trok ik daaruit over hoe te handelen? Deed ik dat ook werkelijk of deed ik iets anders? Welk Effect had datgene wat ik deed? F: Ben ik tevreden over hoe ik heb gehandeld? Klopt mijn analyse wel? Wat had ik anders kunnen doen?
Uimodel Korthagen (Handboek 11.4.2) bv. analytisch vermogen, daadkracht, geduld, empathie, flexibiliteit, humor, hulpvaardigheid etc.
Leeractiviteit 1 (periode 2,3): Logboek Elke week 1 leesbaar logboekverslag over waarbij naar beide dagen teruggekeken wordt.. Je logboek heb je altijd bij je en je neemt de groeiende verzameling logboeken mee naar de weekafsluitingen Iedere week laat je de WPB-er een je logboekverslag paraferen. Deze getekende exemplaren zul je als bijlage toe moeten voegen aan je uiteindelijke LWT-verslag.
Leeractiviteit 1 (periode 2): Logboek (vervolg) Wanneer je een situatie bent tegengekomen en hebt beschreven waar je dieper op in wilt gaan, stel je een ABC(D)-tje op. Doe dit gedurende periode 2 tenminste 5 keer, en eveneens in periode 3. (een andere vorm van reflectie is ook toegestaan)
Inleveren Leeractiviteit 1 (per. 2) Inleveren uiterlijk vrijdag 18 januari 2018 (week 2.8) Herkansing uiterlijk vrijdag 23 maart 2018 (week 3.6)
Inleveren Leeractiviteit 1 (per. 3) Inleveren uiterlijk vrijdag 30 maart 2018 (week 3. 7) Herkansing uiterlijk vrijdag 20 april 2018 (week 3.10)
ABCD-opdracht (volgende week) Kies een situatie die je tegenkomen bent tijdens je stage bij RIJ of privé Reflecteer hierop m.b.v. het ABCD-reflectiemodel.
Vragen + Afsluiting