Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Een reis naar Licht”.
Gemaakt door Praktijk Houvast
Respectvolle bejegening
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Lotgenotencontact.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Ontwikkelingstraject kinderen
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
hoe autismevriendelijk ben ik
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Welkom op onze thema-avond
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Mindfulness.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ethiek.
Doel en taak van de hulpverlening
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Methodiek: Plancyclus
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Interculturele klassen, ouders en buurten
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Autoritair vs autoritatief
Onderhandelen: een kunst apart
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Onderwijzen is opvoeden
Alliantie GenderDiversiteit
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Opvoeden met grenzen Titel van het boek: Opvoeden met grenzen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Training Critical Friend
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID Irma Pas P2E – Dhr. Kraaij

Uitgeverij Boom, Amsterdam 2006 Hans Janssen Uitgeverij Boom, Amsterdam 2006

Onderwerp Verschillende opvoedingsstijlen Autoritaire ‘laat-maar-waaien’ Democratische Iedereen bepaalt zijn eigen grenzen, 3 soorten Grenzen met het oog op de veiligheid Grenzen die samenhangen met de behoeften van de ouders Grenzen die samenhangen met de waarden

Oorzaken van gedragsproblematiek Onduidelijke communicatie van de ouders Spanningen tussen ouders De uniciteit van kinderen Een hersenbeschadiging De positie van het kind in het gezin Kinderen helpen door: Echtheid Acceptatie inleving

thematiek ‘Toch denk ik dat er één factor, één oorzaak is aan te wijzen die in alle opvoedculturen in onze samenleving verantwoordelijk kan worden gesteld voor een groot aantal problemen. De ene boosdoener heet onduidelijkheid’

Beoordeling Gevolgen (on)duidelijkheid Voorbeelden Meerdere opties Gaat leven

Visie schrijver Pedagoog Klein houden vs. Veilig ‘nest’ Ouders van invloed op het gedrag van het kind

Citaat 1 ´Kinderen hebben zelden de behoefte om hun ouders het leven zuur te maken, of om hun ouders tegen zich in het harnas te jaren. Ze hebben er juist alle belang bij om de genegenheid van hun ouders te behouden. Het leven is voor hen, zeker voor kleine kinderen, in veel opzichten nog zo ingewikkeld, zo onduidelijk en zo bedreigend, dat ze dringend behoefte hebben aan veiligheid en zekerheid. En wie kan hun die beter bieden dan hun ouders? Ouders die hun kinderen duidelijke regels en grenzen voorhouden en daar zeker en consequent mee omgaan, laten daarmee dus eigenlijk merken dat zij van hun kind houden.’

Citaat 2 ‘Thomas Gordon, de Amerikaanse psychoog die we al eerder noemden, gaat in zijn boeken en oudercursussen uit van enkele zeer fundamentele overtuigingen. Het zijn principes die ook bruikbaar zijn als een soort meetlat, om na te gaan of een manier van grenzen stellen goed of niet goed is. Gordon stelt onder andere: Ouders zijn belangrijk: ouders hebben het recht om op te komen voor hun eigen behoefte, waarden en overtuigingen; zij hoeven zichzelf niet weg te cijferen of op te offeren voor hun kinderen. Als zij dat nodig vinden, hebben ze het volste recht om voor zichzelf op te komen. Kinderen zijn belangrijk: ook kinderen hebben hun behoeften, waarden en overtuigingen, en zij hebben ook het recht dat daarnaar geluisterd wordt en dat er, als het even kan, ook echt rekening mee wordt gehouden. De relatie tussen ouders en kinderen is belangrijk: een goede relatie tussen ouders en kinderen is in beider belang. Ouders voelen zich prettigere als zij een goed contact hebben met hun kind, en kinderen gedijen beter en hebben uitzicht op een betere toekomst wanneer zij een goede relatie met hun ouders hebben. van een slechte relatie hebben beiden last, kinderen kunnen er zelfs een leven lang last van hebben. Eigenlijk zijn deze uitgangspunten of overtuigingen samen te vatten in één woord: respect. Respect voor jezelf: ouders die met zich laten sollen of die kinderen de kans geven om over hen heen te lopen, tonen weinig respect voor zichzelf. Respect ook voor het kind: hoe klein en lastig het misschien soms ook is, het is een individu, een mens met eigen gevoelens, gedachten en behoeften die gerespecteerd mogen worden. En ten slotte: respect voor de unieke band die ouders en kinderen met elkaar kunnen hebben en die zo gemakkelijk kan ‘breken’ door onbedoelde uitspraken, onbegrip, onduidelijk communicatie, wrok of machtsgebruik.’

Verrijking Hoofdstuk 1 Hoofstuk 3 Hoofstuk 4 Belang van duidelijkheid Handvaten duidelijke regels stellen Hoofstuk 4 Hulp bij gedragsproblematiek