Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Wat kunt u verwachten? Verschil in opleiden/ begeleiden en examineren (= verschil tussen begeleiden en beoordelen). Uitleg beroepsgerichte examens 2016 Hoe is een examen opgebouwd? Mededelingen Bekijken examen materiaal Opdracht in groepjes van 4
Wat is het verschil tussen begeleiden van een student en beoordelen? Begeleiden = oefenen Bij begeleiden wordt je het vak geleerd in de beroepscontext,( kennis, vaardigheid en houding) je oefent en je begeleider doet het voor en jij oefent onder begeleiding en daarna zelfstandig. Je doet de oefenopdrachten en krijgt feedback. Examineren= beoordelen je laat zien dat je een praktijksituatie beheerst en kan onderbouwen waarom je een bepaalde keuzes maakt.
Betekenis voor werkbegeleider Meer aandacht voor feedback, reflectie en begeleiding bij het leren (dus ontwikkelgericht) Werkbegeleider doet een uitspraak (d.m.v. de beoordeling van de beroepsprestatie/praktijkopdracht) of de student voldoende geoefend heeft. Is de student nog niet op het gewenste niveau, oefent deze door.
Rol van de examinator in de BPV Beoordeelt, begeleidt niet Is gediplomeerd minimaal op hetzelfde niveau Is bekwaam beoordelaar Heeft mogelijkheid om te beoordelen (tijd, aanwezigheid)
Examens van leverancier “Consortium” cohort: = jaar dat student start met de opleiding cohort 2014 en 2015: losse examens (komend schooljaar alleen nog studenten van verpleegkundeopleiding en studenten die verlengen) vanaf cohort 2016: exameneenheden
Examinering via eenheden (2016) dit zijn logische verbindingen van werkprocessen er wordt op werkproces geëxamineerd: ieder werkproces 1x ! Alle examens starten in het laatste jaar van de opleiding Streven : Beoordeling door onafhankelijke examinator van leerbedrijven (nog niet wettelijk verplicht)
Examineren via de methodemix bijvoorbeeld: Gedragsobservatie Instructieplan schrijven Begeleidingsplan schrijven Kwaliteitsverbeteringsproject uitvoeren Verantwoordingsverslag schrijven. Examengesprek (Beroeps Praktijk Vorming en school samen) Andere Productbeoordeling De BPV tekent voor authenticiteit school beoordeelt een deel van de beroepsproducten op inhoud van schriftelijk werk.
Taak van de examinator in de BPV Examinator en student bespreken het stappenplan/ plan van aanpak Examinator observeert, geeft geen aanwijzingen Examinator geeft gedragsbeoordelingen en beoordeelt verslagen. Examinator vult beoordeling in De examinator is zoveel tijd daadwerkelijk aanwezig dat hij een goed beeld heeft van het functioneren van de student Examinator is aanwezig bij de product- en procesevaluatie met student na afloop van het examen
Welke kwaliteitseisen zijn er voor een examinator? Onafhankelijk oordeel Transparantie Authenticiteit Betrouwbaarheid en eerlijkheid Validiteit
4-ogen principe examengesprek Het streven blijft om dit examengesprek gezamenlijk ( leerbedrijf en school) te beoordelen Vanaf dit schooljaar onafhankelijk beoordelaar van school
Examinering Examen is een steekproef d.w.z. de student hoeft niet alles uitgebreid en meermaals aan te tonen maar eenmaal op het juiste complexiteitsniveau. (laagcomplex voor niv 2, midden complex voor niv 3, hoog complex voor niv 4) Er zit geen sturing voor de student in het examen Gebruikershandleiding (voor student en beoordelaar) geeft hiervoor handvatten (o.a. formulier vaststellen complexiteit van zorg)
Mededelingen/ vraag Wat doet een werkbegeleider met een opdracht die moeilijk uit te voeren is in de BPV? De onderbouwingen invullen aan de hand van de criteria op een examen. Verwachtingen van VP studenten in het leerbedrijf. Tips vanuit werkveld voor ons? Vragen???
Afsluiting Terugkoppeling Dank voor uw komst!