Van zorgen voor naar zorgen dat… Competenties voor medewerkers niveau 2 – 4 in de wijkverpleegkundige zorg thuis
Project met subsidie van VWS uitgevoerd door BTN, Organisatie 21 en Interzorg Opdracht: Stel een Op maat gesneden curriculum (leerplan) op als fundament voor de VVT-medewerkers in de wijkteams waarmee zij invulling kunnen geven aan hun nieuwe rol en kunnen werken vanuit het principe “van zorg voor naar zorgen dat” Dit moet leiden tot een begin van de ontwikkeling van integrale functies in de Zvw Doelstelling van dit project is de ontwikkeling van generieke en specialistische competenties
Het curriculum Het curriculum beschrijft de competenties waarover medewerkers in de zorg thuis anno 2016 zouden moeten beschikken. De competenties zijn opgebouwd uit een algemene omschrijving en vervolgens uitgewerkt op kennis en gedrag (eindtermen). Ze vormen het uitgangspunt voor de inrichting van de modules. Iedere module start met een inleiding voor de deelnemer en een voorbereidende vraag of opdracht. De modules zijn ontwikkeld op basis van een mix van blended learning2. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van bestaande E-learning programma’s.
De Modules Wet- en regelgeving (Module 1) Samenwerken in het sociaal netwerk met vrijwilligers (Module 2) Samenwerken met naasten en mantelzorgers (Module 3) Zelfmanagement en eigen regie (Module 4) Professionele verantwoordelijkheid nemen (tenzij medewerkers hier in een eerder stadium al in geschoold zijn) (Module 5) Samenwerken in het team (tenzij het team hierin al eerder geschoold is) (Module 6)
Module 1 nader bekeken om een indruk te krijgen van de opzet en gebruikte methode(s) C:\Users\art\OneDrive\Documents\Eindrapport Van zorgen voor naar zorgen dat_publicatie.pdf
Vragen aan de groep Is het herkenbaar dat niveaus 2 t/m 4 onvoldoende competenties en vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen die nodig zijn om integraal te kunnen werken in wijkteams vanuit de kanteling gedachte? Wordt de mening gedeeld dat het bijbrengen van nieuwe competenties en vaardigheden bijdraagt aan betere en efficiëntere zorgverlening? Wat wordt gemist, welke andere ideeën dragen bij aan beter toegeruste medewerkers niveau 2 t/m 4? Hoe ziet u de implementatie voor zich? Wat moet er geburen om dit in de praktijk te brengen? Waar ziet obstakels?
Verdere aanpak door BTN Toelichting door Maarten op mogelijke vervolgstappen geïnitieerd door BTN.