Van zorgen voor naar zorgen dat…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Hogere denkvaardigheden
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Competentiecatalogus Mechatronica
Kracht, onafhankelijkheid en eigen regie. Het grijze gevaar.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Ik wil niet dat een mantelzorger / vrijwilliger helpt met ADL taken zoals wassen en aankleden. Laat ze maar leuke dingen doen met de bewoners!
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Transdisciplinaire projecten
ARTRA. Vandaag werken aan morgen. Anouk van Helmond, Accountmanager Werk-event 2 juni 2010.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Organisatie(s) van betekenis
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Korte introductie tot het principe
Een project van de Korengroep
moderniseren van het curriculum.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
“Wij zijn daar waar onze klant wil slagen” DE REIS NAAR HERSTEL Actieplan GGZ Noord-Holland-Noord naar 30% meer herstel Marijke van Putten 9 juni 2016.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
STMR Professionals kunnen delen van mantelzorg overnemen (respijtzorg) Kwart van de mantelzorgers is overbelast Inschakelen vrijwilligers gebeurt door.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Invoering Vennootschapsbelasting. Inhoud VPB in persperctief Raamwerk van de wet Regionaal PVA met lokale verantwoordelijkheid Waar staan we nu.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Resultaatgericht Samenwerken
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Succesvol implementeren in de zorg
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Ouders en school samen Maart 2016
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Werkgevers wendbaar aan de slag
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De Mantel-Zorgacademie
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Van zorgen voor naar zorgen dat… Competenties voor medewerkers niveau 2 – 4 in de wijkverpleegkundige zorg thuis

Project met subsidie van VWS uitgevoerd door BTN, Organisatie 21 en Interzorg Opdracht: Stel een Op maat gesneden curriculum (leerplan) op als fundament voor de VVT-medewerkers in de wijkteams waarmee zij invulling kunnen geven aan hun nieuwe rol en kunnen werken vanuit het principe “van zorg voor naar zorgen dat” Dit moet leiden tot een begin van de ontwikkeling van integrale functies in de Zvw Doelstelling van dit project is de ontwikkeling van generieke en specialistische competenties

Het curriculum Het curriculum beschrijft de competenties waarover medewerkers in de zorg thuis anno 2016 zouden moeten beschikken. De competenties zijn opgebouwd uit een algemene omschrijving en vervolgens uitgewerkt op kennis en gedrag (eindtermen). Ze vormen het uitgangspunt voor de inrichting van de modules. Iedere module start met een inleiding voor de deelnemer en een voorbereidende vraag of opdracht. De modules zijn ontwikkeld op basis van een mix van blended learning2. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van bestaande E-learning programma’s.

De Modules Wet- en regelgeving (Module 1) Samenwerken in het sociaal netwerk met vrijwilligers (Module 2) Samenwerken met naasten en mantelzorgers (Module 3) Zelfmanagement en eigen regie (Module 4) Professionele verantwoordelijkheid nemen (tenzij medewerkers hier in een eerder stadium al in geschoold zijn) (Module 5) Samenwerken in het team (tenzij het team hierin al eerder geschoold is) (Module 6)

Module 1 nader bekeken om een indruk te krijgen van de opzet en gebruikte methode(s) C:\Users\art\OneDrive\Documents\Eindrapport Van zorgen voor naar zorgen dat_publicatie.pdf

Vragen aan de groep Is het herkenbaar dat niveaus 2 t/m 4 onvoldoende competenties en vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen die nodig zijn om integraal te kunnen werken in wijkteams vanuit de kanteling gedachte? Wordt de mening gedeeld dat het bijbrengen van nieuwe competenties en vaardigheden bijdraagt aan betere en efficiëntere zorgverlening? Wat wordt gemist, welke andere ideeën dragen bij aan beter toegeruste medewerkers niveau 2 t/m 4? Hoe ziet u de implementatie voor zich? Wat moet er geburen om dit in de praktijk te brengen? Waar ziet obstakels?

Verdere aanpak door BTN Toelichting door Maarten op mogelijke vervolgstappen geïnitieerd door BTN.