De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip en aanpak Netwerkbijeenkomst 8 juni 2018
Het project Doel en aanpak Doel: ontwikkelen ‘zorgtraject’ voor in kaart brengen van en omgaan met prikkelverwerking bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking (VB). NB: het traject spreekt voor zich (geen opleiding nodig) en is gratis toegankelijk. Doelgroep zorgtraject (voor wie): mensen met ASS en VB, hun Begeleiders, Ouders en Leerkrachten. Methode: in breed netwerk met zoveel mogelijk van de denkbare perspectieven, ‘Intervention Mapping’.
Het project opzet ‘Intervention Mapping’ 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift
Kennis Praktijk ‘hoe werkt het bij mij?’
Kennis goed leven Praktijk en wetenschap Wat is een goed leven? Vanuit praktijk/ervaring. Vanuit wetenschap.
Kennis Uit wetenschap met klinische blik Overzicht van Ina, Miriam en Yvette 4 hoofdstukken: ASS in combi met VB Prikkelverwerkings- problemen bij ASS en VB Prikkelverwerkings- problemen in kaart. Interventies.
Kennis In kaart brengen en aanpak Uit netwerk Communicatie- instrument, signaleringsplan Maatwerk Vervlechten met behandeling Vorm: digitaal (ook met beelden)?
Het project opzet ‘Intervention Mapping’ 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift
Optimale prikkelbalans Zorgtraject Op hoofdlijnen 1. Algemene kennis over ASS, VB, prikkelverwerking, meten, aanpak Specifieke kennis over individu in context: 2. In kaart brengen (meten) en evalueren 3. Aanpak
Volgende stap ‘Mappen’ Doelen/ strategieën Hoofdonderdeel Doelen Strategiën 1. Algemene kennis Doel 1 Strategie 1, 2, … Doel 2 Etc 2. Specifieke kennis persoon 3. Specifieke aanpak persoon
Planning Deelproject 3 Via een digitale vragenlijst, doel is zoveel mogelijk consensus over doelen en strategieën. We vragen netwerkleden een top 5 te maken van de belangrijkste doelen en strategieën per onderdeel. Mogelijk na de zomervakantie een 2e ronde en mogelijk ook in individuele gesprekken met mensen uit netwerk. Uitkomsten digitale vragenlijst mee verder werken op bijeenkomst 2 november 2018, apart in werkgroep a, b en c, dan ook bezig met vorm. Daarna eerste stappen in de richting van ontwikkeling (deelproject 4, volgend jaar).
SGL filmjournaal hoe ervaart Ellis dit? Filmpje Ellis
Rol co-onderzoeker Ellis vertelt Mee doen aan bijeenkomsten. Creatieve werkvormen maken het project levend. Eigen ervaringen met prikkelverwerking delen. Inbreng wordt iets mee gedaan, het verspreid zich. Mooi dat ik me verder kan ontwikkelen. We schuwen niet van moeilijke dingen (geen betutteling).
Inzet ervaringsdeskundigheid Tips Zorg voor een veilige omgeving waarin je gelijkwaardigheid creëert en verhalen kunt delen. Heel duidelijk zijn in wat je wanneer van iedereen verwacht. Laat zien wat je doet met de inbreng. Creatieve werkvormen gebruiken. Tijd krijgen om je eigen verhaal kwijt te kunnen Onderzoekers: kwetsbaar op durven stellen en flexibel zijn/aanpassen (wij weten het ook allemaal niet precies).
Inzet ervaringsdeskundigheid Vragen Mensen met autisme en een verstandelijke beperking zijn minder goed belastbaar, hoe betrek je ze toch optimaal en gelijkwaardig? Hoe krijgen we ‘tussen de oren’ dat ervaringsdeskundigen begrijpen hoe waardevol hun inbreng is en dat hun mening net zoveel telt als ieder ander?
Samen leren, bedankt! Goed leven