Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school? Onderwijszorgcentrum Marieke Westhuis, Naima Rahmouni Robert Booy
Casus 1 Meisje (15) is als kind misbruikt door oppas. Ze heeft dat nog nooit aan iemand vertelt. Worstelt enorm met dit trauma. Thuis voelt ze zich onveilig door wisselende partners moeder Ze loopt op school vast. Haar cijfers gaan achteruit en ze is brutaal in de klas. Gesprekken met hulpverlener op school en ingezin voorkomen verdere schooluitval
Casus 2 Jongen (16) heeft reeds MDFT gehad. Bepaalt veel in huis en het loopt dusdanig dat MST nog ingezet is sinds een half jaar. Op school bepaalt hij veel, en wordt zelfs opgehaald door moeder als het hem op school niet bevalt. Moeder wil geen intensieve zorg thuis Combinatie van zorg op locatie en onderwijs op maat. Werken aan terugkeer naar school. Plaatsing op OnderwijsZorgCentrum.
Passend verbinden Veranderingen: passend onderwijs en transitie jeugdzorg Samenwerking tussen Timon en Beukenrode Onderwijs - Focus - start Onderwijs-Zorg Centrum (OZC) Interdisciplinaire samenwerking tussen onderwijs, jeugdzorg, GGZ en verslavingszorg
Visie Onderwijs-Zorg centrum Doelstelling: voorkomen van voortijdig schoolverlaten en langdurig thuiszitten en verbeteren van opvoedsituatie door totaalaanpak van ondersteuning van jongeren, de school en hun gezinnen. Doelgroep: jongeren in de leeftijd van 12-20 jaar met gecombineerde hulpvraag op het gebied van onderwijs en jeugdzorg.
Visie Onderwijs-Zorg centrum Onderwijs-Zorg arrangementen op maat: Het houden van de leerlingen op de school van herkomst en ter plekke ondersteuning bieden. Het bieden van intensieve begeleiding en ondersteuning op de locatie van het OZC. Het terug of door-leiden van de jongere van het OZC naar: a. De school van herkomst b. Passend Voortgezet (speciaal) onderwijs
van Aanmelding tot Uitstroom – OZC Via TIMON Via Scholen Via Beukenrode Onderwijs Commissie OZC IB Beukenrode Onderwijs BC Timon Orthopedagoog Beunkenrode O Zorg: Beschikking Dagbehandeling Onderwijs: factuur op grond van arrangement of TLV Arrangement op maat Zorg: Beschikking Gezingsbegeleiding MODULE A OZC –A Arrangement op de school van herkomst MODULE B – OZC Odijk Fase 1 evaluatie Fase 2 evaluatie Fase 3 evaluatie OZC –Z Uitstroom Mentor OZC ITB ‘ er BC Timon IB B.O. School van herkomst Nieuwe V(S)O Beukenrode Onderwijs
In gesprek…. Welke ervaring heeft u met deze doelgroep? Welke vragen roept dat bij u op? Welke knelpunten zien jullie ontstaan? Hoe is zorg op dit moment vorm gegeven op uw school? Wat is het beleid en de zorg rondom thuiszitters? In welke behoefte voorziet dit OZC ?