Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST Margie van de Kerkhof & Femke Bollen
Doel MST: verminderen van recidive en voorkomen van uithuisplaatsing
Het MST Team 4 fulltime hooggekwalificeerde professionals 0,5fte supervisor 0,25fte jeugdpsychiater interviewer 4 à 6 cliëntsystemen per behandelaar hoge contactfrequentie 3 à 5x per week behandeling op locatie (gezin, school, wijk) 24 uur per dag bereikbaar bij crisis behandelduur 3 tot 5 maanden
‘ Wat werkt ’ bij jeugddelinquentie gedragsgericht (systeemtherapie, cognitieve gedragstherapie, sociaal ecologische theorie) in eigen omgeving multimodaal bestrijken meerdere levensgebieden tegelijk op criminogene behoeften gericht kwaliteitsbewaking programma integriteit treatment adherence
De 9 principes van MST: 1. hoe past het gedrag in de omgeving ? 2. positief en gericht op sterke punten 3. versterken verantwoordelijkheid 4. gericht op het hier en nu, en op actie 5. gedragsreeksen zoeken 6. passend bij ontwikkelingsniveau 7. voortdurende inzet van gezinsleden 8. evaluatie en verantwoordelijkheid 9. generalisatie
engageren & afstemmen sleutelfiguren aanmeldings klachten wens sleutelfiguren overkoepelende doelen engageren & afstemmen sleutelfiguren analyseer hoe gedrag in omgeving past evalueer prioriteer beoordeling mate succes en belemmeringen interventie tussendoelen Interventies meet interventies uitvoeren doe interventies bedenken ( Henggeler 1998)
Werkwijze Concrete, meetbare behandeldoelen (Overkoepelende doelen en tussendoelen) Assessment van sterke en zwakke punten MST fit, analyse van factoren (drivers) Anticiperen op barrieres tijdens de do-loop
Hoe is probleemgedrag verbonden met omgeving: de fit
Hoe past het gedrag in de omgeving? Oudere vrienden op hangplek Moeder en stiefvader hebben relatieproblemen lage zelfwaardering geen afspraken over op tijd thuiskomen schoolverzuim Vader is afwezig agressie op straat ervaart geen negatieve of positieve consequenties van gedrag Moeder heeft geen steun, moet het alleen doen gebrek aan ouderlijk toezicht Cannabis misbruik Driftig temperament Statusverhogend binnen vriendengroep verveling/geen focus op de toekomst ADD
Positieve fit: Duurzame resultaten De positieve fit laat zien: Hoe resultaten zijn bereikt Hoe resultaten kunnen worden vastgehouden Wat je bij terugval moet doen
Passend Onderwijs Margie van de Kerkhof, Begeleider passend onderwijs www.sterkvo.nl Passend Onderwijs 12
Passend onderwijs zorg voor jeugd sterke gezinnen, sterke scholen, sterke wijken geen thuiszitters, iedere leerling een passende plek doorgaande schoolloopbanen gewoon waar het kan, speciaal waar het moet uitgaan van mogelijkheden en eigen kracht niet na elkaar, maar naast en met elkaar niet óver maar mét jeugdigen en ouders één kind, één gezin, één plan, één regisseur eenvoudiger, slimmer, doelmatiger
Doelen passend onderwijs geen thuiszitters zorgplicht door sterke basis is hulp dichtbij samen met leerling en ouders (contextueel) ondersteuningsbehoefte en onderwijs behoefte ontwikkelingsperspectief één plan een kind en gezin (OPP, ontwikkelingsperspectief plan) 1 loket voor de zorgtoewijzing
De piramide als werkmodel
Wat doet de school? zorgen voor een passende plek (zorgplicht) zorgen voor goed onderwijs en veilig leerklimaat de ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen volgen inspelen op wat een leerling nodig heeft docenten goed toerusten contact en overleg met ouders organiseren van ondersteuning samenwerken met de kernpartners
Samenwerken
Rol begeleider passend onderwijs Ondersteunen van de school. Versterken sterke basis Onderwijsveld vertegenwoordigen Korte lijnen loket( zorgtoewijzing) Monitoren Kritische vriend van de school Beleidsadviseringen Meer weten? www.sterkvo.nl
Bedankt www.multisysteemtherapie.com info@mst-nederland.nl Voor verdere informatie over MST in Nederland en België: www.multisysteemtherapie.com info@mst-nederland.nl Lees het laatste nieuws over MST in de nieuwsbrief en op Facebook, LinkedIn of Twitter