Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Verwonderen & Ontdekken
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
V1 stage - Blok 4.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Project Proceshuis Road show
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Welkom.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie en begeleiding
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Bijeenkomst September 2015
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Mondzorg - persoonsgericht
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
TITEL.
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Naam: Rafaël Klas: MH2A Datum: Stagebegeleider:
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
welkom op onze Koffieochtend Plagen & Pesten
Werksessie minoren pedagogiek VU
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Programma intervisie 2 Terugblik intervisie 1 Uitwisseling reeds ondernomen (kleine) acties Door welke ‘bril’ kijk ik? Wie ben ik als stagebegeleider?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Jij als werkplekbegeleider!
Masterclass voor lerarenopleiders
Intervisie.
Jij als werkplekbegeleider!
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Introductie intervisie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Richting geven aan Teamontwikkeling
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Workshop duikcomputers
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Taallab 3.0 Online geletterdheid
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals Tip: korte kennismaking

Programma intervisie 1 Kennismaking en kadering ‘Eye Opener’ Universal Design for Learning (UDL) door SIHO Verwerking UDL-kader via zelfreflectie en uitwisseling i.s.m. SIHO Afronding: ‘in de lift’ 29-12-2018

Kadering ‘Eye Opener’

Begeleide intervisie 5 bijeenkomsten gespreid over 1 jaar 6 lerarenopleiders die stages begeleiden Concrete praktijksituatie Samenwerkingsrelatie (stagebegeleider-student) Procesbegeleiding Leren van elkaar - Komen tot zelfreflectie - Krijgen van feedback - Ontdekken van blinde vlekken 29-12-2018

Voorwaarden begeleide intervisie Input van de groep Veilige (leer)omgeving Anonimiteit in verslaggeving  CO-CREATIE 29-12-2018

Begeleiden van groepswerk Visie op diversiteit Hoe leer je graag? ‘stelen met je ogen’ experimenteren en proberen uit boeken samen of alleen … Hoe geef je graag les? Veel vertellen Met videomateriaal Met gastsprekers Begeleiden van groepswerk … 29-12-2018

Diversiteit Ruime invulling Normaal Verrijking Aan de schoolpoort... Fragment van Willy’s en Marjetten (Woestijnvis, 2006): ‘het schooltje’ http://www.youtube.com/watch?v=lOM6Y_Xiz9w (3’14) Bronnen: http://www.diversiteitactie.be/diversiteit/visie-op-diversiteit De Schauwer, E. , Vandekinderen, C., & Van de Putte, I. (2011). Voorbij de vraagtekens ?!: perspectief van leraren op inclusief onderwijs. Antwerpen: Garant. Aan de schoolpoort... 29-12-2018

Tegemoet komen aan diversiteit bij studenten Voorwaarde voor optimaal leerproces … Ook in stage!   29-12-2018

Laat het zien!

Photovoice-methode “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden” “maar om te weten welke woorden dit precies zijn, dient wel te worden gepraat.” (Vanderveen, 2008) Werkvorm: Photovoice-methode Waar zie je de diversiteit van de studenten binnen jouw stagebegeleiding? Waar zie jij, door jouw ‘bril’, diversiteit? We focussen op hoe je diversiteit ZIET! Nog niet op hoe we er mee OMGAAN.   Om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij jouw eigen referentiekader en dat van de jouw opleiding en jouw opleidingsinstelling, kiezen we ervoor om bij aanvang van het begeleide intervisietraject kennis te maken met de lerarenopleiders en hun professionele context aan de hand van de photovoice-methode. Aan de hand van de ingebrachte beelden kan men de eigen leefwereld, de eigen ervaringen met diversiteit binnen stagebegeleiding inbrengen en kan je jouw context verder toelichten. Op basis daarvan kunnen we verder met elkaar in dialoog gaan. Aan de hand van de foto’s kan je als het ware door de ogen van de ander zien hoe zij diversiteit binnen stagebegeleiding ervaren. Beelden hebben een bijzondere meerwaarde ten aanzien van woorden. Het is een zeer toegankelijk manier om de praktijk in kaart te brengen en bespreekbaar te maken. 29-12-2018

Waar zie je de diversiteit van de studenten binnen jouw stagebegeleiding?  Tip: Hier kunnen de ingebrachte foto’s van de deelnemers ingevoegd worden. 29-12-2018

Universal Design for Learning (UDL) door SIHO Zie PP SIHO i.v.m. UDL

Afronding

In de lift… Wat vertel je morgen aan een collega over wat je hoorde / dacht / deed / … vandaag? Bron afbeelding: nl.freepik.com Werkvorm: ‘elevator pitch’ Stel dat je morgen in de lift staat met een collega… Hoe klinkt je ‘verkoopspraatje’ i.v.m. Eye Opener? 29-12-2018

Vraag: Wat wil je uitproberen in je eigen stagebegeleiding? Uitspraak van Robin Sharma Afbeelding: www.daniel-wong.com Vraag: Wat wil je uitproberen in je eigen stagebegeleiding? Motto: klein beginnen is OK! 29-12-2018