Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
passend onderwijs en zorgplicht
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
‘Ouders als behandelaars’
het risk - needs - responsivity principe
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
stappen in een MST behandeling en ervaringen tot nu toe
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
SAmenwerken aan VEiligheid
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
De Deltamethode.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Stichting Jeugdformaat
Jeugdgezondheidszorg 0-19
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST Margie van de Kerkhof & Femke Bollen

Doel MST: verminderen van recidive en voorkomen van uithuisplaatsing

Het MST Team 4 fulltime hooggekwalificeerde professionals 0,5fte supervisor 0,25fte jeugdpsychiater interviewer 4 à 6 cliëntsystemen per behandelaar hoge contactfrequentie 3 à 5x per week behandeling op locatie (gezin, school, wijk) 24 uur per dag bereikbaar bij crisis behandelduur 3 tot 5 maanden

‘ Wat werkt ’ bij jeugddelinquentie gedragsgericht (systeemtherapie, cognitieve gedragstherapie, sociaal ecologische theorie) in eigen omgeving multimodaal bestrijken meerdere levensgebieden tegelijk op criminogene behoeften gericht kwaliteitsbewaking programma integriteit treatment adherence

De 9 principes van MST: 1. hoe past het gedrag in de omgeving ? 2. positief en gericht op sterke punten 3. versterken verantwoordelijkheid 4. gericht op het hier en nu, en op actie 5. gedragsreeksen zoeken 6. passend bij ontwikkelingsniveau 7. voortdurende inzet van gezinsleden 8. evaluatie en verantwoordelijkheid 9. generalisatie

engageren & afstemmen sleutelfiguren aanmeldings klachten wens sleutelfiguren overkoepelende doelen engageren & afstemmen sleutelfiguren analyseer hoe gedrag in omgeving past evalueer prioriteer beoordeling mate succes en belemmeringen interventie tussendoelen Interventies meet interventies uitvoeren doe interventies bedenken ( Henggeler 1998)

Werkwijze Concrete, meetbare behandeldoelen (Overkoepelende doelen en tussendoelen) Assessment van sterke en zwakke punten MST fit, analyse van factoren (drivers) Anticiperen op barrieres tijdens de do-loop

Hoe is probleemgedrag verbonden met omgeving: de fit

Hoe past het gedrag in de omgeving? Oudere vrienden op hangplek Moeder en stiefvader hebben relatieproblemen lage zelfwaardering geen afspraken over op tijd thuiskomen schoolverzuim Vader is afwezig agressie op straat ervaart geen negatieve of positieve consequenties van gedrag Moeder heeft geen steun, moet het alleen doen gebrek aan ouderlijk toezicht Cannabis misbruik Driftig temperament Statusverhogend binnen vriendengroep verveling/geen focus op de toekomst ADD

Positieve fit: Duurzame resultaten De positieve fit laat zien: Hoe resultaten zijn bereikt Hoe resultaten kunnen worden vastgehouden Wat je bij terugval moet doen

Passend Onderwijs Margie van de Kerkhof, Begeleider passend onderwijs www.sterkvo.nl Passend Onderwijs 12

Passend onderwijs zorg voor jeugd sterke gezinnen, sterke scholen, sterke wijken geen thuiszitters, iedere leerling een passende plek doorgaande schoolloopbanen gewoon waar het kan, speciaal waar het moet uitgaan van mogelijkheden en eigen kracht niet na elkaar, maar naast en met elkaar niet óver maar mét jeugdigen en ouders één kind, één gezin, één plan, één regisseur eenvoudiger, slimmer, doelmatiger

Doelen passend onderwijs geen thuiszitters zorgplicht door sterke basis is hulp dichtbij samen met leerling en ouders (contextueel) ondersteuningsbehoefte en onderwijs behoefte ontwikkelingsperspectief één plan een kind en gezin (OPP, ontwikkelingsperspectief plan) 1 loket voor de zorgtoewijzing

De piramide als werkmodel

Wat doet de school? zorgen voor een passende plek (zorgplicht) zorgen voor goed onderwijs en veilig leerklimaat de ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen volgen inspelen op wat een leerling nodig heeft docenten goed toerusten contact en overleg met ouders organiseren van ondersteuning samenwerken met de kernpartners

Samenwerken

Rol begeleider passend onderwijs Ondersteunen van de school. Versterken sterke basis Onderwijsveld vertegenwoordigen Korte lijnen loket( zorgtoewijzing) Monitoren Kritische vriend van de school Beleidsadviseringen Meer weten? www.sterkvo.nl

Bedankt www.multisysteemtherapie.com info@mst-nederland.nl Voor verdere informatie over MST in Nederland en België: www.multisysteemtherapie.com info@mst-nederland.nl Lees het laatste nieuws over MST in de nieuwsbrief en op Facebook, LinkedIn of Twitter