Agenda Kwaliteitsverwachting OK-kader Opdracht en traject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Advertisements

KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Opbrengstgericht werken
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Deel 1 De BSC van AWV.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitsprofielen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Introductie OHSAS
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop “Beoordelen”
Directiedag CLB 12 februari 2015
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Verpleegkundig redeneren
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Risico-inventarisatie Unicoz GMR Gordon Robinson, 14 maart 2016.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Referentiekader Onderwijskwaliteit
Inspectie van het Onderwijs Johan Vos 5 oktober 2016
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Financiële inspecties
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Nieuwe onderzoekskaders
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Evaluatie in CMW & LDE.
Mijn visie op onderwijs
Medezeggenschap? Ook voor u!
Kwaliteitszorg les 3.
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Zelfevaluatie GOK.
Vakgroep Nederlands OK?
Medezeggenschap? Ook voor u!
17 september 2018 Duurzame energie
Risicoanalyse … waarom?
Team charter Instrument.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Risicoanalyse … waarom?
Transcript van de presentatie:

Controle van de erkenningsvoorwaarde bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne

Agenda Kwaliteitsverwachting OK-kader Opdracht en traject Doorlichtingsdesign Inspectie 2.0 Onderzoek naar de doeltreffendheid van het BVH-beleid Processen Ontwikkelingsschalen BVH Inschaling Oordeel, verslag en advies Belangrijk om te weten

Kwaliteitsverwachting OK-kader DE SCHOOL ONTWIKKELT EN VOERT EEN DOELTREFFEND BELEID MET HET OOG OP DE FYSIEKE EN MENTALE VEILIGHEID VAN DE LEEF-, LEER- EN WERKOMGEVING. De lerenden en teamleden voelen zich mentaal veilig in de school. Het onderwijs vindt plaats in lokalen die bewoonbaar, veilig en hygiënisch zijn. Om dit te realiseren neemt de school een samenhangend geheel van maatregelen gericht op het voorkomen, evalueren en bestrijden van risico’s. Dit beleid is ingebed in het onderwijskundig beleid van de school en verankerd in de dagelijkse praktijk. Op basis van een analyse van de risico’s, de beschikbare financiële middelen en de wettelijke vereisten, stelt de school prioriteiten voorop. Verbeteringen leiden binnen een redelijke termijn tot de gewenste resultaten. Vraag: wat is niet weerhouden?

Opdracht en traject Consensustekst met de onderwijsverstrekkers over de vormgeving van het toezicht: de erkenningsvoorwaarde BVH heeft zijn concrete toepassing op de gebouwen en bij uitbreiding de ter beschikking gestelde infrastructuur

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 oktober 2010 tot uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs met betrekking tot de wijze waarop sommige bevoegdheden van de inspectie worden uitgevoerd en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 januari 2014 houdende de vaststelling van de criteria ter beoordeling van verbeterplannen. Art. 8. Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: “Art. 10. Het toezicht, vermeld in artikel 38, §5, van het decreet van 8 mei 2009, bestaat uit een marginale controle op de voorwaarden voor hygiëne, veiligheid en bewoonbaarheid. Dat betekent dat de onderwijsinspectie nagaat of de instelling een doeltreffend beleid ontwikkelt en voert met het oog op de hygiëne, bewoonbaarheid en veiligheid.”.

Opdracht en traject Traject met de stuurgroep voorwaarden → passen binnen 2.0 → bewaken van planlast → erkenningsvoorwaarde → marginale controle en plaatsbezoek traject: - stuurgroep onderwijskoepels - insteek preventieadviseurs - monitoringstool - 11 processen - IDEWE

