De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Communicatie en draagvlak
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Ouders en Kinderen Centraal
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Project Risicocommunicatie Brabant Dialogen en Dilemma’s
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
E VALUATIE VAN DE SENSIBILISERINGSACTIES VAN DE OCMW' S Nathalie Wuiame Engender asbl.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
MEde Maken Ik ben een mEdemaker!. Vanavond Interview wethouder over aanleiding en doel mEde Maken Presentatie mEde Maken Interviews inwoners met geslaagd.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Welkom ik maak me sterk.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Ella Buis.  Komt dat samen voor?  Zeer complex.
Ouderen in het vizier.
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Persoonsgerichte zorg
MEE maakt meedoen mogelijk
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Vernieuwen wijkparticipatie
De Wever Zorg Innovatie Centra
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
bij kwaliteit en outcome
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Aanpak van laaggeletterdheid
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Duurzame inzetbaarheid
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Samen werken Samen leren
Duurzame inzetbaarheid
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Naar een samenhangende en duurzame aanpak van eenzaamheid
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Arline Spierenburg november 2018
Disclosure belangen NHG spreker
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Taallab 3.0 Online geletterdheid
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip en aanpak Netwerkbijeenkomst 8 juni 2018

Het project  Doel en aanpak Doel: ontwikkelen ‘zorgtraject’ voor in kaart brengen van en omgaan met prikkelverwerking bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking (VB). NB: het traject spreekt voor zich (geen opleiding nodig) en is gratis toegankelijk. Doelgroep zorgtraject (voor wie): mensen met ASS en VB, hun Begeleiders, Ouders en Leerkrachten. Methode: in breed netwerk met zoveel mogelijk van de denkbare perspectieven, ‘Intervention Mapping’.

Het project  opzet ‘Intervention Mapping’ 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift

Kennis  Praktijk ‘hoe werkt het bij mij?’

Kennis goed leven  Praktijk en wetenschap Wat is een goed leven? Vanuit praktijk/ervaring. Vanuit wetenschap.

Kennis  Uit wetenschap met klinische blik Overzicht van Ina, Miriam en Yvette 4 hoofdstukken: ASS in combi met VB Prikkelverwerkings- problemen bij ASS en VB Prikkelverwerkings- problemen in kaart. Interventies.

Kennis  In kaart brengen en aanpak Uit netwerk Communicatie- instrument, signaleringsplan Maatwerk Vervlechten met behandeling Vorm: digitaal (ook met beelden)?

Het project  opzet ‘Intervention Mapping’ 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift

Optimale prikkelbalans  Zorgtraject Op hoofdlijnen 1. Algemene kennis over ASS, VB, prikkelverwerking, meten, aanpak Specifieke kennis over individu in context: 2. In kaart brengen (meten) en evalueren 3. Aanpak

Volgende stap  ‘Mappen’ Doelen/ strategieën Hoofdonderdeel Doelen Strategiën 1. Algemene kennis Doel 1 Strategie 1, 2, … Doel 2 Etc 2. Specifieke kennis persoon 3. Specifieke aanpak persoon

Planning  Deelproject 3 Via een digitale vragenlijst, doel is zoveel mogelijk consensus over doelen en strategieën. We vragen netwerkleden een top 5 te maken van de belangrijkste doelen en strategieën per onderdeel. Mogelijk na de zomervakantie een 2e ronde en mogelijk ook in individuele gesprekken met mensen uit netwerk. Uitkomsten digitale vragenlijst mee verder werken op bijeenkomst 2 november 2018, apart in werkgroep a, b en c, dan ook bezig met vorm. Daarna eerste stappen in de richting van ontwikkeling (deelproject 4, volgend jaar).

SGL filmjournaal  hoe ervaart Ellis dit? Filmpje Ellis

Rol co-onderzoeker  Ellis vertelt Mee doen aan bijeenkomsten. Creatieve werkvormen maken het project levend. Eigen ervaringen met prikkelverwerking delen. Inbreng wordt iets mee gedaan, het verspreid zich. Mooi dat ik me verder kan ontwikkelen. We schuwen niet van moeilijke dingen (geen betutteling).

Inzet ervaringsdeskundigheid  Tips Zorg voor een veilige omgeving waarin je gelijkwaardigheid creëert en verhalen kunt delen. Heel duidelijk zijn in wat je wanneer van iedereen verwacht. Laat zien wat je doet met de inbreng. Creatieve werkvormen gebruiken. Tijd krijgen om je eigen verhaal kwijt te kunnen Onderzoekers: kwetsbaar op durven stellen en flexibel zijn/aanpassen (wij weten het ook allemaal niet precies).

Inzet ervaringsdeskundigheid  Vragen Mensen met autisme en een verstandelijke beperking zijn minder goed belastbaar, hoe betrek je ze toch optimaal en gelijkwaardig? Hoe krijgen we ‘tussen de oren’ dat ervaringsdeskundigen begrijpen hoe waardevol hun inbreng is en dat hun mening net zoveel telt als ieder ander?

Samen leren, bedankt!  Goed leven