Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID Irma Pas P2E – Dhr. Kraaij
Uitgeverij Boom, Amsterdam 2006 Hans Janssen Uitgeverij Boom, Amsterdam 2006
Onderwerp Verschillende opvoedingsstijlen Autoritaire ‘laat-maar-waaien’ Democratische Iedereen bepaalt zijn eigen grenzen, 3 soorten Grenzen met het oog op de veiligheid Grenzen die samenhangen met de behoeften van de ouders Grenzen die samenhangen met de waarden
Oorzaken van gedragsproblematiek Onduidelijke communicatie van de ouders Spanningen tussen ouders De uniciteit van kinderen Een hersenbeschadiging De positie van het kind in het gezin Kinderen helpen door: Echtheid Acceptatie inleving
thematiek ‘Toch denk ik dat er één factor, één oorzaak is aan te wijzen die in alle opvoedculturen in onze samenleving verantwoordelijk kan worden gesteld voor een groot aantal problemen. De ene boosdoener heet onduidelijkheid’
Beoordeling Gevolgen (on)duidelijkheid Voorbeelden Meerdere opties Gaat leven
Visie schrijver Pedagoog Klein houden vs. Veilig ‘nest’ Ouders van invloed op het gedrag van het kind
Citaat 1 ´Kinderen hebben zelden de behoefte om hun ouders het leven zuur te maken, of om hun ouders tegen zich in het harnas te jaren. Ze hebben er juist alle belang bij om de genegenheid van hun ouders te behouden. Het leven is voor hen, zeker voor kleine kinderen, in veel opzichten nog zo ingewikkeld, zo onduidelijk en zo bedreigend, dat ze dringend behoefte hebben aan veiligheid en zekerheid. En wie kan hun die beter bieden dan hun ouders? Ouders die hun kinderen duidelijke regels en grenzen voorhouden en daar zeker en consequent mee omgaan, laten daarmee dus eigenlijk merken dat zij van hun kind houden.’
Citaat 2 ‘Thomas Gordon, de Amerikaanse psychoog die we al eerder noemden, gaat in zijn boeken en oudercursussen uit van enkele zeer fundamentele overtuigingen. Het zijn principes die ook bruikbaar zijn als een soort meetlat, om na te gaan of een manier van grenzen stellen goed of niet goed is. Gordon stelt onder andere: Ouders zijn belangrijk: ouders hebben het recht om op te komen voor hun eigen behoefte, waarden en overtuigingen; zij hoeven zichzelf niet weg te cijferen of op te offeren voor hun kinderen. Als zij dat nodig vinden, hebben ze het volste recht om voor zichzelf op te komen. Kinderen zijn belangrijk: ook kinderen hebben hun behoeften, waarden en overtuigingen, en zij hebben ook het recht dat daarnaar geluisterd wordt en dat er, als het even kan, ook echt rekening mee wordt gehouden. De relatie tussen ouders en kinderen is belangrijk: een goede relatie tussen ouders en kinderen is in beider belang. Ouders voelen zich prettigere als zij een goed contact hebben met hun kind, en kinderen gedijen beter en hebben uitzicht op een betere toekomst wanneer zij een goede relatie met hun ouders hebben. van een slechte relatie hebben beiden last, kinderen kunnen er zelfs een leven lang last van hebben. Eigenlijk zijn deze uitgangspunten of overtuigingen samen te vatten in één woord: respect. Respect voor jezelf: ouders die met zich laten sollen of die kinderen de kans geven om over hen heen te lopen, tonen weinig respect voor zichzelf. Respect ook voor het kind: hoe klein en lastig het misschien soms ook is, het is een individu, een mens met eigen gevoelens, gedachten en behoeften die gerespecteerd mogen worden. En ten slotte: respect voor de unieke band die ouders en kinderen met elkaar kunnen hebben en die zo gemakkelijk kan ‘breken’ door onbedoelde uitspraken, onbegrip, onduidelijk communicatie, wrok of machtsgebruik.’
Verrijking Hoofdstuk 1 Hoofstuk 3 Hoofstuk 4 Belang van duidelijkheid Handvaten duidelijke regels stellen Hoofstuk 4 Hulp bij gedragsproblematiek