Eva-Anne le Coultre & Marieke van der Wal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Filosofie Op HAVO en VWO.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Albert de Boer IJsselgroep
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Samenwerken in burgerschap
Voorstelling 6de leerjaar
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
‘Geef uw team vleugels’
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Workshop Identiteit?.
Keuzevrijheid: lust of last?
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Oudertevredenheidsonderzoek:
23 maart 2017 profilering.
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Denkbeelden van jongeren over democratie
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Zwart wit denken in de klas
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
Een beetje menselijk doen, graag!
Clusterdidactiek Gamma
JEUGDzorg - voor wie?.
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
INTRODUCTIE academiejaar
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Burgerschap Thema: politiek
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

Eva-Anne le Coultre & Marieke van der Wal Burgerschap in het VO Eva-Anne le Coultre & Marieke van der Wal 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Welkom bij de sectie burgerschap Agenda Voorstellen In- & Aanleiding Wat is burgerschap Van burgerschap naar burgerschapsonderwijs Ontwerpen 27-12-2018 Burgerschap in het VO

docenten voelen zich vaak onvoldoende bekwaam Aanleiding docenten voelen zich vaak onvoldoende bekwaam Scholen hebben een weinig planmatige en doelgerichte aanpak van. Mede daardoor heeft het burgerschapsonderwijs in scholen geringe samenhang Curriculum.nu Onderwijsraad Onderwijsinspectie 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Wat is burgerschap? 8 november 2017 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Wat is burgerschap? POLITIEK SOCIAAL DIALOOG WAARDEN PERSPECTIEVEN 1. Politiek en sociaal 2. individu en groep /samenleving 3. Vanuit verschillende perspectieven denken 4. Waarden (rechtsvaardigheid, gelijkheid, democratie, verantwoordelijkheid Social practices constitute the everyday lives of young people in which they interact with others (family, leisure time, work, and school) In a democratic and multiform society, citizens must be prepared to make their own critical contributions (Wardekker, 2001). ‘‘Good citizenship’’ thus implies that citizens are willing and able to critically evaluate different perspectives, explore strategies for change, and reflect upon issues of justice, equality/inequality, and democratic engagement (Westheimer, 2008). A capacity to function in a socially accepted and responsible manner within a community is nevertheless, according to Westheimer, also part of ‘‘good citizenship’’. Beyond the conceptualization of citizenship largely in terms of a democratic 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Wat is burgerschap? Burgerschap Democratisch handelen Omgaan met conflicten Omgaan met verschillen Maatschappelijk verantwoord handelen 1. Politiek en sociaal 2. individu en groep /samenleving 3. Vanuit verschillende perspectieven denken 4. Waarden (rechtsvaardigheid, gelijkheid, democratie, verantwoordelijkheid Social practices constitute the everyday lives of young people in which they interact with others (family, leisure time, work, and school) In a democratic and multiform society, citizens must be prepared to make their own critical contributions (Wardekker, 2001). ‘‘Good citizenship’’ thus implies that citizens are willing and able to critically evaluate different perspectives, explore strategies for change, and reflect upon issues of justice, equality/inequality, and democratic engagement (Westheimer, 2008). A capacity to function in a socially accepted and responsible manner within a community is nevertheless, according to Westheimer, also part of ‘‘good citizenship’’. Beyond the conceptualization of citizenship largely in terms of a democratic G. Ten Dam, F. Geijsel, R. Reumerman & G. Ledoux (2010) 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Leerlijn burgerschap Burgerschap Democratie Conflict Verschillen Maatschappelijk verantwoordelijk Opdracht Waar zie jij raakvlakken met inhoudelijke thema’s binnen jouw vak? Taxonomie van waarden (Krahtwohl e.a., 1973) 1. Receptiviteit 2. Respons 3. Waardevol oordelen 4. Organisatie van waarden 5. Waardesysteem opbouwen / identiteitsvorming Olgers Leerlijn Waarden Waarden kunnen definiëren 1.Waarden bij zichzelf identificeren 2. Verscheidenheid van waarden van groepen herkennen en systematiseren 3. Waardering en beoordeling van waarden in samenleving 4. Bouwen aan persoonlijk waardensysteem 5. Verbanden herkennen tussen eigen waardensysteem en waardensystemen van maatschappelijke en politieke actoren 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Burgerschapsonderwijs Hoe weet je of doelen bereikt zijn? Hoe leer je leerlingen burgerschap aan? 