Herstel voor Iedereen 4 april 2018 Dick van der Vlugt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ouders en Kinderen Centraal
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
De HR-Businesspartner als servant-leader
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Begeleidingsplannen GGZ
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Samen werken aan een gezonde regio!
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Ervaringsdeskundigheid en WRAP
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Mindfulness.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Participatie in de praktijk
Doel en taak van de hulpverlening
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Reflecteren.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Evaluatie Cursus.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Participerend Leiderschap
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Identiteit en Zelfregie
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Begeleiding bij Werkplekleren
Diversiteit & Inclusie
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Progressief universalisme
Ervaringsdeskundigheid en peer support Het belang van vrije ruimte!
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Welkom.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Dialoog.
Samenlevingsschool / KC
WRAP Wellness Recovery Action Plan
Heb jij ballen voor scrummen?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Iedereen in de dramadriehoek
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Herstel voor Iedereen 4 april 2018 Dick van der Vlugt ervaringsdeskundige

Organisatie & positionering Ervaringsdeskundigheid GGZ NHN RvB: ervaringsdeskundige ontbreekt (nog ) Adviseur RvB: Ervaringsdeskundige Beleid (4 uur) Stuurgroep Herstel voor Iedereen (mgr ED + 2 ED) 8 van de 9 programma’s + HOI (ED’s als PL en medewerker) Overige projecten (suïcide preventie, 0-separeer) met ED’s 30 ED’s over 3 regio’s ED’s vanuit HWP, voor nu, later ook weer terug in teams Coach Intervisie begeleider Functiewaardering: ED begeleider, senior (#2), beleid (#1)

https://www.youtube.com/watch?v=lnAxCQa-arc

Twee pijlers Kernwaarden Als ervaringsdeskundige: voorzijde ken je de geschiedenis van het vak ben je bekend met de 3/4 dimensies van herstel (gezondheid, maatschappelijke rollen, identiteit en dagelijks functioneren) heb je oog voor welbevinden op meerdere thema′𝑠 kun je je herstelverhaal vertellen ben je je bewust van de stappen van ervaring via ervaringskennis naar ervaringsdeskundigheid heb je kennis van (zelf)stigma en draag je bij aan het verminderen hiervan pas je de twee pijlers en de kernwaarden toe in je werkzaamheden pas je de uitgangspunten van een ervaringsdeskundig facilitator toe (z.o.z) Twee pijlers ------------------------------------- Methodische zelfhulp Gelijkwaardige uitwisseling vanuit eigen ervaring Wederkerigheid, we leren beiden Ruimte voor herstel Eigen betekenis geven   Emancipatie Kaders veranderen tbv herstelprocessen Inzetten eigen ervaring Stigmatisering verminderen Herstelondersteunend taalgebruik Kernwaarden ------------------------------------------------- (diagnose) VRIJE RUIMTE Eigen levenskracht hervinden Eigen keuzes maken Zelf betekenis geven Nieuwe mogelijkheden zoeken en vinden Unieke en eigen wijze Eigen tempo Recht op risico’s nemen Ruimte voor het eigen verhaal voorzijde

achterzijde FACILITATOR   De essentie van faciliteren is het actief aanmoedigen, bevorderen en inspireren van zelfbepaling zonder een persoonlijke agenda in te brengen. Het doel is anderen, door middel van een gedeeld leerproces, in staat te stellen om eigen doelen te identificeren, na te streven en te bereiken. De focus ligt op de vrijheid en de kracht die iedereen al zelf heeft. Er is geen noodzaak om advies of raad te geven als we zonder te oordelen de individuele, op ervaring gebaseerde keuzes van mensen over dat wat bijdraagt aan hun eigen welzijn, op waarde schatten. Het betreft niet het plan of de keuzes van een ander voor iemand; het zijn eenvoudigweg de individueel gekozen middelen voor persoonlijke verantwoordelijkheid om uit het leven te krijgen wat hij of zij zelf wil. Elke facilitator zal werkelijk gelijkwaardig blijven door simpel en eerlijk over zijn/haar eigen ervaring met welk zelfhulpinstrument dan ook te kunnen vertellen. Bij het geven van advies plaats je jezelf boven de ander en handel je niet meer als gelijke. Adviezen geven we daarom dus niet. Een facilitator: Faciliteert en onderhoudt een veilige leeromgeving met hoop en nadruk op oneindige mogelijkheden die mensen aanmoedigt om zichzelf uit te dagen en te groeien. Deelt openlijk voldoende van zijn eigen ervaringen met herstel opdat deelnemers zich als gelijke kunnen verbinden met iemand die ook 'daar' is geweest. Doet alle moeite om aan de verschillende behoeften en leerstijlen van de deelnemers tegemoet te komen zodat iedereen zich welkom voelt en een plaats aan tafel heeft. Accepteert iedereen precies zoals hij/zij – als unieke persoon – en zonder suggestie te geven dat er een noodzaak is om te veranderen. Staat schouder aan schouder met de deelnemers als gelijken – medemensen – en zorgt dat iedereen behandeld wordt op een manier die werkelijk toont dat wij allemaal gelijk zijn. Behandelt deelnemers te allen tijde met waardigheid, compassie, respect en onvoor-waardelijke hoogachting. Faciliteert een wederkerig leerproces met interactieve discussie die ieders individuele interpretatie en ontdekkingen ondersteunt. Ondersteunt werkelijke zelfbepaling door alle inbreng te waarderen, ziet af van ieder oordeel, laat alleen mogelijkheden en keuzes zien maar geeft geen definitieve antwoorden. Ziet absoluut af van het geven van advies of aanbevelingen, ook als daar wel om gevraagd wordt en al helemaal als het afgedwongen lijkt te worden. Moedigt deelnemers aan om te reflecteren op de eigen ervaring en om daarvan te leren wat voor hen zelf werkt en niet werkt. Laat alle politieke, religieuze, filosofische, behandel technische en persoonlijke agenda's buiten de groep. Deelt voorbeelden van hoe de inhoud van het zelfhulpinstrument verschil in zijn/haar leven maakt zonder dat het eigen verhaal en eigen inzichten de interactie in de groep of de eenvoud van het materiaal in de weg staan. Ondersteunt de persoonlijke verantwoordelijkheid en de overtuiging dat iedere persoon te allen tijde de deskundige is over zichzelf Volgt te alle tijde de striktst mogelijke codes ten aanzien van seksueel gedrag en gedraagt zich nooit seksueel suggestief, bedreigend of discriminerend. achterzijde

Organisatie & positionering Ervaringsdeskundigheid GGZ NHN Knelpunten Professionaliteit / kwaliteit / scholing van de ED Risico op uitval ED Gemist in de teams Trots Herstelverhalen !!! Herstelondersteunende intakes Toegevoegde waarde van de ervaringsdeskundige Veelheid aan resultaten (WRAP, individueel, lotgenoten, …) Discussiepunten Hoe krijgen we Herstel werkend op de werkvloer? We zijn toch geen concurrenten van elkaar? Werkt extra aandacht op ervaringsdeskundigheid stigmatiserend? …