Doorlichtingsdesign Inspectie 2.0 De onderzoeksvragen zijn vertaald in een doorlichtingsdesign, dat bestaat uit een systeemonderzoek en een substantief onderzoek.   Het systeemonderzoek bekijkt de visie, de aansturing van de schoolwerking en de systematiek die de school gebruikt om de kwaliteitszorg vorm te geven. Om de systematiek van de kwaliteitszorg concreet zichtbaar te maken, gaat de onderwijsinspectie met de school in dialoog via een aantal proceswandelingen. Bij elke proceswandeling gaat de onderwijsinspectie na of de verschillende stappen van de door de instelling gekozen systematiek effectief en kwaliteitsvol worden toegepast aan de hand van een afgebakend thema. Dat thema kan een beleidsprioriteit van de school zijn, de onderwijsleerpraktijk binnen een bepaalde vakgroep of een onderwijskundig proces. Eén proceswandeling kiest de school zelf uit een lijst met mogelijke thema's: wellicht kiest de school een thema waarbinnen de kwaliteitszorg optimaal functioneert of tot belangrijke vernieuwingen heeft geleid. Daarnaast vindt er een proceswandeling plaats met iedere vakgroep die betrokken is in de onderzoeksfocus. Uit die proceswandeling moet blijken hoe de school of de vakgroep de kwaliteit van de onderwijsleerpraktijk onderzoekt en bewaakt. Ook is er een proceswandeling over een instellingsbreed thema, een zogenaamd kwaliteitsgebied. De onderwijsinspectie kiest uit vier kwaliteitsgebieden: leerlingenbegeleiding omgaan met diversiteit personeelsbeleid en professionalisering rapportering en oriëntering Elk kwaliteitsgebied is een thematische clusteringen van een aantal kwaliteitsverwachtingen in het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit. Een laatste proceswandeling gaat over het beleid en de systematische risicobeheersing op het vlak van bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne. Daarnaast gaat de onderwijsinspectie de doeltreffendheid van het beleid en de kwaliteitszorg na in het substantief onderzoek. De onderwijsinspectie bekijkt de onderwijsleerpraktijk voor een relevant aantal leerplannen, de kwaliteit van het kwaliteitsgebied en ze doet een beperkte toetsing van de doeltreffendheid van het BVH- beleid.

Elke doorlichting bestaat uit twee types onderzoeken: Het systeemonderzoek omvat de kwaliteitsontwikkeling (= beleid + kwaliteitszorg) Om optimaal te kunnen inhaken op de interne kwaliteitszorg van scholen, ontwikkelde de onderwijsinspectie een doorlichtingsdesign dat bestaat uit twee delen. Beide delen vinden tijdens één doorlichtingsbezoek plaats. Het ene deel, het systeemonderzoek, is gericht op de kwaliteitsontwikkeling van de instelling. Het wil aan de instelling feedback geven over haar onderwijskundig beleid, organisatieontwikkeling en interne kwaliteitszorg. Het andere deel, het substantief onderzoek, is gericht op het nagaan van de doeltreffendheid tot op de klasvloer van de systematische kwaliteitsbewaking. Dit onderzoek wil aan de instelling terugkoppelen in welke mate ze kwaliteitsvol onderwijs biedt, zowel wat de onderwijsleerpraktijk betreft – de klaspraktijk, dus – als wat de ondersteunende processen op schoolniveau betreft.   De onderzoek naar de bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne, is zowel een deel van het systeemonderzoek als van het substantiefonderzoek: dit onderzoek bekijkt immers in één beweging de aansturing en de kwaliteitszorg op het vlak van risicobeweging én de doeltreffendheid van het BVH-beleid. Ook voor de andere onderwerpen kunnen het systeemonderzoek en het substantief onderzoek niet los gezien van elkaar gezien worden. Het doorlichtingsteam vergelijkt immers steeds beleid en uitvoering bij het onderzoeken van de kwaliteitsontwikkeling. Beide onderzoeken bevruchten elkaar. Systeemonderzoek : onderzoek naar de systematiek Substantief onderzoek: onderzoek naar de kwaliteit (Onderwijsleerpraktijk verduidelijken adhv schalen) Het substantief onderzoek omvat het onderzoek van de bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne

HET ONDERZOEK NAAR DE DOELTREFFENDHEID VAN HET BVH-BELEID De school toont in dialoog de systematiek van haar kwaliteitsbewaking aan - 9 processen (noodplanning, verwarming, elektriciteit, ongevallen en hulpverlening, valgevaar en toegankelijkheid, onthaal aankoop en controle arbeidsmiddelen, gebouwen en onderhoud, gevaarlijke producten, voedselveiligheid) - 70-punten lijst - relevante steekproef - focus - extra proces - bezoek ter plaatse

De processen - inhoud van het proces - definitie - implementatie en risicobeheersing proces aanwezigheid van de documenten inbreuken en bemerkingen zijn opgenomen er wordt gevolg gegeven ondersteuning - verduidelijkingen

De ontwikkelingsschalen BVH Aan de hand van vier ontwikkelingsschalen: BVH1: planning en uitvoering BVH2: financiële, materiële en personele ondersteuning BVH3: systematische en betrouwbare evaluatie BVH4: borgen en bijsturen van de maatregelen Onder voorbehoud.