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Burgerschapsonderwijs Burgerschap niet iets dat je kan opleggen of afdwingen. Gaat juist om open dialoog in de klas. Daarvoor nodig: veilige sfeer waarin leerlingen zich durven uit te spreken en daartoe worden uitgedaagd. En: een docent die leerlingen kent, en weet wat er speelt (bv verschillende waarden/ achtergrond) En: een docent die zelf het goede voorbeeld geeft En: veel doen en oefenen: internaliseren Voorwaarden scheppen: Orde Vertrouwen Kennis van verschillende perspectieven (waarden en waardendilemma’s) Sensitiviteit voor reacties en emoties van leerlingen Rekenschap dominantie verschillen in de klas (Radstake & Leeman, 2008) NB! KEN JE LEERLINGEN Valkuilen: - Te veel aandacht voor orde bij het ontwerpen van les/materiaal - Politiek correct en gerichtheid op consensus 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Wat burgerschapsonderwijs moeilijk maakt Stellingname docent: neutraal, normatief, politiek correct? Gerichtheid op consensus, conflict, verheldering? Burgerschapsvorming nooit helemaal neutraal (onderwijs kan niet helemaal neutraal zijn). Doel is niet volgzame burger, maar een KRITISCHE burger. Paradox: opvoeden tot meelopers of dwarsliggers? Voorwaarden scheppen: Orde Vertrouwen Kennis van verschillende perspectieven (waarden en waardendilemma’s) Sensitiviteit voor reacties en emoties van leerlingen Rekenschap dominantie verschillen in de klas (Radstake & Leeman, 2008) NB! KEN JE LEERLINGEN Valkuilen: - Te veel aandacht voor orde bij het ontwerpen van les/materiaal - Politiek correct en gerichtheid op consensus 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Burgerschap in het VO Geen apart vak, maar cross-curriculair Geen ‘vakdocent’ burgerschap Afzonderlijke projecten Docenten voelen zich niet competent Geen samenhangend programma Voorwaarden scheppen: Orde Vertrouwen Kennis van verschillende perspectieven (waarden en waardendilemma’s) Sensitiviteit voor reacties en emoties van leerlingen Rekenschap dominantie verschillen in de klas (Radstake & Leeman, 2008) NB! KEN JE LEERLINGEN Valkuilen: - Te veel aandacht voor orde bij het ontwerpen van les/materiaal - Politiek correct en gerichtheid op consensus 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Leerlijn burgerschap Door de vakken heen (cross-curriculair) concreet (dicht bij leerling)-> abstract simpel (een actor, een waarde)-> complex kennis van andere standpunten en waarden -> beargumenteerd eigen standpunt kunnen innemen over waarden en vraagstukken (of misschien juist wel: oordeel kunnen uitstellen of: eigen oordeel kunnen bevragen) Taxonomie van waarden (Krahtwohl e.a., 1973) 1. Receptiviteit 2. Respons 3. Waardevol oordelen 4. Organisatie van waarden 5. Waardesysteem opbouwen / identiteitsvorming Olgers Leerlijn Waarden Waarden kunnen definiëren 1.Waarden bij zichzelf identificeren 2. Verscheidenheid van waarden van groepen herkennen en systematiseren 3. Waardering en beoordeling van waarden in samenleving 4. Bouwen aan persoonlijk waardensysteem 5. Verbanden herkennen tussen eigen waardensysteem en waardensystemen van maatschappelijke en politieke actoren 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Leerlijn - synthese Burgerschap Kennis (weten, begrijpen, inzicht hebben) Attitude (willen, bereid zijn) Vaardigheid (kunnen) Reflectie (nadenken over) Democratisch handelen Maatschappelijke verantwoord handelen Omgaan met conflicten Omgaan met verschillen Taxonomie van waarden (Krahtwohl e.a., 1973) 1. Receptiviteit 2. Respons 3. Waardevol oordelen 4. Organisatie van waarden 5. Waardesysteem opbouwen / identiteitsvorming Olgers Leerlijn Waarden Waarden kunnen definiëren 1.Waarden bij zichzelf identificeren 2. Verscheidenheid van waarden van groepen herkennen en systematiseren 3. Waardering en beoordeling van waarden in samenleving 4. Bouwen aan persoonlijk waardensysteem 5. Verbanden herkennen tussen eigen waardensysteem en waardensystemen van maatschappelijke en politieke actoren 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Leerlijn - synthese Burgerschap Kennis (weten, begrijpen, inzicht hebben) Attitude (willen, bereid zijn) Vaardigheid (kunnen) Reflectie (nadenken over) Democratisch handelen Maatschappelijke verantwoord handelen Omgaan met conflicten Omgaan met verschillen Onze verwachting is dat het eigen vak vooral raakvlakken heeft met kennis, maar dat houding, vaardigheid en reflectie van burgerschap niet vaak onderdeel is van de vakles en van de vakdidactiek. Hier kun je als vakdocent misschien wel goed de hulp gebruiken van de sectie burgerschap 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Simulatie Ontwerp een vakles inclusief burgerschapsvorming samen met een docent uit de sectie burgerschap Taxonomie van waarden (Krahtwohl e.a., 1973) 1. Receptiviteit 2. Respons 3. Waardevol oordelen 4. Organisatie van waarden 5. Waardesysteem opbouwen / identiteitsvorming Olgers Leerlijn Waarden Waarden kunnen definiëren 1.Waarden bij zichzelf identificeren 2. Verscheidenheid van waarden van groepen herkennen en systematiseren 3. Waardering en beoordeling van waarden in samenleving 4. Bouwen aan persoonlijk waardensysteem 5. Verbanden herkennen tussen eigen waardensysteem en waardensystemen van maatschappelijke en politieke actoren 27-12-2018 Burgerschap in het VO

Afsluiting Burgerschap is ….. Wat neem je uit deze workshop mee aan kennis, houding, vaardigheid en inspiratie Burgerschapsonderwijs is teamwork met maatschappijleer, filosofie en godsdienst Een vakles incl. burgerschapsvorming Taxonomie van waarden (Krahtwohl e.a., 1973) 1. Receptiviteit 2. Respons 3. Waardevol oordelen 4. Organisatie van waarden 5. Waardesysteem opbouwen / identiteitsvorming Olgers Leerlijn Waarden Waarden kunnen definiëren 1.Waarden bij zichzelf identificeren 2. Verscheidenheid van waarden van groepen herkennen en systematiseren 3. Waardering en beoordeling van waarden in samenleving 4. Bouwen aan persoonlijk waardensysteem 5. Verbanden herkennen tussen eigen waardensysteem en waardensystemen van maatschappelijke en politieke actoren 27-12-2018 Burgerschap in het VO