Vriendschap, relaties en seksualiteit
Waarom dit thema? Binnen je werk heb je te maken met affectie, vriendschap, intimiteit, relaties en seksualiteit: Tussen cliënten onderling Tussen jou en cliënt (gewild of ongewild)
Koppeling met werkprocessen en competenties Inventariseert hulpvragen van de cliënt Ondersteunt de cliënt bij de persoonlijke verzorging Begeleidt een groep cliënten op sociaal-maatschappelijk gebied Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg Competenties: Competentie N – Onderzoeken Competentie C – Begeleiden Competentie F – Ethisch en integer handelen Competentie T – Instructies en procedures opvolgen
Theorie Boek: Profi-leren. Methodische Begeleiden SAW 3&4. Arnhem: uitgeverij Angerenstein (2012) Thema-artikel: Profi-leren. Themanummer DC17 SAW, Omgaan met intimiteit Artikelen: “Ik heb een andere jongen ontmoet; hoe een relatie tussen bewoners ons voor een duivels dilemma plaatst. Zet de eerste stap”; “ Zet de eerste stap; praten over seksualiteit bij dementie”; “Ontremd gedrag of verlangen naar intimiteit? Seks in het verpleeghuis”.
Wat kom je tegen? ONVERWACHTE SITUATIES GRENZEN VAN JOU EN DE CLIëNT FAMILIE EN NAASTEN NORMEN EN WAARDEN PROTOCOLLEN
Uitgangspunten Warmte en affectie in zorg en begeleiding staan centraal Je werkt met mensen met eigen verlangens en behoeftes Bewustzijn van je eigen grenzen Delen
Programma lessenserie Les 1: Introductie / “Affectie en grenzen verkennen”: Introductie over de workshop Mindmapping Filmpje You Tube “Intieme Grenzen” Klassengesprek. Nabespreking Les 2: “Affectie en professionaliteit” / “Seksuele intimidatie” Behandeling theorie DC 17 In groepjes bespreken van huiswerkopdracht Uitwerken van 1 casus uit huiswerkopdracht
Programma lessenserie vervolg Les 3: Spel “Vrienden en vrijers” spelen en bespreken In deze les gaan wij het spel “Vrienden en Vrijers” spelen. Les 4: Protocollen en regels/ debat n.a.v. artikelen “Zet de eerste stap” en “Ik heb een andere jongen ontmoet” Beroepscodes Protocollen en regels Debat Evaluatie van de les en de lessenserie
Mindmap Maak in groepjes van 4 een mindmap over dit onderwerp Tijd: 15 minuten Bespreking mindmaps: 10 minuten
Resultaten mindmapping?
Filmpje “Intieme Grenzen” http://www.youtube.com/watch?v=Csb27LK4enk
Fragmenten Waar liggen jouw grenzen? Waar liggen de grenzen van de cliënt? Waar liggen de grenzen van de familie? Was is affectie en wat is professioneel? Hoe herken je het? Hoe ga je hiermee om? Zijn er afspraken/protocollen? Visie organisatie
Nabespreking Hoe was het om hierover te spreken met elkaar? Heb je wat geleerd? Ook over je eigen grenzen? Ben je je bewuster van de materie?
Huiswerkopdracht Bedenk een casus vanuit je eigen beroepspraktijk: -wat was de situatie? -wat was jouw rol? -wie waren erbij betrokken? -wat was je reactie? -waar lag jouw grens? -heb je die aangegeven? -heb je dit besproken binnen organisatie? -is er nog wat mee gedaan? Deze casus volgende keer fysiek inleveren! Verder: -bedenk voor jezelf wat jij zou missen als het gaat om liefde als je opgenomen zou worden -Lezen PC 17 Omgaan met intimiteit: http://www.profi-leren.nl/files/saw_dc17.pdf