Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begeleiden in de BPV.
Advertisements

Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Werkveldtraining 26 september 2013
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Workshop “Beoordelen”
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Mijn opleidingsbeeld.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Praktijkervaring en reflectie
Het jaar van de waarheid!
EXAMINERING Danielle vd Burgt Examencoördinator/examendeskundige team VP.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Studieloopbaanbegeleiding
Voorlichting BPV voor Studenten
Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017
Aan de slag.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kiezen voor keuzedelen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Wolkom yn Fryslân! Wifi netwerk Eduroam of FC-Gasten wachtwoord:
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Betrouwbaarheid examinering
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
examentraining basisdeel
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018

Wat kunt u verwachten? Verschil in opleiden/ begeleiden en examineren (= verschil tussen begeleiden en beoordelen). Uitleg beroepsgerichte examens 2016 Hoe is een examen opgebouwd? Mededelingen Bekijken examen materiaal Opdracht in groepjes van 4

Wat is het verschil tussen begeleiden van een student en beoordelen? Begeleiden = oefenen Bij begeleiden wordt je het vak geleerd in de beroepscontext,( kennis, vaardigheid en houding) je oefent en je begeleider doet het voor en jij oefent onder begeleiding en daarna zelfstandig. Je doet de oefenopdrachten en krijgt feedback. Examineren= beoordelen je laat zien dat je een praktijksituatie beheerst en kan onderbouwen waarom je een bepaalde keuzes maakt.

Betekenis voor werkbegeleider Meer aandacht voor feedback, reflectie en begeleiding bij het leren (dus ontwikkelgericht) Werkbegeleider doet een uitspraak (d.m.v. de beoordeling van de beroepsprestatie/praktijkopdracht) of de student voldoende geoefend heeft. Is de student nog niet op het gewenste niveau, oefent deze door.

Rol van de examinator in de BPV Beoordeelt, begeleidt niet Is gediplomeerd minimaal op hetzelfde niveau Is bekwaam beoordelaar Heeft mogelijkheid om te beoordelen (tijd, aanwezigheid)

Examens van leverancier “Consortium” cohort: = jaar dat student start met de opleiding cohort 2014 en 2015: losse examens (komend schooljaar alleen nog studenten van verpleegkundeopleiding en studenten die verlengen) vanaf cohort 2016: exameneenheden

Examinering via eenheden (2016) dit zijn logische verbindingen van werkprocessen er wordt op werkproces geëxamineerd: ieder werkproces 1x ! Alle examens starten in het laatste jaar van de opleiding Streven : Beoordeling door onafhankelijke examinator van leerbedrijven (nog niet wettelijk verplicht)

Examineren via de methodemix bijvoorbeeld: Gedragsobservatie Instructieplan schrijven Begeleidingsplan schrijven Kwaliteitsverbeteringsproject uitvoeren Verantwoordingsverslag schrijven. Examengesprek (Beroeps Praktijk Vorming en school samen) Andere Productbeoordeling De BPV tekent voor authenticiteit school beoordeelt een deel van de beroepsproducten op inhoud van schriftelijk werk.

Taak van de examinator in de BPV Examinator en student bespreken het stappenplan/ plan van aanpak Examinator observeert, geeft geen aanwijzingen Examinator geeft gedragsbeoordelingen en beoordeelt verslagen. Examinator vult beoordeling in De examinator is zoveel tijd daadwerkelijk aanwezig dat hij een goed beeld heeft van het functioneren van de student Examinator is aanwezig bij de product- en procesevaluatie met student na afloop van het examen

Welke kwaliteitseisen zijn er voor een examinator? Onafhankelijk oordeel Transparantie Authenticiteit Betrouwbaarheid en eerlijkheid Validiteit

4-ogen principe examengesprek Het streven blijft om dit examengesprek gezamenlijk ( leerbedrijf en school) te beoordelen Vanaf dit schooljaar onafhankelijk beoordelaar van school

Examinering Examen is een steekproef d.w.z. de student hoeft niet alles uitgebreid en meermaals aan te tonen maar eenmaal op het juiste complexiteitsniveau. (laagcomplex voor niv 2, midden complex voor niv 3, hoog complex voor niv 4) Er zit geen sturing voor de student in het examen Gebruikershandleiding (voor student en beoordelaar) geeft hiervoor handvatten (o.a. formulier vaststellen complexiteit van zorg)

Mededelingen/ vraag Wat doet een werkbegeleider met een opdracht die moeilijk uit te voeren is in de BPV? De onderbouwingen invullen aan de hand van de criteria op een examen. Verwachtingen van VP studenten in het leerbedrijf. Tips vanuit werkveld voor ons? Vragen???

Afsluiting Terugkoppeling Dank voor uw komst!