Vriendschap, relaties en seksualiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Workshop Relationele en seksuele vorming
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
Les 5: orde en klassenmanagement
Protocollen en intimiteit
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Ongewenste omgangsvormen
de eerste groepsbijeenkomst
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Workshop “Beoordelen”
Opleiden in algemene competenties
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Praktijkervaring en reflectie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Ethiek ,zorg en technologie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Workshop Vlaggensysteem
Communicatie Les1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 3e les.
Professionele ontwikkeling
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Connectief Connectief.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 2. Wachten met seks? B E L O V E D.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
De Kwaliteit Verbetercyclus
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Schoolgroepbijeenkomst
E-learning E-health & Domotica
Begeleiden Les 5.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
‘In veilige handen’ Welkom en kennismaking
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
E-health domotica E-learning
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Intensieve begeleiding
Liefde en relaties.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Eigenaarschap.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Vriendschap, relaties en seksualiteit

Waarom dit thema? Binnen je werk heb je te maken met affectie, vriendschap, intimiteit, relaties en seksualiteit: Tussen cliënten onderling Tussen jou en cliënt (gewild of ongewild)

Koppeling met werkprocessen en competenties Inventariseert hulpvragen van de cliënt Ondersteunt de cliënt bij de persoonlijke verzorging Begeleidt een groep cliënten op sociaal-maatschappelijk gebied Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg   Competenties: Competentie N – Onderzoeken Competentie C – Begeleiden Competentie F – Ethisch en integer handelen Competentie T – Instructies en procedures opvolgen

Theorie Boek: Profi-leren. Methodische Begeleiden SAW 3&4. Arnhem: uitgeverij Angerenstein (2012) Thema-artikel: Profi-leren. Themanummer DC17 SAW, Omgaan met intimiteit Artikelen: “Ik heb een andere jongen ontmoet; hoe een relatie tussen bewoners ons voor een duivels dilemma plaatst. Zet de eerste stap”; “ Zet de eerste stap; praten over seksualiteit bij dementie”; “Ontremd gedrag of verlangen naar intimiteit? Seks in het verpleeghuis”.

Wat kom je tegen? ONVERWACHTE SITUATIES GRENZEN VAN JOU EN DE CLIëNT FAMILIE EN NAASTEN NORMEN EN WAARDEN PROTOCOLLEN

Uitgangspunten Warmte en affectie in zorg en begeleiding staan centraal Je werkt met mensen met eigen verlangens en behoeftes Bewustzijn van je eigen grenzen Delen

Programma lessenserie Les 1: Introductie / “Affectie en grenzen verkennen”:   Introductie over de workshop Mindmapping Filmpje You Tube “Intieme Grenzen” Klassengesprek.  Nabespreking Les 2: “Affectie en professionaliteit” / “Seksuele intimidatie” Behandeling theorie DC 17  In groepjes bespreken van huiswerkopdracht Uitwerken van 1 casus uit huiswerkopdracht

Programma lessenserie vervolg Les 3: Spel “Vrienden en vrijers” spelen en bespreken In deze les gaan wij het spel “Vrienden en Vrijers” spelen. Les 4: Protocollen en regels/ debat n.a.v. artikelen “Zet de eerste stap” en “Ik heb een andere jongen ontmoet” Beroepscodes Protocollen en regels Debat Evaluatie van de les en de lessenserie

Mindmap Maak in groepjes van 4 een mindmap over dit onderwerp Tijd: 15 minuten Bespreking mindmaps: 10 minuten

Resultaten mindmapping?

Filmpje “Intieme Grenzen” http://www.youtube.com/watch?v=Csb27LK4enk

Fragmenten Waar liggen jouw grenzen? Waar liggen de grenzen van de cliënt? Waar liggen de grenzen van de familie? Was is affectie en wat is professioneel? Hoe herken je het? Hoe ga je hiermee om? Zijn er afspraken/protocollen? Visie organisatie

Nabespreking Hoe was het om hierover te spreken met elkaar? Heb je wat geleerd? Ook over je eigen grenzen? Ben je je bewuster van de materie?

Huiswerkopdracht Bedenk een casus vanuit je eigen beroepspraktijk: -wat was de situatie? -wat was jouw rol? -wie waren erbij betrokken? -wat was je reactie? -waar lag jouw grens? -heb je die aangegeven? -heb je dit besproken binnen organisatie? -is er nog wat mee gedaan? Deze casus volgende keer fysiek inleveren! Verder: -bedenk voor jezelf wat jij zou missen als het gaat om liefde als je opgenomen zou worden -Lezen PC 17 Omgaan met intimiteit: http://www.profi-leren.nl/files/saw_dc17.pdf