Inschaling We schalen de systematiek van kwaliteitsbewaking op het vlak van bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne in. Op basis van: startgesprek beleid, vakgroep, leerlingen, ouders, … feedback uit de processen bezoek ter plaatse teamgebeuren

Inschaling  = beneden de verwachting  benadert de verwachting  volgens de verwachting  overstijgt de verwachting Elke ontwikkelingsschaal drukt uit in welke mate het ontwikkelingsniveau van de instelling tegemoetkomt aan de kwaliteitsverwachting in het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit. De onderwijsinspectie onderscheidt daarbij vier ontwikkelingsniveaus. Beneden de verwachting Er zijn meerdere essentiële elementen die voor verbetering vatbaar zijn. Benadert de verwachting Er zijn naast sterke punten ook nog meerdere punten ter verbetering. Daardoor komt het geheel nog niet tegemoet aan de verwachting. Volgens de verwachting Er zijn veel sterke punten en geen belangrijke punten of gebieden ter verbetering. Het geheel komt tegemoet aan de verwachting. Overstijgt de verwachting Er zijn veel sterke punten, met inbegrip van significante voorbeelden van goede praktijk.

BVH1: Planning en uitvoering* * onder voorbehoud van wijzigingen! beneden de verwachting benadert volgens overstijgt De instelling plant geen of weinig maatregelen en acties gericht op het voorkomen of inperken van risico’s en het voorkomen of beperken van schade. Ze neemt deze acties niet of nauwelijks op in het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan. De instelling besteedt geen of weinig aandacht aan compenserende maatregelen.   De instelling plant beperkt maatregelen en acties gericht op het voorkomen of inperken van risico’s en het voorkomen of beperken van schade. Ze neemt deze acties beperkt op in het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan en voert ze veelal beperkt uit. Indien de uitvoering niet op korte termijn kan plaatsvinden, neemt de instelling beperkt compenserende maatregelen. De instelling neemt systematisch maatregelen en plant systematische acties gericht op het voorkomen of inperken van risico’s en het voorkomen of beperken van schade. Ze neemt deze acties op in het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan en voert ze veelal uit. Indien de uitvoering niet op korte termijn kan plaatsvinden, neemt de instelling doeltreffende compenserende maatregelen. De instelling neemt systematisch maatregelen en acties gericht op het voorkomen of inperken van risico’s en het voorkomen of beperken van schade. Ze neemt deze acties op in het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan en voert ze uit. Indien de uitvoering niet op korte termijn kan plaatsvinden, neemt de instelling doeltreffende compenserende maatregelen. De manier waarop de instelling haar acties plant en uitvoert, is een voorbeeld van goede praktijk.

Oordeel, verslag en advies Oordeel onderzoek van de bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne: borgen (van de sterke punten) ontwikkelingskans (kwaliteitsontwikkeling) tekort (ernstige werkpunten) Verslag: schalen met kleine instellingsspecifieke wijzigingen Advies: op instellingsniveau

Oordeel, verslag en advies Advies 2a: Uit de doorlichting blijkt een tekort voor BVH en een onmiddellijk gevaar voor de fysieke veiligheid van de lerenden of van het schoolteam. Advies 2b: Uit de onderzoeken met betrekking tot de erkenningsvoorwaarden blijken op verschillende vlakken zeer ernstige tekorten, zonder perspectief op verbetering; of Er is onmiddellijk gevaar voor de fysieke of mentale veiligheid van de lerenden of van de teamleden, zonder perspectief op verbetering.

Belangrijk om te weten klaar? campusgedachte CVO’s met meerdere lesplaatsen normen informatie voor de scholen

VOOR JE AANWEZIGHEID