Visie op praktijkrelevant examineren Groen mbo Visie op praktijkrelevant examineren Presentatie tijdens netwerkevent Groen onderwijs en bedrijfsleven Naaldwijk, 24 mei 2018 Versie 17 mei 2018
Inhoud 1. Aanleiding 2. Doelen 3. De visie 4. Afspraken 5. Kenmerken exameninstrument 6. Voorwaarden t.a.v. afname 7. Betrokken partijen en rollen 8. Proces t.a.v. vaststelling
1. Aanleiding Examinering moet meegaan met de tijd. Naar aanleiding van onderstaande verandering in wet- en regelgeving en ontwikkelingen in de groene sector moeten we er samen blijvend investeren in examinering die goed past binnen onze sector. De oprichting van de Groene Norm in 2015 Invoering Herziene Kwalificatiestructuur (HKS) vanaf 1 augustus 2016 De examenagenda mbo 2015-2020 Servicedocumenten examinering groen 2016 De wetwijziging examencommissies mbo in 2017 Het hernieuwde toezichtkader 2017 van de Inspectie Drie routes naar valide exameninstrumenten 2018
2. Doelen Het opstellen van deze nieuwe visie heeft 4 doelen: Toekomstbestendige examens van hoge kwaliteit en acceptatie HUBOE waardige examens (haalbaar, uitvoerbaar, betaalbaar, organiseerbaar, examineerbaar) 3. Heldere opdrachtformulering naar examenleverancier Groene Norm 4. Inspirerend en sturend voor betrokkenen onder wie de examensecretarissen
3a. De visie Onze groene sector kenmerkt zich door diversiteit in beroepen en regionale verschillen. Door een landelijke uniforme wijze van examineren borgen wij de civiele waarde van ieder mbo- diploma. Zorgvuldig examineren is belangrijk om vast te stellen of de examenkandidaat inderdaad aan de diploma-eisen voldoet. Een goed exameninstrument dat voldoet aan de kwaliteitscriteria, aansluit bij de praktijk en goed uitvoerbaar en betaalbaar is, is hierbij voorwaardelijk.
3b. De visie Wij vinden van belang dat: De civiele en maatschappelijke waarde van het groen mbo-diploma onomstreden is bij studenten, bedrijfsleven en overige stakeholders. Ieder exameninstrument gebaseerd is op de eisen van de kwalificatie waarbij betrouwbaarheid, een goede uitvoerbaarheid en betaalbaarheid noodzakelijke voorwaarden zijn. In overleg met ons bedrijfsleven tot een keuze wordt gekomen voor (indien nodig) representatieve examinering en of examenmix. Dat er een duidelijke scheiding is tussen onderwijs en examinering. De examinering in principe in de beroepscontext wordt uitgevoerd. Simulatie is daarbij een mogelijkheid, mits de authenticiteit wordt gewaarborgd. Er geen onderscheid is ten aanzien van examinering in BOL, BBL of LLO.
3c. De visie Representatieve examinering = Niet álle kwalificatie-eisen worden geëxamineerd, maar er worden weloverwogen keuzes gemaakt over wat er uit het kwalificatiedossier wordt geëxamineerd om tot een representatief en uitvoerbaar examen te komen. Examenmix = Samenstelling van verschillende examenvormen waarmee alle relevante aspecten van de beroepsuitoefening in een goede balans passend geëxamineerd worden.
3d. De visie Ten slotte is het examen de officiële afsluiting van de opleiding waarbij de student laat zien het beroep in de vingers te hebben. Tijdens de opleiding laat de student zien alle kennis en vaardigheden ook in de praktijk op niveau te beheersen. Tijdens het examen bevestigt de student te kunnen functioneren als beginnend beroepsbeoefenaar.
4. Afspraken over examens en examinering Visie en uitgangspunten over examinering worden op landelijk niveau vastgesteld en gemaakt door de scholen die groen mbo aanbieden en zijn input voor kwaliteitsafspraken. Exameninstrumenten worden in principe ingekocht, voldoen aan de inspectievoorwaarden en de afspraken voor valide exameninstrumenten. De scholen spreken gezamenlijk een code af over het nakomen van afspraken en leggen verantwoording af aan de Inspectie en aan elkaar (zie ook de collectieve afspraken rondom examinering van de MBO Raad).
5. Kenmerken exameninstrument Voldoet aan de examenstandaard van Inspectie en afspraken over valide exameninstrumenten. Dekt de eisen van de kwalificatie, dit kan door middel van representatieve examinering. Bij representatieve examinering is transparant welke kwalificatie-eisen voor iedere student gelden en welke hiervan via steekproef worden geëxamineerd. Daarbij zorgen de scholen ervoor dat tenminste alle kwalificatie-eisen in het onderwijs worden aangeboden. De examenvormen sluiten aan bij de kwalificatie. Exameninstrumenten maken een gelijkwaardige afname en beoordeling mogelijk.
6. Voorwaarden t.a.v. afname Iedere school is zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop de afname en beoordeling van het examen zijn ingericht. Hierbij borgt de school dat assessoren deskundig zijn, betrouwbaarheid gegarandeerd wordt en afnamecondities recht doen aan de context van het toekomstig beroep. De school zorgt voor een heldere rolverdeling en afspraken over de handelswijzen met betrekking tot de voorbereiding, communicatie richting de student en bedrijf, de afname, beoordeling en evaluatie van exameninstrumenten en examinering.
7. Betrokken partijen en rollen De scholen zijn eigenaar van de visie en opdrachtgever van de Groene Norm. Onderwijscluster Groen MBO zorgt voor het voorstel van de visie op examinering. De ALV van de AOC Raad stelt de visie vast. Examenstichting Groene Norm is verantwoordelijk voor het opstellen, valideren en verspreiden van de exameninstrumenten. De scholen tellen examens vast, ook als zijn ze ingekocht. De examencommissies blijven eindverantwoordelijk voor de verantwoording en borging. De scholen zijn verantwoordelijk voor de afname en beoordeling van de examens (o.a. assessoren). Bedrijven en werkveld onderschrijven de visie, zijn mede betrokken bij opstellen en uitvoering van examens.
8. Proces vaststelling in 2018 en onderhoud Eerste concept Onderwijscluster (21 februari) Tweede concept Werkgeversoverleg (6 maart) BTG VGG Onderwijscluster groen (16 mei) Brede Netwerkbijeenkomst (24 mei) Overleg met de examensecretarissen (28 mei) Vaststelling in de AOC Raad van 30 mei Visie wordt om de twee jaar besproken en waar nodig bijgesteld